فیلبند مانند هر طبیعت سرسبز و کوهستانی دیگری گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی متنوعی دارد.فیلبند در ارتفاعات کوهپایه‌ای قرار دارد.

با سفر به فیلبند مازندران بر روی ابرها قدم بگذارید

به گزارش سلام نو به نقل از مجله گردشگری علی بابا، امکان ندارد در ایران زندگی کنید و تابه‌حال به طبیعت سبز و زیبای مازندران پا نگذاشته باشید و سفر نکرده باشید! یکی از جاذبه‌های بکر و زیبای طبیعت مازندران که در قسمت شرقی این استان قرار دارد و به همین خاطر به تهران هم خیلی نزدیک‌تر است، روستای فیلبند و ارتفاعات جذاب آن‌جاست.

سفر به روستای زیبای مازندران مثل سفر کردن در خواب است چون شما را تا بالای ابرها می‌برد و شما ابرها را هرروز زیر پای خود می‌بینید که می‌رقصند! شاید فکر کنید این یک تعریف یا استعاره است اما باید بگویم که اینطور نیست، واقعا ابرها آن‌جا هستند و به همین علت آن‌جا را به روستایی که ابرها زیر پا قرار می‌گیرند می‌شناسند.

فیلبند به خاطر آن‌که در ارتفاعات کوهپایه‌ای قرار دارد، به‌خوبی به مرتع‌ها و روستاهای اطراف دامنه نیز دسترسی پیدا می‌کند. لحظات ابری و این‌که بتوانید ابرها را اطراف خود ببینید و حس کنید تقریبا بیشتر سال اتفاق می‌افتد و معمولا در همین زمان هم هست که گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی به فیلبند می‌آیند.

برای کسانی هم که مرکزنشین هستند به‌دلیل فاصله نزدیک فیلبند به مرکز، این روستا محبوبیت زیادی دارد و تصور کنید فقط چند ساعتی در راه می‌گذرانید و به لحظات شگفت‌انگیز طلوع یا غروب خورشید در روستای فیلبند می‌رسید درحالی‌که ییلاقی سرسبز و ابرهای متراکم جلوی چشمتان است.

همچنین روستای فیلبند به‌شدت مناسب کوهنوردی و مورد علاقه کوهنوردانی است که به‌راحتی می‌توانند ارتفاعات فیلبند را تا بالای ابرها بالا بروند. درواقع اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم می‌توانند تا ارتفاع 2300 متر از سطح دریا بالا بروند و به همین علت هم هست که به روستای فیلبند بام مازندران می‌گویند، چون بلندترین و مرتفع‌ترین نقطه این استان است.

درواقع نام اصلی این روستا فِلبَند است؛ و در گویش مازندرانی «فِل» به معنای خستگی و «بَند» هم به معنای بندآمدن و نتوانستن است. خیلی جالب است که چطور این دو کلمه در کنار هم می‌توانند خستگی از بالا رفتن از ارتفاعات فیلبند را به ذهن تداعی کنند و انگار که اهالی این روستا هم آنقدر این خستگی را حس می‌کردند  و رفت‌وآمد برایشان دشوار بوده که باعث شده اینطور اسمش را نامگذاری کنند!

پس بیخود نیست که به روستای فیلبند بام مازندران نیز می‌گویند و حتما قدیم‌ترها نیز رفت‌وآمد به این منطقه بسیار سخت‌تر و دشوارتر از امروز بوده است.

آب‌وهوای فیلبند چگونه است؟

فیلبند روستایی است که در ارتفاعات قرار گرفته، دلیل این همه مه و دریای ابر هم اطراف این روستا به همین خاطر است که هم رطوبت هوا بالاست و هم نسبتا سرد و خنک است و به شکل ابر درآمده‌اند. اما در چهار فصل سال آب‌وهوا چه فرقی دارد؟

آب‌وهوای فیلبند در فصل بهار و پاییز متنوع، بارانی و خنک و همچنین بسیار برای سفر مطبوع است. اما جالب است بدانید در نیمه تابستان، شب‌های فیلبند آنقدر سرد می‌شود که باید کنار بخاری یا زیر چند لایه پتو شب را به صبح برسانید.از اوایل پاییز آب‌وهوای روستای فیلبند بیشتر سرد می‌شود و بارانی و برفی می‌شود. حتی در فصل‌های سرد سال معمولا محلی‌ها هم بار و بندیل زندگی خود را جمع می‌کنند و به قشلاق کوچ می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید