قیمت لیر ترکیه در ساعاتی پایانی شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ رشد ۰.۵۱ درصدی داشته است و با قیمت هزار و ۹۷۰ تومان معامله می‌شود.

 قیمت لیر در بازار ایران امروز ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت لیر ترکیه  قیمت لیر ترکیه در ساعاتی پایانی شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ رشد ۱٫۰۲ درصدی داشته است و با قیمت هزار و ۹۸۰ تومان معامله می‌شود. هر لیر ترکیه در روزهای مشابه ماه گذشته یعنی در تاریخ شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ با رقم دو هزار و ۳۰۰ توامن داد و ستد شده بود. که مقایسه قیمت روز جاری با آن، بیانگر کاهش ۲٫۹۵ درصدی لیر ترکیه نسبت به ماه گذشته می باشد.

با توجه به در پیش بودنِ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳، مردم ترکیه و ناظران بین‌المللی منتظر اقدامی موثر از طرف دولت ترکیه هستند. البته اقداماتی همچون تغییر حساب‌های ارزی به لیر، جذب طلاهای خانگی و … در دست اقدام‌اند. اما هیچ نشانه‌ای از تغییر در رویکرد اردوغان نسبت به نرخ بهره بانکی مشاهده نمی‌شود.

قائم‌مقامی کارشناس مسائل ترکیه گفت: سیاست‌های مالی و پولی ترکیه یک سری اشتباهات دارد. از جمله اینکه بانک مرکزی به صورت دستوری کاهش نرخ سود بانکی را اجرایی کرده است و این بانک در این زمینه به دستور رئیس جمهوری عمل می‌کند نه به طور مستقل. این شرایط به گونه‌ای است که رئیسان قبلی بانک مرکزی ترکیه به دلیل اینکه خلاف نظر اردوغان عمل می‌کردند، برکنار شدند. و این شد که اردوغان رئیس بانک مرکزی جدید را منصوب کرد و دستور داد که بهره بانکی را ابتدا از ۱۹ به ۱۵ و بعد به ۱۴ درصد برساند. این تصمیم موجب کاهش ارزش این ارز نسبت به سایر ارزها شد.

هر دلار آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۷ لیر بود که این عدد تقریبا به ۱۶ لیر رسید و اکنون حدود ۱۳.۴۶ لیر است؛ این نسبت برای یورو دو واحد بیشتر است؛ یعنی اکنون هر یک یورو بیش از ۱۵ لیر ترکیه ارزش دارد.

اهمیت لیر در انتخابات ۲۰۲۳ دولت ترکیه

بنابراین، قطعا انتخابات ۲۰۲۳ برای دولت ترکیه مهم است. اگر دولت بتواند در ماه‌های پیش رو حمایت‌های خارجی را جذب کند و بخشی از برنامه‌های داخلی همچون تبدیل حساب‌های ارزی و جذب طلاهای خانگی مورد اقبال عمومی قرار بگیرد؛ ممکن است بتواند خود را از این شرایط خارج کند. در غیر این صورت، روند کنونی همچنان ادامه خواهد یافت.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید