درختان باغ به وسیله دو نهری که از قنات فتح آباد تغذیه می کردند، سیراب و باقی آب وارد باغ پر طراوات فتح آباد می شده است.

باغ و عمارت بیگلربیگی مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، باغ عمارت فتح‌آباد باغی مربوط به دوره قاجار است که از یادگارهای فضل علی خان بیگلربیگی است که به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی نیز می ‌گویند. این باغ الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده است. این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۲۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ فتح آباد کرمان (باغ عمارت بیگلربیگی)

باغ های ایرانی یکی از جلوه های هنر و ذوق مردمان ایران زمین است که از نعمت های الهی بهترین بهره را برده و کمبودهای طبیعت دیارخود را جبران می کنند. باغ فتح آباد یکی ازنمونه های منحصر به فرد هنر و معماری ایرانی و یکی از قدیمی ترین باغ های دوران قاجار است، هنگامی که وارد باغ می شوی حوض بزرگ جلوی عمارت، درختان میوه، نسیم خنک فضای باغ تورا مجذوب خود میکنند. این مکان باشکوه محل حکمرانی یکی از امیران کرمان در عصر قاجار بوده است؛ در دوران آقا محمدشاه قاجار شخصی به نام “فضل علی خان قراباغی ملقب به بیگلربیگی در نزدیکی روستای اختیارآباد، عمارتی باشکوه حدود سال ‌های ۱۲۵۵ بنا کرد. اهالی اختیار آباد این باغ را بیگلربیگی می نامند. بعد از ورود به این مکان با چهار بلوار باغی به طول ۶ کیلومتر و عرض ۵۰ متر روبرو میشوید، در میانه باغ گل و در اطراف آنها درختان چنار سبز و تنومندی سایه گسترده اند. درختان باغ به وسیله دو نهری که از قنات فتح آباد تغذیه می کردند، سیراب و باقی آب وارد باغ پر طراوات فتح آباد می شده است. عبور آب فتح‌آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت می ‌بخشیده است. مقابل سر در باغ حوضی نیز به ابعاد ۶۰ در ۵ متر با فواره‌ های زیبا طراحی شده بود. عمارت در انتهای شمالی باغ و در دو طبقه، با خشت خام و ملات گل که طاق نماهای زیبایی دو طرف آن را گرفته ساخته شده است. تعدادی اتاق نیز در حیاط مستطیل شکل جنوبی قرار داشته که درب ورودیِ برخی از اتاقها، از حیاط و برخی دیگر از داخل بنا بوده است. 

باغ عمارت بیگلربیگی-معرفی باغ عمارت بیگلربیگی در کرمان-باغ عمارت بیگلربیگی  کجاست

ورودی بنا را با گچ تزیین کرده و در پشت طاق ها اتاق های سه دری و پنج دری وجود داشته است. عمارت اصلی کتیبه ای گچی مزین به عبارت “بسم الله الرحمن الرحیم” و “نصرمن الله و فتح قریب” به خط نستعلیق دارد که تاریخ ۱۳۱۰هجری قمری بر روی آن دیده می شود و شاید این بنا در این تاریخ مرمت شده باشد. نمای ورودی و سردر آن از نمونه های اروپایی الگو برداری شده است. روزنه های درب در بالای سردر دیده می شود که در روزگار آبادانی دارای ذره بین های قوسی بوده و شب ها نور را به جلوخان بنا منعکس می کرده است. عمارتی یک طبقه و چهار فصل نیز در قسمت شرقی باغ قرار دارد و دارای گنبد و ایوان های ستون دار است. آجرکاری ها و گچ بری های آن بسیار ماهرانه و هنرمندانه کار شده است. این باغ بعد از خشک شدن قناتی که باغ را سیراب می کرده رو به نابودی رفت تا جایی که سالیان گذشته به محل نامناسب و مخروبه ای تبدیل شده بود اما با تدبیر برخی مسئولین باغ فتح آباد جانی تازه گرفت وشکوه ورونق خود را بازیافت. این محل امروز به یکی از رویایی ‌ترین باغ‌ های ایرانی و مکان گردشگری مهم و ارزشمند کرمان تبدیل شده و بار دیگر گل های رنگارنگ در کنار حوض جلو عمارت دل از گردشگران می رباید و نشستن در کافه رستوران باغ فتح آباد لذتی بی نظیر دارد.

آخرین خبر | عمارت زیبای باغ فتح آباد کرمان

موقعیت مکانی

این مکان در ۲۵ کیلومتری مرکز کرمان، شهر اختیارآباد واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید