عرضه برنج تایلندی در حجم بالا به بازار باعث شده تا برخی شائبه نزدیک بودن این محصولات به تاریخ انقضایشان را مطرح کنند.

سیب‌زمینی جایگزین برنج شد /  مردم برنج تایلندی نمی خرند

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، با افزایش چشمگیر قیمت برنج ایرانی در بازار، دولت سعی دارد با عرضه انبوه محصول خارجی خارجی، ازجمله برنج تایلندی بازار را تنظیم کند. همین امر باعث شد تا گروهی از فعالان بازار بحث منقضی‌بودن این محصولات را پیش بکشند. اما آیا تاریخ مصرف برنج تایلندی گذشته است؟

در این بین برخی رسانه‌ها شائبه چهارساله بودن این برنج‌ها را پیش کشیدند. اما شرکت بازرگانی دولت این موضوع را قوبا تکذیب کرد. این سازمان دولتی در ایرنا بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: تاریخ تولید درج‌شده در کیسه‌های برنج مربوط به سه یا نهایت چهار ماه پیش است که در گزارش منتشرشده به‌اشتباه چهار سال عنوان شد.

اما در این باره پرسش مهم‌تر این است که چرا برنج تایلندی وارد بازار شد؟ در این باره یک منبع آگاه که خواست نامش منتشر نشود به تجارت‌نیوز گفت: برنج‌‎های تایلندی بی‌کیفیت‌ترین نوع برنج دنیاست. بخش‌خصوصی هم می‌تواند این برنج را به کشور وارد کند، اما به دلیل عدم تقاضا اقدام به واردات این محصول نمی‌کند.

او توضیح داد: قیمت برنج تایلندی در بازار کیلویی ۱۲ هزار تومان است. در حالی این برنج بی‌کیفیت ارزان است که حتی قشر ضعیف هم تمایلی به خرید آن ندارد. یعنی قشر ضعیف ترجیح می‌دهند سیب‌زمینی بخرند، اما این برنج را نه.

برنج تایلندی بدون مشتری ماند

وی ادامه داد: علت افزایش قیمت برخی سبزیجات و صیفی‌جات از جمله سیب‌زمینی همین مساله است. مردم توان خرید برنج با قیمت بیش از ۲۰ هزار تومان را ندارند. اما سیب‌زمینی را جایگزین برنج کردند.

این فعال اقتصادی بیان کرد: دولت برای اینکه در بازار و فروشگاه‌ها برنج موجود باشد، برنج تایلندی با قیمت کم را به بازار عرضه کرد که این نوع برنج هیچ طرفداری ندارد. در قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مملو از برنج تایلندی است، اما مردم این برنج را نمی‌خرند.

او همچنین تشریح کرد: در سال‌های گذشته برنج تایلندی به شمال ایران صادر می‌شد. چراکه این برنج‌ها همرنگ برنج شمال بود و در کیسه‌ها مخلوط و به دست مردم می‌رسید. این در حالی است که اخیرا رنگ برنج‌های تایلندی تغییر کرده و دیگر نمی‌شود این برنج را با برنج ایرانی مخلوط کرد.

این مقام صنفی با اشاره به قیمت انواع برنج گفت: قیمت برنج پاکستانی و هندی ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار تومان است. کیفیت برخی برنج‌های پاکستانی نیز با برنج ایرانی رقابت می‌کند. از این‌رو مردم متقاضای این برنج‌ها شدند.

براساس این گزارش، گویا واردکنندگان از کیفیت برنج‌ تایلندی با خبر هستند. از این رو چنین برنجی را برای مردم وارد نمی‌کنند. این در حالی است که دولت به بهانه افزایش ذخایر انبارهای استراتژیک آن را وارد کشور می‌کند. برنجی که گویا هیچ تقاضایی برای آن وجود ندارد و حالا در انبار دولت و فروشگاه‌ها در حال خاک خوردن است.

کد خبرنگار: ۱۳
۱۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • ゞ⁩⁦(◕ᴗ◕✿)⁩ IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    3 8
    من چندین فروشگاه را گشتم تا برنج تایلندی بخرم خیلی خوب است ارزان و زود پز
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    10 2
    برنج تایلندی نبایدم بخریم.خود ایران متأسفانه بزرگترین تولید و کاشت برنج مرغوب دارد ولی به مردم خودش 4برابر قیمت میفروشند
  • نفسم پسرم IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 1
    برنج تایلندی خوبه هم ارزونه هم خوش پخت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید