میدان وقت و ساعت یزد یکی از آثار تاریخی شهر خشتی جهان می باشد که ارزش معماری آن از برجسته ترین آثار تاریخی این شهر است.برج ساعت یزد ساختمانی خشتی و به شکل مکعب مستطیل با ساعتی در بالای آن است.

آیا به میدان وقت الساعت سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، میدان وقت الساعت یا میدان ساعت یزد، یکی از قدیمی ترین برج های ساعت ایران و جهان به شمار می رود و بر اساس منابع تاریخی، اولین ساعت شهری ایران است. ساخت این برج ساعت به زمان قاجار بر می گردد و طاق و قوس ها، تزیینات آجری و کاشی کاری های منقوش به خطوط آیات و … به آن جلوه ای خاص داده است.

میدان ساعت (میدان وقت الساعت) یزد

برج ساعت یزد ساختمانی خشتی و به شکل مکعب مستطیل با ساعتی در بالای آن است. ساخت این ساعت کاری از ابوبکر، ساعت ساز ماهر یزدی، است. امروزه میدان وقت الساعت مجموعه ای از یک میدان با پلانی مربع شکل و حسینیه، آب انبار و ساباط قدیمی را در خود جای داده است و نامش در تاریخ ۱۳۷۸ با شماره ۲۶۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برج و میدان ساعت یزد | آدرس ، عکس و معرفی (1400) ☀️ کارناوال

میدان ساعت یزد یکی از قدیمی ترین برج های ایران و جهان است، با توجه به کتاب ها و احوال و آثار نقاشان این میدان اولین میدان ساعت شهری ایران است. میدان ساعت در محله قدیمی و تاریخی فهادان قرار گرفته است. در بدنه بنای برج ساعت می توان رد پای آثار دوران قاجار را مشاهده کرد، طاق و قوس ها، تزئینات آجری و کاشی کاری های منقوش به خطوط آیات و … به وضوح قابل مشاهده هستند.

میدان وقت ساعت، برج ساعت یزد، یزد، ایران | لست سکند

میدان وقت و ساعت یزد یکی از آثار تاریخی شهر خشتی جهان می باشد که ارزش معماری آن از برجسته ترین آثار تاریخی این شهر است. میدان وقت و ساعت یزد به همراه حسینیه ای با همین نام در خیابان مسجد جامع واقع شده که در مجاورت چندین بنای تاریخی دیگر قرار گرفته است.

معماری برج ساعت یزد دارای قاعده خاصی است که در بناهای یزدی به وفور دیده می شود. در میدان وقت و ساعت مراسم عزاداری و جشن برگذار می شود، این میدان در تاریخ ۱۳۷۸ با شماره ۲۶۵۶ به ثبت آثار ملی رسیده است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید