وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای انگلیسی‌اش تصریح کرد که جای تأسف است که لندن خواستار عقب‌نشینی نظامیان روس از خاک روسیه است.

مسکو: غرب می‌خواهد ما از خاک روسیه عقب‌نشینی کنیم!
به گزارش سلام نو به نقل از فارس، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای انگلیسی‌اش تصریح کرد که جای تأسف است که لندن خواستار عقب‌نشینی نظامیان روس از خاک روسیه است.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس تأکید کرد که درخواست انگلیس برای خارج کردن نظامیان روس از خاک روسیه تأسف‌برانگیز است.

بنا بر گزارش خبرگزاری تاس، لاوروف در کنفرانس خبری خود در این خصوص تصریح کرد: «ما [در نشست ] (با لیز تراس)، لحن دیگری نشنیدیم. درخواست برای حذف نظامیان روس از قلمرو روسیه باوجود استدلال‌های ما هیچ‌گونه تغییری نکرده است. این واقعاً باعث تأسف است».

وزیر خارجه روسیه همچنین با تأکید بر امتناع اوکراین از اجرای توافقات مینسک، گفت: «ما به طور کامل وضعیت عدم تمایل کی‌یف به اجرای توافقات مینسک را توضیح دادیم زیرا رژیم اوکراین نه تنها تمایلی به اجرای این توافقات ندارد بلکه آشکارا آنها را رد می‌کند».

سرگئی لاوروف تأکید کرد که مسکو و لندن تفسیر متفاوتی از توافقات مینسک دارند و توضیح داد: «ما تفاسیر متفاوتی از توافق‌نامه‌های مینسک داریم اما نمی‌دانم چگونه می‌توان تفسیرهای متفاوتی از آنچه سیاه و سفید نوشته شده است داشت.»

لاوروف: تغییری در لحن غرب ایجاد نشده، آنها خواهان عقب‌نشینی نظامیان ما از خاک روسیه است. این تأسف برانگیز است.

وزیر خارجه روسیه همچنین ضمن انتقاد از تحرکات ناتو در مرز روسیه تصریح کرد که نظامیان روس برخلاف نظامیان ناتو، پس از اتمام رزمایش‌ها به خانه بازمی‌گردند و گفت: «برخلاف رزمایش‌هایی که روسیه در خاک خود انجام می‌دهد و پس از آن نیروها به پادگان‌ها بازمی‌گردند، نیروهایی که از این قلمروها بسیار فاصله دارند و نیروهایی از انگلیس و ایالات متحده و کانادا به کشورهای بالتیک و به کشورهای دریای سیاه فرستاده می‌شوند، این نیروها و تسلیحات معمولاً هرگز به خانه باز نمی گردند.»

لاوروف با اشاره به این موارد ادامه داد: «ما همچنین امروز در مورد این صحبت کردیم اما وزیر خارجه انگلیس تقریباً به وضوح توضیح داد که این به ما مربوط نیست و این در حالی است که نیروهای روسیه در خاک روسیه نگرانی اصلی لندن هستند و این در حالی است که کل جامعه غرب می‌گوید که به دنبال تنش‌زدایی است».

از طرف دیگر، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس در این کنفرانس خبری از روسیه خواست تا نیروهایش را از مرز اوکراین خارج کند و گفت: «ما باید شاهد انتقال نظامیان و تجهیزات مستقر در مرز اوکراین به مکانی دیگر باشیم زیرا در حال حاضر وضعیت تهدیدآمیزی وجود دارد. وزیر لاوروف امروز به من گفته است که روسیه قصد حمله به اوکراین را ندارد اما ما باید این حرف‌ها را در عمل ببینیم».

تراس ادامه داد که روسیه باید نظامیان خود را از مرز اوکراین خارج کند تا تعهد خود به دیپلماسی را به اثبات برساند و گفت: «اگر روسیه درباره دیپلماسی جدی است، باید آن نظامیان را انتقال دهد و از تهدید عقب‌نشینی کند. اگر بتوانیم مسیر دیپلماسی را دنبال کنیم آنوقت امید برای آینده بهتر وجود خواهد داشت».

وزیر خارجه انگلیس همچنین تأکید کرد که در وضعیت فعلی لزوم تقویت ناتو وجود دارد و گفت: «در واکنش به اقدامات روسیه و رفتار تهدیدآمیز روسیه در مرز اوکراین، انگلیس با همپیمانان ناتو ما همکاری می‌کند تا از تقویت دفاعی ناتو اطمینان حاصل کنیم. این کاملاً حالت دفاعی دارد. . ناتو یک اتحاد دفاعی است. و این کاملاً رویکرد درستی است. با اینحال بهتر است که روسیه تنش‌زدایی کند و نیازی به چنین پاسخ‌هایی نباشد».

همزمان با دیدار لاوروف و تراس، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه انگلیس یک هزار نظامی را برای کمک به اوکراین آماده‌باش قرار داده و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز امروز (پنجشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد که بریتانیا در صدد ارسال ناوشکن و قایق‌های گشت‌زنی به مدیترانه و دریای سیاه است تا امنیت ناتو را تضمین کند.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار یک‌صد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه اما به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید