طبیعت بکر این منطقه با آداب و سنن هزاران ساله در هم آمیخته است. این آبشار از ارتفاعات کوه بزکن شروع شده و پس از عبور از شیارها و کانال های طبیعی بوجود آمده به دره سرسبز و زیبایی می پیوندد.

آبشار غسلگه آبشاری با طراوت در لرستان

به گزارش سلام نو، آبشار غسلگه نورآباد در شهرستان دلفان استان لرستان واقع شده است. آبشار غسلگه از آبشارهای زیبا و با طراوت این منطقه است که هر سال و به خصوص در فصل بهار، میزبان گردشگران و طبیعت ‌گردان می ‌باشد. بقعه ای نیز در این منطقه واقع شده که مورد توجه مردم منطقه است. طبیعت بکر، جنگل های انبوه بلوط و شرایط مناسب آب و هوایی از ویژگیهای این منطقه است.

آبشار غسلگه آبشاری با طراوت در لرستان

آبشار غسلگه در موقعیت جغرافیایی E۴۷۵۴ N۳۳۵۸ در استان لرستان واقع است. بومیان منطقه آن را خسلگه می نامند. شهرستان نورآباد از سردترین مناطق استان لرستان است که در شمال این استان واقع شده است. این آبشار که دارای حوضچه ای به مساحت ۲۵ متر مربع است، معمولا هر سال تا اواسط تابستان جریان دارد اما آب چشمه ای که در کنار حوضچه واقع است، تقریبا در تمام فصول سال جاری است. این آبشار از ارتفاعات کوه بزکن شروع شده و پس از عبور از شیارها و کانال های طبیعی بوجود آمده به دره سرسبز و زیبایی می پیوندد که در مسیر خروش خود چشم اندازهای زیبا و بدیع از خلقت رابه تماشا می گذارد. این آبشار با نوای بارانی، انواع درختان جنگلی به ویژه درختان کهنسال بلوط و انواع گیاهان دارویی منطقه را سیراب می کند و بر سرسبزی آن می افزاید. آبشارغسلگه، جلوه ای بدیع از خلقت است که به یمن شبنم های آسمانی ، هستی در مسیر آن جان گرفته و نوای بارانی آن پس از طی مسافت دو کیلومتری در رودخانه ای به همین نام، آرام می گیرد. این آبشار با عبور در مسیر خود تنگ زیبایی را بوجود آورده که چشم هر بیننده را مجذوب می کند. پوشش جنگلی اطراف آبشار، چشم اندازهای باشکوهی را برای گردشگران و دوستداران طبیعت فراهم کرده است. وقتی با کمی کوهنوردی درداخل تنگی که آبشار در آن جریان دارد وارد شوی، صخره های زیبا و سر به فلک کشیده و زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت آرامش بخش دل و روح را می نوازد.

آبشار غسلگه آبشاری با طراوت در لرستان

جاذبه‌های نزدیک

در گذشته منطقه آبشار غسلگه، یک مکان مقدس برای فرقه‌ اهل حق محسوب می ‌شد. در فاصله‌ چند صد متری آبشار نیز مقبره‌ یکی از رهبران این فرقه (معروف به حسن گاویار) قرار دارد که هم اکنون نیز زیارتگاه مردم منطقه است. این محدوده همچنین از دیدگاه باستان ‌شناسی مورد توجه است. طبیعت بکر این منطقه با آداب و سنن هزاران ساله در هم آمیخته است. آثاری مربوط به دوره نوسنگی در آن یافت شده است و مراسم تمنای باران و جشن های این دیار ویژگی های خاص خود را دارد. متاسفانه در سالیان اخیر حفاری های غیرمجاز، منظره طبیعی این منطقه را دچار تغییر کرده است. از دیگر آبشارهای قابل ذکر در این منطقه می توان به آبشار روستای پیردوستی در شمال نورآباد نیز اشاره کرد.

موقعیت مکانی

آبشار غسلگه که در پانزده کیلومتری جنوب نورآباد، بخش میر بگ در فاصله سیصد متری بقعه امامزاده حسن گاویار(سید پیرمحمد) واقع شده دارای مسیر آسفالت از روستای دیماندول به محل آبشار است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید