دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی اعلام کرد، این توافق که توپخانه‌های خودکششی هویتزر کی-۹ را برای مصر فراهم می‌کند، بزرگ‌ترین قرارداد صادرات تسلیحاتی این کشور است.

امضای توافق تسلیحاتی ۱.۶ میلیارد دلاری میان کره جنوبی و مصر

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: پس از آنکه دولت آمریکا فروش تسلیحاتی گسترده دیگری را به مصر تایید کرد، کره جنوبی اعلام کرد که یک توافق تسلیحاتی به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار با این کشور خاورمیانه‌ای امضا کرده است.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد، این توافق که توپخانه‌های خودکششی هویتزر کی-۹ را برای مصر فراهم می‌کند، بزرگ‌ترین قرارداد صادرات تسلیحاتی این کشور است.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی جزئیات بیشتری را درباره این قرارداد از جمله اینکه مصر چه تعداد از توپخانه‌های خودکششی هویتزر کی-۹ را به دست خواهد آورد، ارائه نکرد.

این در حالی است که مصر هنوز در این باره هیچ اظهارنظری نکرده است.

این اطلاعیه دو هفته پس از آن منتشر شد که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر با مون جائه-این، همتای خود از کره جنوبی در قاهره دیدار کرد. این نخستین سفر یکی از روسای جمهور کره جنوبی به مصر در ۱۶ سال گذشته بود.

ارتش مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد، ژنرال محمد زکی، وزیر دفاع مصر روز سه‌شنبه در کره جنوبی حضور داشت تا در مراسم امضای این قرارداد شرکت کند. در این بیانیه آمده است که این قرارداد شامل تولید داخلی و انتقال سیستم توپخانه‌ای به مصر خواهد بود.

ارتش مصر همچنین اعلام کرد که این دو کشور دو تفاهم‌نامه درخصوص همکاری نظامی دوجانبه امضا کردند.

عبدالفتاح السیسی همچنین در نوامبر ۲۰۲۱ با "کیم سئونگ مو"، مدیر اجرایی شرکت "هانوها دیفنس"، سازنده توپخانه‌های خودکششی هویتزر کی-۹ در قاهره دیدار کرده بود.

هفته گذشته وزارت دفاع آمریکا یک فروش تسلیحاتی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار به مصر را اعلام کرد. این توافق شامل ۱۲ هواپیمای ترابری سی-۱۳۰ سوپر هرکولس و تجهیزات مرتبط به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار و سیستم‌های رادار دفاع هوایی به ارزش ۳۵۵ میلیون دلار است.

مصر، یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان تسلیحاتی جهان، در سال‌های اخیر ارتش خود را به روز رسانی کرده و قراردادهای تسلیحاتی گسترده‌ای با کشورهای غربی و روسیه امضا کرده است. مصر پایگاه‌های نظامی جدیدی ساخته و قدرت دریایی و هوایی خود را برای کمک به تضمین مرزهای آبی و زمینی به ویژه پس از کشف ذخایر مهم گازی در آب‌های مدیترانه گسترش داده است.  

چنین توافقاتی انتقاد فعالان حقوق بشر را به همراه داشته که دولت مصر را به انجام سرکوب گسترده مخالفان متهم می‌کنند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته به خاطر نگرانی‌های حقوق بشری کمک نظامی کشورش به مصر به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار را لغو کرد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید