بنای اولیه باغ فین به قبل از اسلام و با تمدن سیلک پیوند خورده است. شهرت اصلی این باغ به قتل امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار مربوط میشود که در حمام موجود در این باغ صورت گرفت.

باغ فین کاشان، باغی منطبق با اصول باغسازی

به گزارش سلام نو به نقل از ویزیت ایران، باغ فین کاشان یکی از مهم‎ترین باغ‎های ایرانی است که ساختار آن کاملاً منطبق با اصول باغ‎سازی در ایران است. این باغ که در داخل شهر کاشان واقع شده، به عنوان یکی از ۹ باغ شاخص ایرانی در سال ۲۰۱۱ میلادی به ثبت یونسکو رسید.

درخصوص زمان پایه‎گذاری باغ فین کاشان اختلاف نظر وجود دارد. برخی قدمت این باغ را تا پیش از اسلام، یعنی دوره ساسانی پیش می‎برند و دسته‎ای دیگر از  صاحب‎نظران،  حکومت «آل بویه» یا «ایلخانی» را بانی ساخت آن می‎دانند. با این‎همه، آن‎چه مسلم است، تاریخ ساخت باغ فین به شکل و شمایل امروزی‎ست که آن را به دوره حکومت شاه عباس صفوی نسبت می‎دهند.

باغ فین، آوردگاه حوادث مهمی در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران بوده است. از برگزاری مراسم جشن و پایکوبی شاهان صفوی گرفته تا قتل حاکم کاشان از جمله رویدادهای تاریخی این باغ است. همچنین گفته می‎شود شیخ صفی در عمارت باغ فین از دنیا رفت و بلافاصله پسرش در همین مکان تاج‎گذاری کرد.

اما رویدادهای باغ فین محدود به همین‎ها نیست. حمام این باغ، جایی است که امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین شاه در آن به قتل رسید. در باغ فین دو حمام وجود دارد که یکی از آن‎ها با نام حمام سلطنتی، مورد استفاده درباریان و حمام کوچک‎تر مورد استفاده خدمه و مردم عادی بود.

باغ فین فضایی چهارگوش و محصور با دیوارهای بلند دارد. گذر اصلی و شمالی - جنوبی باغ که از «عمارت سردر» آغاز می‎شود، از کوشک می‎گذرد و به انتهای باغ می‎رسد. همچنین بر مبنای اصول باغ‎سازی ایرانی، باغ دارای یک گذر شرقی – غربی هم هست که امروزه حمام را به موزه کاشان مربوط می‎کند.

کوشک صفوی یا عمارت مرکزی باغ بنایی چهارضلعی است و فضای آن به گونه‌ای طراحی شده که از هر سوی آن، بتوان چشم‎اندازی از باغ را دید. همچنین در دوره‌ کریم خان زند، بخش دیگری در مجاورت باغ و در سمت جنوب‌غربی آن ساخته شد که خلوت و چند بنای دیگر را شامل می‎شود.

یکی از شگفتی‎های مهندسی باغ فین کاشان، مدیریت شیوه گردش آب در آن است. به طوری که تنها با ایجاد اختلاف سطح و بدون استفاده از هیچ نیروی دیگری، آب در جوی‎ها و فواره‎های باغ جاری می‎شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید