چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر از تاریخ ۱۱ الی ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاش زاده برگزار شد.

ده گام مثبت جشنواره چهلم فجر

به گزارش سلام نو، جشنواره چهلم فیلم فجر با همه فراز و فرودها به پایان خود رسید و آنچه جلب توجه می‌کرد ده گام مثبت دست اندرکاران جشنواره برای بهبود اوضاع بود. 

* گام اول. بازگشت کاخ جشنواره به میلاد 

در سالهای گذشته انتقال کاخ جشنواره به سینماهایی مثل ملت و چارسو که هم از منظر دسترسی محلی و هم از منظر کوچک بودن سالن، به شدت مشکل داشتند با انتقادات بسیاری از اهالی رسانه مواجه شده بود.
امسال دست اندرکاران جشنواره فجر، کاخ یا خانه جشنواره را بار دیگر در سالن همایش‌های برج میلاد مستقر نمودند تا هم از منظر دسترسی و هم از منظر گنجایش سالن، اوضاع بهبود یابد.

* گام دوم. جدایی اهالی رسانه از مهمانان بی‌ربط 

جدا کردن سانس های اصحاب رسانه از مهمانان ویژه، بسیار کمک کرد به کاهش اغتشاش و شلوغی در کاخ جشنواره. در سالهایی که سالن میلاد همزمان با اهالی رسانه میزبان مهمانان ویژه بود نوعی شلوغی بیش از حد برای این سالن رقم میخورد ولی امسال با تفکیک سانس‌های اهالی رسانه از سانس‌های مهمانان ویژه، آرامشی نسبی بر کاخ جشنواره حاکم شد. 

* گام سوم. اصلاح روند برگزاری نشست‌ها 

در سالهای قبل اغلب یکی دو فرد خاص برای اجرای نشستها انتخاب میشد و این افراد نیز غالبا با سانسور و تعدیل پرسش‌ها باعث گلایه اهالی رسانه می‌شدند ولی امسال کار اجرا به مجریان حرفه‌ای سپرده شد و آنها نیز سعی می‌کردند عین سوالات را مطرح کنند. 

* گام چهارم. انتقال نشستها به سالن اصلی میلاد 

انتقال نشست‌های فیلم‌های جشنواره به سالن اصلی برج میلاد موجب شد هم از تراکم و شلوغی جلوگیری شود و هم اهالی رسانه و عکاسان بتوانند با فراغ بال به طرح سوال یا مخابره تصویر بپردازند.

* گام پنجم. ایجاد فضای انعکاس اخبار برای تمام رسانه های متنی-سمعی-بصری 

دست اندرکاران جشنواره چهلم فجر سعی زیادی کردند که فضای استفاده تمام رسانه های مختلف متنی و سمعی بصری از جشنواره را فراهم کنند و برای همین در کنار رسانه های فرهنگی و هنری، برنامه های رادیویی و تلویزیونی نیز حضور موثری در فجر چهلم داشتند. 

* گام ششم. انتقادپذیری و پاسخگویی مدیران و دست اندرکاران جشنواره
 فجر چهلم اغلب کوشیدند همه انتقادات را پذیرا باشند و تا حد امکان، شرایط بهبود اوضاع را فراهم آورند. فی المثل بلافاصله بعد از اعتراض به کوچکی سالن نشست، آن را به سالن اصلی منتقل کردند و یا کیفیت پایین غذای پیمانکار اولیه با تغییر پیمانکار و بهبود نسبی رقم خورد. دست اندرکاران فجر چهلم برخلاف سلف موسوم به جهانی خود نه تنها دربرابر انتقادات موضع نگرفته و به شکوائیه روی نیاوردند بلکه عین انتقادات را شنیدند و سعی کردند در ترمیم مشکلات. حذف سیمرغ مردمی پس از بروز شک و شبهه نسبت به اختلالات سمفا از دیگر موارد پاسخگویی بموقع دبیرخانه فجر بود.

* گام هفتم. ایجاد واحد تست کووید و تزریق واکسن و رعایت پروتکلها

از همان ابتدای جشنواره، تست کووید در کاخ جشنواره راه اندازی شد و متخصصان وزارت بهداشت در کنار ارائه مشاوره، تزریق واکسن را برای اهالی رسانه در دستور کار قرار دادند. در عین حال رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری نیز انجام شد.

* گام هشتم. ایجاد تنوع در چیدمان محیطی 

برخلاف سالهای قبل، امسال خانه جشنواره تنوعی نسبی در صحنه آرایی می دید. دیگر از آن رنگهای تند و جیغ در صحنه آرایی خبری نبود و به جایش نوعی هارمونی وزین در طراحی دکور دیده می‌شد که هم فیلم‌های جشنواره معرفی شوند و هم فضا برای تجدید بیعت با آرمان‌های فرهنگی انقلاب اسلامی و شهیدانی همچون آوینی و سردار سلیمانی فراهم شود. 

* گام نهم. احترام به شعائر مذهبی 

نمازخانه خانه جشنواره بسیار تمیز پذیرای نمازگزاران بود و در مناسبت‌های مذهبی مقارن با جشنواره نیز نوعی همراهی دیده می‌شد تا بدنه رسانه و مهمانان بتوانند از فضا استفاده کنند.
 
* گام دهم. حرمت گزاری به پوشش اهالی رسانه با رفتار ایجابی 

برخلاف سالهای قبل امسال در خانه جشنواره نه خبری از گشت ارشاد بود و نه بگیر و ببند به بهانه ایرادات پوشش. دست اندرکاران فجر چهلم سعی کردند با رفتارهایی دوستانه شرایط رعایت عرف پوشش را نهادینه کنند و مسعود نقاش زاده دبیر فجر هم به صراحت از پوشش بانوان رسانه دفاع کرد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید