این مسجد تنها مسجد منقش شهرستان شبستر است که توسط حسین خان میرپنج سردار توپخانه مظفر الدین شاه قاجار ساخته شده است.

با مسجد میر پنج خامنه بیشتر آشنا شوید

به گزارش سلام نو، یکی از مکان‌های زیبا و دیدنی مسجد میرپنج خامنه است. این مسجد در مقابل شهرداری خامنه و در کوچه‌ای به همین نام واقع شده است. مسجد میرپنج در تاریخ ۱۲۸۴ قمری توسط حسین خان میرپنج سردار توپخانه مظفر الدین شاه قاجار بنا نهاده شده و در سال ۱۳۸۶ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

این مسجد تنها مسجد منقش شهرستان شبستر است.مسجد دارای سه در ورودی بوده که درب شمالی به آرامگاه حسین‌خان باز می‌شود، در شرقی که قبلاً به عمارت حسین‌خان باز می‌شده، امروز به باغ حسین خان و در جنوبی به باغ مسجد گشوده می‌شود. هنگام ورود به مسجد از در شرقی وارد باغ مسجد می‌شویم که حدود ۲ هزار مترمربع مساحت دارد.درختان میوه این باغ طراوت خاصی را به محوطه مسجد بخشیده‌اند.

با مسجد میر پنج خامنه بیشتر آشنا شوید

در قسمت شمالی باغ، مسجد حسین‌خان واقع شده که ایوان آن به‌سمت در جنوبی نظاره می‌کند این ایوان با نقاشی‌های مربوط به روز عاشورا و نقش و نگارهای اسلیمی زیبا تزیین شده است.

برای ورود به مسجد از قسمت جنوبی آن ۶ در وجود دارد که سه در از سمت راست مسجد و سه درب از سمت چپ تعبیه شده است. بنای مسجد خشتی با تیرهای چوبی است.ترتیب درهای مسجد از سمت راست به این شکل است که در اول به زنانه نشین مسجد در طبقه دوم، در دوم به چایخانه مسجد و در آخری به صحن اصلی مسجد باز می‌شود.سه درب سمت چپ نیز از چپ به راست به قسمت زنانه  مسجد در طبقه دوم، آشپزخانه مسجد و به صحن اصلی مسجد باز می‌شود.

با مسجد میر پنج خامنه بیشتر آشنا شوید

داخل مسجد ۱۲ ستون چوبی در وسط سقف مسجد را بردوش می‌کشند و در سمت جنوبی مسجد که سمت قبله است محراب کوچکی با گچ بری‌های ساده‌ای قرار گرفته است، در کنار محراب منبر چوبی متعلق به دوران قاجار قرار گرفته در روبه‌روی محراب مسجد تاریخ تاسیس بنا به سال ۱۲۸۴ قمری توسط حسین‌خان میرپنج برروی تیرهای‌ چوبی سقف نوشته شده است، در داخل مسجد خطاطی‌هایی به کمک دوده مشاهده می‌شود که غالباً نام اهل‌بیت(ع) نوشته شده است.

در زاویه مسجد، نقاشی‌هایی از گل‌های زیبا و تصاویری از نمادهای ایرانی – اسلامی مشاهده می‌شود.

در زنانه نشین سمت راست مسجد تصویر حسین‌خان و در زنانه نشین سمت مقابل تصویر آقا محمدخان قاجار کشیده شده است این مسجد در ایام ماه محرم شاهد برگزاری مراسمات عزاداری است.
منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید