این عمارت به سفارش«ملا لطف الله شیخ الاسلام» ساخته شده است. ارسی‌های اصیل و زیبا از ویژگی‌های خاص این بنا هستند. ارسی تالار تشریفات این عمارت از بزرگترین ارسی‌های ایران است.

عمارت سالار سعید جلوه‌ای زیبا از موزه‌های سنندج

به گزارش سلام نو، این عمارت در خیابان امام کوچه حبیبی و در بخش برونی عمارت ملالطف اله شیخ الاسلام قرار دارد و اکنون موزه سنندج میباشد که در آن آثار و اشیاء تاریخی کشف شده از استان و سایر نقاط ایرا ن به نمایش گذاشته شده است. این بنا در اواخر حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار به وسیله ملا لطف اللّه شیخ‌الاسلام که یکی از علمای معروف اهل سنت در دوره ی قاجاریه بوده، احداث شده و بعدها به مالکیت سالار سعید سنندجی درآمده و به نام ایشان معروف شده است. ارسی تالار تشریفات این عمارت از بزرگترین ارسی‌های ایران است که توسط استاد کار معروف کردستانی « استاد حبیب الله سنندجی» معروف به استاد نساء همراه دوپسرش میباشد.

عمارت سالار سعید جلوه‌ای زیبا از موزه‌های سنندج

این عمارت به سفارش«ملا لطف الله شیخ الاسلام» ساخته شده که پس از فوت آن توسط نوادگان او به دو بخش جداگانه تفکیک گردید و به فروش رسید.بخش اندرونی به تملک خانواده «حبیبی» و بخش بیرونی به تملک «عبدالحمید خان سنندجی(سالار سعید)» در آمد که از این رو امروز هر بخش از آن بنای یکپارچه با نام مالکان جدید شناخته میشود. «سالار سعید» بخش بیرونی عمارت را در سال ۱۱۳۶ به اداره فرهنگ واگذار کرد و تا سال ۱۳۵۱ این بخش در اختیار اداره فرهنگ بود و برای مواردی چون دانشسرا، کتابخانه و خانه پیشاهنگان مورد استفاده قرار گرفت. در همین سال از طرف وزارت فرهنگ و هنر وقت جهت تاسیس موزه تملک شد و پس از مرمت و آماده سازی در مهر ماه ۱۳۵۴ با نام «موزه سنندج» افتتاح گردید. بخش اندرونی نیز تا سال ۱۳۷۱ در مالکیت خانواده «حبیبی» بود و در این سال به تملک میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان در آمد.

عمارت سالار سعید جلوه‌ای زیبا از موزه‌های سنندج

مشخصات عمارت

این ساختمان یکی از بناهای تاریخی استان کردستان است که تبدیل به موزه سنندج شده‌است. این عمارت در اواخر دوره ناصر الدین قاجار بنا شده‌است. روش و سبک ساخت آن تحت تاثیر معماری دوره قجر بوده‌است. زیباترین و جالبترین قسمت ساختمان، پنجره‌های ارسی بزرگ هال می‌باشند که هفت در دارند و به خودی خود یک شاهکار هنری می‌باشند.
این عمارت شامل بنای اصلی و حیاط است . بنای اصلی عمارت در ضلع جنوبی قرار گرفته و شامل یک زیرزمین و یک طبقهٔ فوقانی است. زیرزمین عمارت به شکل حوض ‌خانه ساخته شده و دارای سقف گنبدی شکل با تزئینات و آینه‌کاری بسیار زیبا است. در همین قسمت، شاه‌نشین‌ها و یک حوض سنگی به شکل شش ضلعی ساخته شده که هنوز هم از آن‌ها استفاده می‌شود. کلیه ی قسمت‌های عمارت از سنگ، ‌آجر و چوب ساخته شده است. سقف سالن بزرگ عمارت از چوب قاب‌سازی شده و پوشش خارجی آن از شیروانی است. جالب‌ترین و زیباترین قسمت بنا، ارسی بزرگ تالار است که چهار سال وقت صرف ساختن آن شده است. این ارسی ، هفت لنگه دارد و شاهکاری از هنرهای چوبی است. پس از انقلاب به علت نامعلومی، در پی یک آتش‌سوزی، خسارت‌هایی به ارسی‌ها و سقف‌های این بنای تاریخی وارد شد. در حال حاضر این خرابی‌ها بازسازی و تعمیر شده و بنا زیبایی اولیه خود را باز یافته است.      

عمارت سالار سعید جلوه‌ای زیبا از موزه‌های سنندج

این موزه از ابتدای تأسیس دارای ۲ بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی بوده‌است. در بخش باستان‌شناسی آن اشیا دوره‌های مختلف از ماقبل تاریخ تا دوره قاجار نگهداری می‌شود که بخشی از این اشیا متعلق به استان کردستان و برخی متعلق به استان‌های همجوار و برخی دیگر متعلق به استان‌های دیگر یا مکشوفه از قاچاقچیان است. با تأسیس خانه کرد در سال ۱۳۸۲ اشیای بخش مردم‌شناسی موزه به عمارت آصف وزیری (خانه کرد) منتقل شد و  اکنون  تمام فضای موزه  سنندج به نمایش اشیای باستان‌شناسی و تاریخی اختصاص یافته است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید