استان گلستان مملو از رنگ و رود با کوه‌های بلند و جنگل‌های سرسبز و دشت‌های مخملین است، استانی که همواره آن را با رنگ سبز جنگل‌های هیرکانی و آبی دریای خزر به یاد می‌آوریم. گلستان با داشتن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی مقصد بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردها است و شگفتی‌های زیادی رو در دل خود دارد. یکی از این شگفتی‌های ناب و کم‌نظیر، "گِلفشان نفتلیجه" است که در ۱۵ کیلومتری شمال شهر گمیشان در کرانه شرقی دریای خزر  قرار دارد. با توجه به رنگ متفاوتی که این پدیده‌ی طبیعی پیدا کرده و به جای رنگ آبی آب مدتی می‌شود که به دلیل وجود ید به رنگ صورتی در آمده است، یکی از خاص‌ترین و زیباترین گِلفشان‌های ایران محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا با این پدیده‌ی جالب و دیدنی بیشتر آشنا شوید.

نفتلیجه، گِلفشانی نادر در استان گلستان

گِلفشان چیست؟

گلفشان یک پدیده طبیعی است که عملکردی مشابه آتش‌فشان دارد و به جای فوران مواد مذاب و گدازه‌های آتش‌فشانی، گاز و گِل از درون خود به سطح زمین می‌آورد، می‌توان علت اصلی خارج شدن این مواد از زیر گلفشان را وجود فشار بخار آب در آن تلقی کرد. برخی از این پدیده شگفت‌انگیز مانند آتش‌فشان‌ فعال و برخی دیگر غیرفعال هستند و معمولا فرمی به صورت تپه‌ی مخروطی دارند که یا تکی شکل گرفتند یا تعدادی از آنها کنار هم تشکیل شدند. گلفشان نفتلیجه در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و به دلیل فعال بودن آن مقصد متفاوتی نسبت به دو گِلفشان «قارنیارق» در شرق گُمیشان و «اینچه» در شمال استان گلستان برای بازدیدکنندگان محسوب می‌شود. این گلفشان در قیاس با گلفشان‌های جنوب ایران تفاوت‌هایی دارد، کم بودن غلظت مواد داخل گلفشان نفتلیجه و روان‌تر بودن یا در اصطلاح زمین‌شناسی بیشتر بودن روان روی در آن از جمله تفاوت‌های بزرگ با دیگر گلفشان‌ها در جنوب ایران است.

اسم و رسم گِلفشان نفتلیجه

اگر برای شما سؤال پیشامد کرده که چرا این گلفشان را «نفتلیجه» نام‌گذاری کردند؟ این پاسخ را دریافت خواهید کرد؛ زیرا که بوی نفت خام در اطراف گلفشان به مشام می‌رسد. گفتنی است که احتمالاتی مبنی بر ارتباط گلفشان نفتلیجه با منابع نفت و گاز دریای خزر وجود دارد. با توجه به شکل قیف پلکانی حوضچه‌ی گلفشان که به دلیل فرونشست زمین ساخته شده است، چند نقطه دایره‌ای تو در تو داخل دیواره‌های آن ایجاد شده که گازهای زیر زمین از این نقاط بیرون می‌آیند. گلی که داخل این قیف پلکانی مشاهده می‌شود به دلیل ترکیب با سلیت، خاکستری رنگ و از رس است. این جاذبه زمین‌شناسی، به دلیل یُد موجود در آب خروجی گلفشان و ترکیب و فعل‌وانفعالات شیمیایی آن با هوا به رنگ صورتی و گاهی بنفش به نظر می‌رسد و همین امر شهرتی دو چندان به این گِلفشان فعال داده و به آن خاصیت درمانی بخشیده است.

نفتلیجه، گِلفشانی نادر در استان گلستان

زمان و نحوه‌ی بازدید از گِلفشان رویایی نفتلیجه

فعالیت گلفشان در طول سال و در طی روز متفاوت است و معمولا هر زمان از آن بازدید داشته باشید هر چند دقیقه شاهد فوران آب شور به همراه گاز از مرکز گلفشان خواهید بود که بسیار تماشایی و زیبا است. نکته حائز اهمیت برای دسترسی به این پدیده وسوسه‌انگیز، کمک گرفتن از راهنمای محلی است چرا که نفتلیجه از شهر گمیشان فاصله دارد و جاده‌ی منتهی به آن خاکی است در نتیجه با استفاده از کمک‌های یک راهنمای محلی که به منطقه اشراف دارد، می‌توان به سهولت به این حوضچه با خاصیت‌های درمانی و منحصر به فرد آن دسترسی پیدا کرد.

اقامت و جاذبه‌های دیدنی اطراف گلفشان

با توجه به اینکه گلفشان نفتلیجه با شهر گمیشان ۱۵ کیلومتر فاصله دارد، برای اقامت می‌توان از فضایی که اقامتگاه‌های بوم‌گردی شیر محمدی، خانه مظفری، اسحاق و مرضیه در اختیارتان قرار می‌دهند استفاده کنید و برای تکمیل گشت‌وگردتان در این منطقه حیرت‌انگیز به جزیره‌ی آبسکون، موزه‌ی مردم‌شناسی، تالاب بین‌المللی گمیشان، گلفشان تماشایی یارن قارق، گرگان‌رود و روستای زیارت بروید و از این مکان‌های گردشگری دیدن کنید.

نشانی: استان گلستان، شهرستان گمیشان، ۱۵ کیلومتری شهر گمیش تپه

نفتلیجه، گِلفشانی نادر در استان گلستان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید