بسیاری از اجراها را کامل نمی‌بینیم و صدا نقد و نظر داوران را حتی در قسمت ۳ و ۴ هم روی ویدئو اجراها می‌شنویم، اتفاقی که می‌تواند چندان باب میل تماشاگر نباشد. بخشی از این مسئله را می‌توان به سابقه پررنگ نیما بانک در تولید و کارگردانی ویدئوهای تبلیغاتی مرتبط دانست.

بندبازی؛ متفاوت و جذاب اما گاهی روی اعصاب!

سلام نو سرویس فرهنگ و هنر: بند بازی نام جدیدترین برنامه استعداد یابی است که حالا به دومین هفته پخش خود از فیلم نت رسیده است. این برنامه با اجرای امید حاجیلی و با داوری علیرضا عصار، بهروز صفاریان، امید نعمتی و مهراوه شریفی‌نیا به پیش می‌رود و گروه‌های موسیقی در سبک‌های مختلف در آن به رقابت می‌پردازند.

بندبازی را می‌توان مهم‌ترین و متفاوت‌ترین برنامه استعدادیابی ویژه موسیقی دانست که کیفیت قابل قبول هم دارد. پیش از این مسابقه «شب کوک» مهم‌ترین نمونه از برنامه‌های استعدادیابی موسیقی بود که با چهره‌هایی چون باربد بابایی، فریدون آسرایی، مهدییغمایی و پوریا حیدری و در شبکه نسیم تولید و پخش می‌شد، اما آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت و بعد از فصل اول هم دیگر پخش نشد. نکته جالب درباره این برنامه آن بود که به سنت صداوسیما در آن هیچ سازی نمایش داده نمی‌شد.

ویژگی جذاب بند بازی تمرکز آن بر «بند»ها یا همان «گروه»های موسیقی است، مسئله‌ای که به نقطه تمایز این برنامه با نمونه‌های مشابه داخلی‌اش نیز بدل شده است.

به جز این یک ویژگی مهم دیگر هم در بندبازی وجود دارد و آن اصالت برنامه، مجری و داوران آن است. از امید حاجیلی تا چهار داور حاضر در بند بازی هیچ کدام تلاش ندارند شبیه یک نمونه خارجی باشند. هیچ داوری تلاش ندارد نقش پلیس بد یا پلیس دائمی خوب را بازی کند و همه تلاش می‌کنند خودِ خودشان باشند.

این اتفاق در کارگردانی و تدوین بند بازی هم به چشم می‌خورد جایی که نیما بانک به عنوان کارگردان برنامه سعی کرد با دوربین‌های روی دست، کات‌های رنگ به رنگ و قاب‌های متفاوت ریتم برنامه را سرعت ببخشد و محصولی متفاوت را تولید کند. این تلاش قابل احترام و ستایش است، اما درست در همین بخش و به خاطر ریتم و شیوه عجیب تدوین گاهی اعصاب تماشاگر به هم می‌ریزد و از روند مسابقه خارج می‌شود.

بسیاری از اجراها را کامل نمی‌بینیم و صدا نقد و نظر داوران را حتی در قسمت ۳ و ۴ هم روی ویدئو اجراها می‌شنویم، اتفاقی که می‌تواند چندان باب میل تماشاگر نباشد. بخشی از این مسئله را می‌توان به سابقه پررنگ نیما بانک در تولید و کارگردانی ویدئوهای تبلیغاتی مرتبط دانست.

بند بازی تا اینجا بد پیش نرفته است. هر چند آماری از مخاطب دو قسمت اول این برنامه منتشر نشد، اما نگاهی به فضای مجازی نشان می‌دهد جدیدترین پروژه فیلم نت شروع خوبی داشته است و در صورت حفظ همین روند می‌تواند فینال جذابی داشته باشد.

شاید در اینجا از خودتان بپرسید که آیا ما در ایران آنقدر گروه موسیقی داریم که برنامه‌ای ویزه آن ترتیب داده شود؟ گستره گروه‌های شرکت کننده در آزمون ورودی بند بازی و آمارهای چند سال پیش وزارت ارشاد به این سوال پاسخ مثبت می‌دهند.

بر اساس آمار ۴ سال پیش وزارت ارشاد بیش از ۱۸۰۰خواننده و گروه مجاز مشغول به فعالیت در کشور بودند. همچنین در جشنواره موسیقی جوان با عنوان شمسه که سه سال پیش توسط شهرداری تهران برگزار شد ۷۰۰گروه موسیقی در محلات تهران شناسایی و در این جشنواره شرکت کردند.

همین آمار نشان می‌دهد بند بازی روی زمین حاصل خیزی بنا شده است و برای درخشیدن به حرفه‌ای‌گری، تبلیغات بیشتر و البته کمی شانس نیاز دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید