منطقه مهتابی کاپادوکیه، در جنوب شرقی آنکارا، واقع در جنوب مرکزی ترکیه، به دلیل ویژگی‌های زمین‌شناسی منحصربه‌فرد به نام دودکش‌های پری معروف است.

کاپادوکیه ترکیه و ویژگی‌های منحصربه‌فردش

"دودکش‌های پری خارق‌العاده‌ای" که در منطقه تاریخی کاپادوکیه در مرکز ترکیه کشف شده‌اند، از برخورد پدیده‌های طبیعی و انسان ‌ساخته، تشکیل شده‌اند و صحنه‌ای را تشکیل می‌دهند که مستقیما از تصویر دکتر سوس بیرون آمده است.

به گزارش سلام نو، شکل زمین زمانی ایجاد شد که آتشفشان‌ها تپه‌هایی از سنگ‌های نرم و متخلخل به نام توف را رسوب دادند که بعدا با بازالت سخت پوشیده شد. در قرن دهم (اگرچه احتمالا تا ۵۰۰۰ سال پیش شروع شده است) انسان‌ها توف را حفاری کردند تا غارها و دخمه‌هایی ایجاد کنند که بتواند هزاران انسان را در خود جای دهد. نه تنها در میان ویرانه‌های شگفت‌انگیز، بلکه بسیاری از "هتل‌های غار" که در شهر گورمه به صورت سنگ تراشیده شده‌اند، خاطره آن برنامه‌ریزان شهری مبتکر زنده می‌ماند.

کاپادوکیه ترکیه و ویژگی‌های منحصربه‌فردش

اما در واقع، این خاطره دکتر سوس است که امروز ما را به اینجا آورده است. در ۲ مارس ۱۹۰۴، سوس(تئودور سوس گیزل) در اسپرینگفیلد، ماساچوست به دنیا آمد. خالق کتاب کودک - که به خاطر شعرهای عجیب و غریب، غم انگیز و مناظر خارق‌العاده با قلم و جوهر شهرت داشت، در سال ۱۹۹۱ درگذشت، اما تولد او هنوز به عنوان جشن سالانه سوادآموزی برای بچه ها و "کودکان منسوخ" (همانطور که سوس بزرگسالان را طبقه بندی کرد) برگزار می‌شود.

کاپادوکیه ترکیه و ویژگی‌های منحصربه‌فردش

درباره کاپادوکیه

منطقه مهتابی کاپادوکیه، در جنوب شرقی آنکارا، واقع در جنوب مرکزی ترکیه، به دلیل ویژگی‌های زمین‌شناسی منحصربه‌فرد به نام دودکش‌های پری معروف است. سازندهای بزرگ و مخروطی مانند در طول زمان بر اثر فرسایش خاکستر آتشفشانی نسبتا نرم اطراف آنها ایجاد شدند. فرهنگ‌های گذشته برای ایجاد خانه‌ها، قلعه‌ها (مانند اوچیسار) و حتی کل شهرهای زیرزمینی مانند کایماکلی و درین کویو که مسیحیان اولیه از آنها به عنوان مخفیگاه استفاده می‌کردند، در آنها حفر شده است. نزدیکی قیصری دروازه‌ای به این منطقه راه دارد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید