این مسجد در محله جوباره، کوچه مصری و جنب قبرستان شور واقع شده است. بانی مسجد شخصی به نام حاجی میرزا خان بوده که به تاجر مصری معروف بوده است.

مسجد مصری اصفهان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

به گزارش سلام نو، مسجد مصری در قرن ۱۱ ه. ق. در اصفهان بنا شده است. این مسجد که در دوره شاه عباس دوم ساخته شده در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شمارهٔ ثبت ۲۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد دارای سنگاب نفیس و کتیبه می باشد.

در محله جوباره مسجد کوچکی قرار دارد که در سال ۱۰۶۱ هجری قمری در زمان سلطنت شاه عباس دوم ساخته شده است. بانی مسجد شخصی به نام حاجی میرزا خان بوده که به تاجر مصری معروف بوده است.

مسجد مصری اصفهان - سایت گردشگری ایران

این مسجد بنایی به ابعاد ۵۰*۴۰ متر مربع و دارای سردر کاشیکاری می باشد. داخل بنا گچ اندود و فاقد تزئینات است.

کتیبه ای از لوح سنگ مرمر در داخل مسجد بیانگر سازنده و تاریخ بنای مسجد است. بر این لوح که نویسنده آن محمد رضا امامی است، با خط نستعلیق برجسته اشعاری نوشته شده که مصراع آخر آن تاریخ ۱۰۶۱ هجری قمری را نشان می دهد.

سردر ورودی که جدیدتر است دارای تاریخ ۱۱۱۶ هجری قمری است. کتیبه این سردر با خط ثلث سفید بر زمینه کاشی خشت لاجوردی به قلم جعفر بن عبدالله نگاشته شده است.

مسجد مصری اصفهان - سایت گردشگری ایران

مسجد مصری دارای ۲ سنگاب نفیس و زیبا است. یکی از آنها در خارج از مسجد و روبروی سردر آن واقع شده است. بر این سنگاب با خط ثلث برجسته بر سنگ سیاه نام واقف آن و تاریخ ۱۲۰۰ هجری قمری حک شده است.

در داخل مسجد نیز سنگابی وجود دارد که بر کتیبه آن به خط نستعلیق برجسته عباراتی در مورد نگهداری سنگاب و تاریخ ۱۲۴۳ هجری نوشته شده است.

این مسجد در محله جوباره، کوچه مصری و جنب قبرستان شور واقع شده است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید