موزه باستان شناسی خدا آفرین در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد. این موزه اشیای شش هزار ساله به دست آمده از کاوش‌ های منطقه خداآفرین را در خود جای داده است.

در موزه خدا آفرین شاهد اشیا مکشوفه باشید

به گزارش سلام نو، موزه باستان شناسی خداآفرین که دربرگیرنده آثار مکشوفه از همین منطقه می باشند، در سال ۱۳۹۱در محل ساختمان سابق شهرداری خمارلو تاسیس شد.آثار به نمایش در آمده در این موزه مربوط به سه گروه: سفال، مفرغ و زیورآلات است که عمدتا مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد می باشند.

در موزه خدا آفرین شاهد اشیا مکشوفه باشید

کاوش های بعمل آمده در راستای نجات بخشی آثارتاریخی موجود در حوزه احداث سد خدا آفرین و به دنبال آن کشف آثار ارزشمندی از تمدنهای مختلف و استقرارهای بشری در این منطقه و به موازات آن علاقمندی و همراهی مردم و مسئولین منطقه به ایجاد موزه در شهرخمارلو موجب گردید.

سفالینه ‌های به نمایش در آمده در این موزه بیشتر از نوع سفال خاکستری و ظروف سفالی نخودی رنگ در اشکال مختلف است که شامل کاسه، تنگ، دیگچه، کوزه و ... می ‌باشد. آثار فلزی موزه نیز در برگیرنده آثار هزاره دوم قبل از میلاد و شامل سر پیکان، خنجر و سایر اشیاء فلزی است. در گروه زیورآلات نیز انواع زیورآلات از جنس صدف، خمیر شیشه و انواع مختلف سنگ‌ های زینتی قرار دارند.

در موزه خدا آفرین شاهد اشیا مکشوفه باشید

این موزه اشیای شش هزار ساله به دست آمده از کاوش‌ های منطقه خداآفرین را در خود جای داده است. اهمیت اشیای یافت شده به این دلیل است که نشان می‌ دهد علاوه بر زندگی کوچ نشینی، نوعی از زندگی ثابت و شهرنشینی نیز در این منطقه در چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح در جریان بوده است.

در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از اشیاء کشف شده درکاوش های باستان شناسی خداآفرین دراین موزه جای گرفته و حدود ۸۰ درصد آن درانبار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نگهداری می شود که با احداث سایت جدید موزه درکنار پل های تاریخی خداآفرین مجموعه ای کم نظیراز تاریخ کهن این شهرستان در معرض دید بازدید کنندگان قرار می گیرد.

در موزه خدا آفرین شاهد اشیا مکشوفه باشید

تعطیلات سالانه موزه :

- ۹ محرم ( برابر با روز تاسوعا )

- ۱۰ محرم (روز عاشورا ، شهادت امام حسین (ع))

– ۲۸ صفر (رحلت پیامبر اکرم (ص) )

- ۲۱ مضان (شهادت حضرت علی (ع) )

- ۲۵ شوال (شهادت امام جعفر صادق (ع))

- ۱۴ خرداد ماه ( رحلت امام خمینی (ره) )

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید