مذاکرات وین از روز گذشته دوباره از سر گرفته شده و حالا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که مذاکرات وین در ساعات پایانی خود قرار دارد.

چرا پایان مذاکرات وین اعلام نمی‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، قبل از آغاز دور جدید مذاکرات وین ، آمریکا برخی از تحریم‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را لغو کرد. وزیر خارجه آمریکا گفته بود این اقدام برای تسهیل مذاکرات است.

حالا یک هفته بعد از آن اتفاق، دور جدید مذاکرات وین آغاز شده و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته این مذاکرات در ساعات پایانی خود است و قبل از اینکه پیشرفت هسته‌ای ایران، توافق را غیرممکن کند، باید به نتیجه برسیم.

به نظر می‌رسد که همه کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای امیدوارند که این مذاکرات به زودی تمام شود و این دور، آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای باشد.

چرا مذاکرات هسته‌ای تمام نمی‌شود؟

ایران و آمریکا هر کدام شروطی برای احیای برجام و رسیدن به توافق گذاشته‌اند. از مهمترین شروط ایران، آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر و لغو تحریم‌های آمریکا بود.

هفته گذشته بخشی از تحریم‌های مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران رفع شد. اما مقامات ایران اعلام کرده‌اند که لغو این دسته از تحریم‌ها کافی نیست و اعلام کرده‌اند تا زمانی که کلیه تحریم‌هایی که امریکا علیه ایران وضع کرده، لغو نشود،‌مذاکرات وین به پایان نمی‌رسد.

در آمریکا هم کار برای دولت بایدن سخت شده است. دولت بایدن و دیگر طرف‌های درگیر مذاکره می‌گویند توافق هسته‌ای به مرحله پایانی رسیده است. اما جمهوری‌خواهان در کنگره به دولت بایدن هشدار داده‌اند در صورت بازگشت آمریکا به توافقنامه ۲۰۱۵، این توافق را سریعا لغو می‌کنند.

چند روز قبل، ۳۳ سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به جوبایدن اعلام کرده‌اند که اگر دولت وی به کنگره اجازه ندهد شرایط هرگونه توافق هسته‌ای جدید با ایران را بررسی کند و به آن رای دهد، برای خنثی کردن اجرای آن تلاش خواهند کرد و این توافق «احتمالاً در روزهای آغازین دولت ریاست‌جمهوری بعدی از بین خواهد رفت».

برای همین است که تحلیلگران سیاسی می‌گویند بایدن در تلاش تا به توافق سال ۲۰۱۵ برگردد تا نیاز به تصویب مجدد کنگره نداشته باشد. بر این اساس به نظر می‌رسد اگرچه مذاکرات فنی تمام شده و کشورها به مرحله پایانی رسیده‌اند، اما هنوز مشکلات و چالش‌های بسیاری بر سر راه توافق هسته‌ای وجود دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید