مجموعه فضاهای این خانه در قالب یک فرم مستطیل شکل در دو طرف حیاط وسیعی جای گرفته که دارای دو جبهه اصلی شمالی و جنوبی است.

خانه مهرپرور اولین موزه نجف آباد

به گزارش سلام نو، موزه مردم شناسی و خانه تاریخی مهر پرور در شهرستان نجف آباد اصفهان از جاذبه های گردشگری این منطقه است. قدمت بنا مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی است که پس از تملک توسط شهرداری، مرمت و تجهیز شده و به عنوان اولین و تنها موزه مردم شناسی نجف آباد مورد استفاده قرار گرفته و شامل موزه مردم شناسی، اسناد و موزه آثار باستانی می باشد.

خانه مهرپرور اولین موزه نجف آباد

یکی از آثار باستانی و جاذبه های گردشگری شهرستان نجف آباد، موزه مردم شناسی و خانه تاریخی مهرپرور است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تاریخ ساخت بنا را میتوان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوائل پهلوی اول دانست. شهرداری نجف آباد در سال ۱۳۹۳ نسبت به بازسازی و بهسـازی این خانه تاریخی اقدام و سپس این مجموعه را به موزه مردم شناسی شهر نجف آباد تبدیل نموده است، به این ترتیب اولین موزه مردم شناسی شهرستان نجف آباد در این خانه دایر شد که به معرفی مشاغل و اشیایی که مربوط به منطقه می باشد می پردازد. اشیا موزه اغلب توسط شهرداری خریداری و بخشی از آن نیز توسط مردم  اهدا شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

خانه مهرپرور اولین موزه نجف آباد

ویژگی‌های خانه مهرپرور

خانه مهرپرور دارای عرصه ای به مساحت حدود ۳۶۰ مترمربع است. مجموعه فضاهای این خانه در قالب یک فرم مستطیل شکل در دو طرف حیاط وسیعی جای گرفته که دارای دو جبهه اصلی شمالی و جنوبی است. بر اساس سبک معماری (دو جبهه ای شمالی-جنوبی)، شیوه انواع طاق بندیها، شکل و نحوه گسترش پلان مرکزی، نوع تزیینات پیش ساخته آجری و کاربری فضاهای جبهه شمالی و زیرزمین خانه و سقف تیرپوش، تاریخ ساخت بنا را میتوان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوائل پهلوی اول دانست. ورودی بنا در قسمت جنوب غربی واقع شده که بوسیله هشتی با طاقی به روش رومی فضای خارج را به حیاط خانه مرتبط میسازد. حیاط متشکل از حوض سنگی لچکی با دو قوس کند و دو باغچه قرینه آن است. در بخش شمالی این خانه، تالار اصلی و شاه نشین آن قرار دارد، که دو اتاق دارای سه در، در دو طرف آن واقع شده است. چهار ستون چوبی با پایه ستون سنگی و مقطعی مربع، سقف مرتفع ایوان شمالی را بر دوش دارند. زیرزمین خانه در ضلع شمالی با جرزهای قطور و سقفی از نوع پوشش گنبدی خفته و متفاوت با فضای فوقانی خود شامل مطبخ، حوضخانه با دو دهلیز با تاق گهواره ای است. پنجره های دو اشکوب هلالی شکل، طاق نماهای متعدد سه دری ها، درهای چوبی مشبک با گره های قاب بندی طرح اسلیمی، گره های کنگره ای جفت، رخبام تزیین شده با آجرهای قالبی موسوم به سرلوح یا کله گرگی، ازاره هایی از کاشی فیروزه ای و نمایی از سنگ پاکتراش از زیبایی های بنا به شمار می آیند.

خانه مهرپرور اولین موزه نجف آباد

موقعیت مکانی

نجف آباد ،خیابان امام خمینی، کوچه شهید باستانی

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید