میزان خسارت های جانی و مالی به وجود آمده در سوانح رانندگی، رقم بسیار زیادی است. جبران این خسارت ها در توان راننده مقصر نیست و باید از پوشش های بیمه ای خودرو مانند شخص ثالث، استفاده کرد.

نحوه دریافت المثنی بیمه شخص ثالث

استفاده از این بیمه نامه اجباری است و در صورت تاخیر در تمدید، مالک خودرو مشمول جریمه روزشمار می شود. حتی این بیمه نامه جزو مدارک مورد نیاز پلیس راهنمایی و رانندگی است و در صورت به همراه نداشتن نسخه کاغذی و یا نداشتن کد یکتا بیمه نامه، می تواند منجر به توقیف خودرو شما در پارکینگ شود. اما اگر به هر دلیلی نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث را گم کنیم، چه کاری باید انجام داد؟ آیا امکان صدور نسخه المثنی برای بیمه شخص ثالث وجود دارد یا اینکه اصلا نیازی به آن نیست؟ در ادامه این مطلب، به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

منظور از المثنی چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده که کیف پول خود را گم کنید. اما جدا از گم شدن کیف و پول های داخل آن، بحث مدارکی است که در داخل کیف بودند. چون اکثرا عادت داریم که کارت های اعتباری و مدارک هویتی خود مانند کارت ملی و شناسنامه را در کیف پول قرار دهیم. امکان صدور مجدد برخی از این مدارک مانند کارت های بانکی وجود دارد. اما برای تهیه مجدد مدارک هویتی، باید نسخه المثنی بگیریم.

المثنی در لغت نامه دهخدا، به معنای رونوشت است. یعنی نسخه دومی از یک مدرک هویتی که برای اشخاص صادر می شود. مثلا با گم شدن شناسنامه، می توان به اداره ثبت احوال مراجعه کرد و تقاضای شناسنامه المثنی داد. اما شرایط صدور مجدد تمامی مدارک بدین گونه نیست و برای برخی از آنها، نسخه المثنی صادر نمی شود. بیمه شخص ثالث، یکی از این نوع مدارک است.

آیا المثنی بیمه شخص ثالث صادر می شود؟

قبل از هر چیز، بهتر است که به خوبی از مدارک و اسناد خود محافظت کنید تا گم نشوند. چون با گم شدن هر کدام از مدارک اصلی، باید مراحل زیادی را برای صدور مجدد آنها طی کرد. اما این موضوع در خصوص بیمه شخص ثالث صدق نمی کند! چون بر اساس جدیدترین قوانین مصوب بیمه مرکزی، صدور خدمات بیمه ای بر اساس کدهای یکتا انجام می گیرد و اعتبار آنها وابسته به نسخه کاغذی نیست. حتی به همراه داشتن برگه های کاغذی بیمه ثالث هم ضرورت ندارد و این برگه ها، صرفا برای اطمینان خاطر فرد بیمه گزار چاپ می شوند.

قانون حذف نسخه های کاغذی بیمه نامه، با هدف صرفه جویی در مصرف کاغذ و کمک به حفظ محیط زیست ایجاد شد. این قانون، یکی از اقدامات مثبتی بود که در راستای اجرایی کردن دولت الکترونیک انجام گرفت. پس حتی در صورت مفقودی بیمه شخص ثالث، نیازی به دریافت گواهی و یا نسخه کاغذی جدید نیست.

شرایط قدیمی مفقودی بیمه شخص ثالث

قبلا روال کار بسیار سخت بود و برای بیمه نامه های مفقود شده، گواهی صادر می کردند. یعنی فرد پس از گم کردن نسخه کاغذی بیمه شخص خودرو، اول از همه باید به سایت پست یافته مراجعه می کرد. چون امکان داشت که فردی بیمه نامه خودرو شما را پیدا کرده و آن را تحویل اداره پست داده باشد. در گام بعدی، می بایست به یکی از دفاتر شورای حل اختلاف و یا کلانتری ها مراجعه کرده و از آنها نامه ای مبنی بر گم شدن بیمه شخص ثالث می گرفت.

سپس نمایندگی بیمه بر اساس این گواهی و مدارک شناسایی شما و خودرو، یک گواهی مفقودی صادر می کرد. اعتبار این گواهی به مانند نسخه کاغذی بود و تمام اطلاعات مهم بیمه نامه در آن ذکر می شد. ارزش این گواهی به مانند نسخه اصلی بود و فرقی با آن نداشت. پس فرد می توانست تا زمان سررسید و صدور نسخه جدید بیمه نامه، از آن استفاده کند. صدور این گواهی در نمایندگی بیمه رایگاه بود و هیچ هزینه ای نداشت.

اما الان شرایط تغییر کرده و صرفا به صدور یک کد یکتا ۱۰ رقمی بسنده می کنند. پس حتی اگر نسخه کاغذی بیمه شما گم شود، هیچ گونه نگرانی نخواهید داشت. حتی در هر لحظه می توان به سامانه سنهاب بیمه مرکزی مراجعه کرده و بیمه نامه خود را استعلام کرد. این سامانه بر اساس اطلاعات خودرو و مالک آن، کد یکتا ۱۰ رقمی و دیگر موارد مهم را نمایش می دهد. پس با ارائه همین کد یکتا به پلیس، می توان ثابت کرد که خودرو شما بیمه شخص ثالث دارد.

نحوه دریافت المثنی بیمه شخص ثالث

آیا استعلام کد یکتا از سامانه سنهاب هزینه دارد؟

سامانه سنهاب، یک سامانه جامع برای استعلام خدمات بیمه ای است. پس حتی در صورت فراموشی سررسید بیمه نامه و یا دیگر اطلاعات آن، می توان به راحتی آن را از سامانه سنهاب استعلام کرد. این سامانه با هدف راحتی حال بیمه گزاران و یکپارچه سازی خدمات بیمه ای ایجاد شده است و هیچ گونه هزینه ای ندارد. البته روش قدیمی دریافت گواهی مفقودی هم هزینه نداشت. اما استفاده از این کد یکتا ۱۰ رقمی و استعلام آن از سامانه سنهاب، بسیار راحت تر است.

دردسرهای نداشتن بیمه ثالث

کاربرد بیمه شخص ثالث تنها محدود به زمان بروز حادثه و جبران خسارت نیست‌. چون بیمه شخص ثالث نوعی بیمه نامه اجباری است و پلیس برای اثبات مالکیت خودرو، چنین مدارکی را از شما می خواهد. که در صورت به همراه نداشتن نسخه کاغذی این بیمه و یا بی اطلاعی از کد یکتا ۱۰ رقمی، خودروی شما به پارکینگ دلالت داده می شود. حتی قبلا در تصادف های جزئی و پس از تشخیص راننده مقصر، پلیس بیمه نامه ها را جابجا می کند تا از آن برای جبران خسارت استفاده شود. پس به خاطر سپاری و یا یادداشت این کد یکتا بیمه شخص ثالث، می تواند کار شما را راحت تر کند.

بهترین بیمه شخص ثالث کدام است؟

قیمت بیمه شخص ثالث و سقف پوشش های آن، بر اساس نرخ دیه مصوب قوه قضائیه و شرایط اعلامی بیمه مرکزی تعیین می شود. اما مالکین خودرو می توانند در ازای پرداخت مبلغی اضافی، سقف پوشش خسارت های مالی را افزایش دهند. البته نباید فراموش کرد که عواملی مانند سال های تخفیف و نوع و مدل خودرو، در تعیین حق بیمه شخص ثالث موثر هستند. مثلا بیمه شخص ثالث پژو ۴۰۵، بیشتر از بیمه ثالث پرایدی با همان سال ساخت است.

اما انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث، بستگی به خواسته مشتری دارد. شاید فردی به دنبال کیفیت بهتر باشد و بیمه نامه خودرو خود را بر اساس رتبه بندی بیمه شخص ثالث اعلامی توسط بیمه مرکزی، انتخاب کند. و یا فردی دیگر به سقف پوشش مالی اهمیت داده و به سراغ شرکتی برود که چنین سقفی را با کمترین هزینه به مشتریان خود ارائه می دهد.

نحوه دریافت المثنی بیمه شخص ثالث

کلام آخر

اهمیت استفاده از بیمه شخص ثالث در جبران خسارت، ما را بر آن داشت که درباره جدیدترین شرایط گم شدن آن به شما توضیح دهیم. اما راهکار بهتر، به همراه داشتن کد یکتا ۱۰ رقمی و تمدید بیمه نامه در موعد مقرر است. چون امروزه دیگر شیوه های خرید آسان شده و امکان خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث برای انواع خودرو وجود دارد. سایت بیمه باما (bimebama.com)، یکی از این پلتفرم های معتبر است که انواع خدمات بیمه ای را به صورت آنلاین ارائه می دهد. حتی در این سایت امکان خرید بیمه شخص ثالث قسطی برای مشتریان فراهم شده است

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید