مراسم امضای ۱۲ توافقنامه مذکور توسط مقامات ترکیه و امارات پس از دیدار رجب طیب اردوغان و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی برگزار خواهد شد.

ترکیه و امارات ۱۲ توافقنامه امضا می‌کنند

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی نوشت: طی سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به امارات ۱۲ توافقنامه میان مقامات دو کشور امضا خواهد شد.

طبق این گزارش، این توافقنامه‌ها در بخش‌های سرمایه‌گذاری، بازرگانی، صنایع دفاعی، حمل و نقل، کشاورزی و بهداشت و درمان تهیه شده و آماده امضا توسط مقامات مربوطه ترکیه و امارات هستند.

آناتولی در این باره گزارش داد که مراسم امضای ۱۲ توافقنامه مذکور توسط مقامات ترکیه و امارات پس از دیدار رجب طیب اردوغان و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی برگزار خواهد شد.

طبق این گزارش، همکاری در زمینه سرمایه گذاری مشترک، همکاری در بخش رسانه و ارتباطات، برگزاری جلسات مرتبط با صنایع دفاعی، همکاری در بخش حمل و نقل دریایی و زمینی و توافقنامه همکاری جامع اقتصادی از جمله اسناد همکاری هستند که طی سفر امروز اردوغان به ابوظبی به امضای مقامات ترکیه و امارات خواهد رسید.

در همین حال، انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات در سخنانی درباره سفر امروز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری امارات به این کشور اظهار کرد: سفر رجب طیب اردوغان به امارات که پس از سفر محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی به ترکیه صورت می گیرد، صفحه مثبت جدیدی در روابط دوجانبه میان دو کشور را باز می‌کند و در راستای تمایل امارات به تقویت پل‌های ارتباط و همکاری با هدف ثبات و رفاه در منطقه است.

قرقاش گفت: امارات به تقویت کانال‌های ارتباطی با کشورهای مختلف ادامه می‌دهد تا از ثبات و رفاه منطقه و رفاه مردم آن حمایت کند.

وی ادامه داد: وی تصریح کرد: سیاست امارات مثبت و منطقی بوده و به نفع امنیت، صلح و توسعه منطقه‌ای است و سفر اردوغان به ابوظبی در همین راستا صورت می‌گیرد.

اهداف سفر

در همین حال، خبرگزاری رسمی امارات (وام) نیز گزارشی را در آستانه سفر اردوغان به این کشور منتشر کرد و به اهداف و اهمیت این سفر و همچنین سرمایه گذاری‌های میان دو کشور پرداخت.

در این گزارش آمده است: سفر اردوغان به امارات گام مهمی در مسیر تقویت روابط راهبردی رو به رشد میان دو طرف و رساندن آنها به سطح پیشرفته‌تر است.

این رسانه در ادامه آورده است که روابط امارات و ترکیه شاهد توسعه مستمر در بسیاری از بخش‌های حیاتی است و این توسعه نشان‌دهنده اشتیاق رهبران دو کشور برای توسعه کار مشترک و چشم‌انداز فرصت‌های بیشتر برای همکاری‌های دوجانبه است.

در این گزارش همچنین آمده است: رهبران دو کشور و نمایندگان دولت‌های آنها مشتاق تبادل سفرها و دیدارها هستند تا روابط دوجانبه را به سمت افق‌های گسترده جدیدی از همکاری‌های ثمربخش میان دو طرف سوق دهند. رهبری امارات بر این باور است که تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور نه تنها به حفظ منافع مشترک کمک خواهد کرد، بلکه شکوفایی منطقه و دستیابی به ثبات و صلح منطقه‌ای را نیز تقویت خواهد کرد.

وام همچنین گزارش داد: در دوره گذشته شاهد امضای تفاهم نامه‌ها و توافقنامه‌های راهبردی فراوانی برای تقویت همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور بوده‌ایم که شامل ۱۰ توافقنامه امنیتی، اقتصادی و فناوری و تفاهم‌نامه همکاری است.

طبق این گزارش؛ امارات اخیراً از تأسیس یک صندوق سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ترکیه خبر داده است که بر سرمایه گذاری‌های استراتژیک به ویژه در بخش‌های لجستیکی از جمله انرژی، بهداشت و غذا متمرکز است.

خبرگزاری امارات همچنین اعلام کرد که ترکیه در بین بزرگ‌ترین شرکای تجاری امارات در رتبه یازدهم قرار دارد و این در حالی است که امارات دوازدهمین شریک تجاری ترکیه در سطح جهانی و بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه در منطقه خلیج محسوب می‌شود.

سفر اردوغان به امارات از این جهت حائز اهمیت است که این دو کشور از سال ۲۰۱۱ و شکل گیری اعتراضات در جهان عرب تحت عنوان بهار عربی، تقریباً در هر نقطه از درگیری‌های منطقه‌ای در نقطه مقابل یکدیگر بوده‌اند.

ترکیه و امارات درگیر تنش سیاسی - نظامی نیابتی بین شاخ آفریقا و شرق مدیترانه هستند. فراتر از این، رقابت آنها همزمان در واشنگتن و بروکسل، گفتمان رسانه‌های جهانی، صنعت انرژی و اخیراً بنادر و دریای آزاد هم جریان دارد.

اما قطعی روابط بیش از یک دهه‌ای میان امارات و ترکیه اخیرا با سفر محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به ترکیه متحول شد و منجر به گشایش در روابط آنها شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید