افرادی که چاق هستند یا مشکلات تیروئیدی دارند یا اختلالی که بر تولید عرق آن‌ها تأثیر می‌گذارد یا قبلا از گرمازدگی رنج می‌بردند همگی در معرض خطر بیشتری هستند. سن نیز یک عامل است: نوزادان و افراد مسن نمی‌توانند دمای بدن خود را به طور موثر کنترل کنند.

اقدامات لازم برای سفر به مناطقی با آب و هوای گرم

سلام نو-سرویس گردشگری: تفاوت دما می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامتی داشته باشد. به همین دلیل هنگام سفر به آب و هوای گرم باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام داد.

زیربنای سلامتی و تناسب اندام

عرق کردن بدن، راهی برای جلوگیری از گرمازدگی است. اما در شرایط گرم و مرطوب این مکانیسم کمتر موثر است. عوامل دیگری نیز می‌توانند خطر گرمازدگی را افزایش دهند، به عنوان مثال سلامت و تناسب اندام فرد. افرادی که چاق هستند یا مشکلات تیروئیدی دارند یا اختلالی که بر تولید عرق آن‌ها تأثیر می‌گذارد یا قبلا از گرمازدگی رنج می‌بردند همگی در معرض خطر بیشتری هستند. سن نیز یک عامل است: نوزادان و افراد مسن نمی‌توانند دمای بدن خود را به طور موثر کنترل کنند.

تنظیم گرما

برای اینکه بدن خود را برای قرار گرفتن در آب و هوای گرم آماده کنید، می‌توانید سعی کنید قبل از حرکت به گرما عادت کنید، مثلا با رفتن به سونا یا گذراندن وقت در زیر نور خورشید. سپس بدن تمایل دارد تا با دمای بالاتر سازگار شود. شما می‌توانید با انجام ورزش در یک سالن ورزشی گرم، این تأثیر را تقویت کنید. به این ترتیب می‌توانید قضاوت کنید که در چه شرایطی احساس راحتی می‌کنید و پس از هشت تا ده روز بدن شما باید به اندازه کافی برای عملکرد خوب در کشور مقصد سازگار شده باشد. تنظیم مجدد در بازگشت شما تقریبا به همان مدت زمان نیاز دارد.

پیشگیری

هنگامی که به مقصد خود رسیدید، می‌توانید اقدامات احتیاطی بیشتری را برای جلوگیری از گرمازدگی انجام دهید، اول از همه با نوشیدن زیاد نوشیدنی‌های سرد مخصوصا آب که سریعترین اثر را دارد و فاقد چربی یا قند است. حتما استراحت کافی داشته باشید، در گرمترین ساعات روز از آفتاب دوری کنید و از کرم ضد آفتاب حداقل SPF ۳۰ استفاده کنید. لباس های سبک و گشاد نیز بپوشید و برای محافظت از سر خود، کلاه بپوشید.

اولین علائم گرمازدگی

گرمازدگی و حالت غش در محیط گرم می‌تواند اولین علامت گرمازدگی باشد. در این مرحله دمای بدن هنوز نرمال است. یکی دیگر از علائم احتمالی گرفتگی عضلات است. ممکن است بثورات نیز ظاهر شود. هنگامی که غدد عرق به دلیل گرما مسدود شده و کمی ملتهب می‌شوند، می‌تواند باعث قرمزی، خارش و گاهی اوقات تاول شود. احتباس آب در پاها یکی دیگر از علائم شناخته شده گرمازدگی است. اگر فرد با پاهای خود بنشیند، این مشکل خود به خود حل می‌شود. اگر هر یک از این علائم را تجربه کنید، مراحل ساده ذکر شده در بالا باید برای تسکین کافی باشد. با این حال، در موارد گرمای بیش از حد  و جدی، مراقبت پزشکی ضروری است.

هایپرترمی

هایپرترمی جایی است که بدن در مقابله با گرما با مشکل قابل توجهی روبرو می‌شود. دمای بدن معمولا نرمال است و هرگز بالاتر از ۴۱ درجه سانتیگراد نیست. فرد مبتلا همچنان عرق می‌کند و هوشیار می‌ماند. با این حال، اغلب کم آبی و گاهی اسپاسم عضلانی وجود دارد. علاوه بر این، افرادی که از هایپرترمی رنج می‌برند اغلب احساس خستگی، بیماری، ضعف و سرگیجه می‌کنند. به محض اینکه فرد دیگر در معرض گرما قرار نگیرد و مایعات اضافی مصرف کند، وضعیت بهبود می‌یابد. اگر دمای بدن بالاتر از ۴۰ درجه سانتیگراد است، باید تلاش کرد تا فرد خنک شود. برای جلوگیری از عود علائم، باید برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از گرما اجتناب شود.

گرمازدگی به طور کلاسیک با افراد مسن مرتبط است، اما جوانانی که خود را در معرض گرما قرار می‌دهند نیز می‌توانند گرمازده شوند. برای کاهش هرچه سریعتر دمای بدن به خنک کاری فعال نیاز است. این کار را می‌توان بلافاصله با گذاشتن کمپرس یخ روی زیر بغل و کشاله ران انجام داد، اما بیمار باید در اسرع وقت به بیمارستان منتقل شود.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید