این غار متعلق به دوره کرتاسه از دوران سوم زمین شناسی سوم بوده و قدمت آن ۱۴۰ میلیون سال تخمین زده شده است.

غار دربند مهدیشهر دومین غار آهکی بزرگ در ایران

به گزارش سلام نو، غار دربند یکی از بزرگترین غارهای آهکی ایران است که در ۲ کیلومتری شمال منطقه گردشگری دربند واقع در شهر مهدیشهر، مرکز شهرستان مهدیشهر در استان سمنان قرار گرفته‌است. غار دربند مهدیشهر جاذبه ای گردشگری متعلق به دوره کرتاسه از دوران سوم زمین شناسی سوم،‌ جزء غارهای آهکی با توده ای سفید خاکستری چرکدار و با شکل عمومی بیضوی است. غار دربند یکی از بزرگترین غارهای آهکی ایران به‌ شمار می‌ رود که در گذشته محل سکونت انسان بوده است. غار دربند مهدیشهر با ۱۴۰ میلیون سال عمر دومین غار آهکی بزرگ در ایران است.

غار دربند، دومین غار آهکی بزرگ ایران - اخبار رسمی

این غار برای نخستین بار در سال ۱۳۲۵ توسط هیئت کوهنوردی ایران مورد بررسی و کاوش قرار گرفت و در سال ۱۳۲۷ یک گروه ۴ نفری از کوهنوردان به قصد کشف غار به داخل آن عزیمت کرده و موفق به کشف آن شدند.
این غار به علت ستون های آهکی عظیم و همچنین سهولت دسترسی پیمایشی یکی از غارهای دیدنی استان سمنان به شمار می رود.

غار دربند مهدیشهر کجاست + تصاویر

طول غار ۱۱۴ متر، ارتفاع از سطح دریای آزاد ۲۰۰۰متر، ارتفاع دهانه از پای کوه ۳۰۰متر، عریض‌ ترین قسمت آن ۳۶ متر و بلندترین نقطه سقف آن به ارتفاع حدود ۳۰متر است. بلندترین استلاگمیت این غار با ارتفاع ۱۴ متر در ایران بی‌نظیر است.
این غار به علت عملکرد شدید نیروهای زمین‌ساختی منطقه و نیز پدیده انحلال توسط آبهای نفوذی شکل گرفته است. کارشناسان عمر این غار آهکی را ۱۴۰ میلیون سال تخمین زده‌ اند. پس از عبور از دهانه غار به تالاری بیضی شکل به طول بیش از ۹۵ متر می‌رسیم که عریض‌ترین قسمت آن بیش از ۳۶ متر به ارتفاع ۲۷ متر با حالتی ساده و بدون پیچ و خم است.
کف غار سنگلاخ، دارای پستی و بلندی‌ های زیاد است که در اثر رطوبت هوا، گل و لای اکثر نقاط آن را پوشانده و با وجود این که هنوز انتهای غار پیدا نشده و عموما طول آن را چندین کیلومتر تخمین می‌زنند، احتمال این که تمام غار اینگونه باشد زیاد است.
در سمت راست غار و نزدیک یک ستون بزرگ حوضچه آب صاف و کوچکی است که سراسر سال آب در آن وجود دارد. هرچند در نتیجه آزمایشات انجام شده غیر شرب بودن آب محرز شده است و مقدار زیادی املاح دارد و کف آن انباشته از گل و لای است اما وجود این حوضچه و آب در این غار زیبایی آن را دوچندان کرده است. هوای غار نسبتا خنک بوده و در قسمت انتهایی غار که تاکنون کشف شده ۱۵ درجه سانتیگراد برودت داشته و به طور متوسط ۱۰ درجه اختلاف حرارت با هوای بیرون دارد.
این غار از یک تالار بزرگ به طور تقریبی ۱۰۰ متر و عرض ۴۰ متر و ارتفاع ۳۰ متر تشکیل شده است.

غار-دربند - اردبیل

بعد از گذشتن از یک دالان باریک به محوطه بزرگ و وسیع بیضی شکل به طور تقریبی ۹۰ متر و عرض ۳۵ الی ۴۰ متر میرسیم. ارتفاع غار تقریبا ۳۰ متر است. ستون آهکی با نظم و آرامش خاص با دیواره‌ ای مواج یادآور شمع‌ های بزرگ در حال سوختن است که در تمام گوشه و کنار غار پراکنده است.
ستون‌ های بزرگ استلاگتیت و استلاگمیت و دیواره‌ های آهکی و گل کلمی و خرده سنگ‌ های آهکی با اشکال مدور و منظم فراوان در طرح‌ های مختلف کوچک و بزرگ هر بیننده را متحیر و ساعت‌ ها غرق در تماشا و تفکر میکند.
قطر ستون‌ های آهکی استلاگمیتی متفاوت است. بعضی از آنها به ۳ متر می‌ رسد و ارتفاع آن نیز متغیر است. بلندترین به ۱۵ متر می‌ رسد. در بخش انتهای غار، حوضچه‌ ای است با ۱۲ متر وسعت که عمق زیادی ندارد.

غار دربند مهدیشهر کجاست + تصاویر

کشف آثار تاریخی در غار دربند

در سال ۱۳۹۰، باستان شناسان، تعدادی سکه تاریخی در این غار کشف کردند. با کشف این آثار، غار دربند سنگسر در پروسه ثبت در آثار ملی ایران قرار گرفته است. بر طبق کاوش‌ های انجام شده دیرین‌ ترین آثار بدست آمده از غار متعلق به سده پنجم هجری قمری و همچنین سکه‌ های طلایی به خط کوفی مربوط به دوره سلجوقی است.
همچنین در تاریخ ثبت است که در حکمرانی اسپهبدان طبری در دوره سلجوقیان و جنگهای آنان با اسماعیلیه غار مورد استفاده قرار گرفته است و از آن به عنوان پناهگاه بهره گرفته‌ اند.
در پشت مدخل ورودی غار تخت بزرگی قرار دارد که مبین سکونت عمده جمعیت در غار است.

امکانات رفاهی

در گذشته مدخل ورودی غار به صورت طبیعی کم عرض بود. در سال ۱۳۸۱ شهرداری مهدیشهر با انجام سری عملیات حفاری، این مدخل را به منظور امکان بازدید همگانی تعریض و امکانات رفاهی مانند سوئیت‌ های اقامتی، آلاچیق و فضای استراحتگاهی در دامنه کوه لهرد و ایجاد روشنایی در درون این غار را فراهم کرد.
همچنین در فروردین ماه ۱۳۹۱، شهرداری مهدیشهر عملیات پله چینی و نرده گذاری راههای دسترسی به غار دربند را به پایان رساند. هم اکنون مسیر دسترسی به غار از پای کوه تا دهانه، پله چینی شده است.

غارآهکی دربند مهدیشهر، بزرگترین غار میراث دوره سوم زمین‌شناسی - ایرنا

موقعیت مکانی و مسیر دسترسی:

غار دربند در فاصله بیست کیلومتری شمال سمنان و دو کیلومتری شمال غربی شهر مهدیشهر و در قسمت میانی رشته کوه‌های البرز قرار گرفته و دهانه غار در کمرکش کوه زیبا و برافراشته‌ای در دره سرسبز دربند جای گشوه است.(جاده بین مهدیشهر و شهمیرزاد). این غار در دامنه جنوبی کوه لهرد در ارتفاع دو هزار و ۵۸ متری از سطح دریا واقع شده است.
برای دسترسی به این غار زیبا تنها یک راه وجود دارد. بعد از عبور از مهدیشهر و سپری کردن حدود دو کیلومتر به سمت شهمیرزاد در سمت چپ جاده ای به سمت شمال کوهی وجود دارد که در ابتدای آن تابلوی غار تاریخی دربند خودنمایی می کند.
پس از طی کردن جاده خاکی که به سمت شمال در دامنه کوه ایجاد شده است باید از پله ها بالا بروید تا به دهانه ورودی غار برسید. در ابتدا دالان ورودی است که ۱۴ متر طول دارد و سپس به درب ورودی می رسید. فاصله انتهای غار از درب حدود ۱۰۰ متر و عرض آن هفت تا ۳۰ متر و ارتفاع آن از دو تا ۲۵ متر متغیر است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید