اصفهان شهری سراسر تمدن و فرهنگ که سوغاتی های خوشمزه زیادی دارد که نباید از آنها غافل شد.

 خوشمزه ترین سوغاتی‌های اصفهان کدام‌ است؟

به گزارش سلام نو به نقل از گردشگری724، یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین سوغات اصفهان که قدمتی چند صد ساله دارد، گز اصفهان است. از دوران پادشاهی صفویان که اصفهان از پایتخت های آن سلسله بوده، به عنوان هدیه و پیشکشی محبوب و باارزش به پادشاهان محسوب شده، قریب به 500 سال است که این شیرینی خوش طعم و مقوی، زینت بخش مهمانی ما ایرانی هاست.

ماده اصلی تشکیل دهنده گز، انگبین است. این گیاه پرخاصیت، ریشه گیاه درخت گز بوده که به بته نیز معروف است. این درخت در مناطق کوهستانی رشد نموده،  ارتفاع آن تا حدود 2 متر نیز می رسد. در خوانسار و مناطق بختیاری به خوبی رشد نموده، به وفور دیده می شود.

گز اعلا و مرغوب که امروزه بسیار کمیاب است، از ترکیب شکر، مغز بادام و پسته و دانه های انگبین یا همان گز گیاهی تولید می شود. در برخی نمونه ها نیز، به گز شیرخشت اضافه می نمایند. همچنین می توان به خواست مشتری، بجای آب، به آن آب هندوانه اضافه نمود. گزهای تولید شده به این شیوه، بسیار باکیفیت و گرانبها بوده غالبا برای هدیه به بزرگان و رجال مملکتی یا پادشاهان استفاده شده، مردم عادی به آنها دسترسی نداشتند.

به دلیل قیمت گزاف مواد اولیه تولید گز مرغوب، امروزه با استفاده از ترکیبی از سفیده تخم مرغ، گلوکز، شکر، انواع مغزها همچون: فندق، خلال بادام، بیدمشک و گلاب معطر آن را تولید می نمایند. به عنوان جایگزین انگبین از مواد دیگری همچون: عسل، ترنجبین، انگبین علفی یا شیرخشت نیز استفاده می گردد.

گزهای تولید شده به طرق مختلف بسته بندی و روانه بازار می گردد. از جمله:

گز برشی

گزها پس از تولید، به گونه ای برش می خورند که مغزهای بکار رفته در داخلشان دیده شده، سپس آنها را بسته بندی می نمایند.

گز آردی

 این گز از پرس شدن تکه های یک اندازه گز، بصورت دایره، مربع و ... توسط دستگاه های خاص ایجاد شده که برای ماندگاری بالاتر، به گونه ای درون آرد قرار می گیرد که سطح چسبناک آن کاملا با آرد پوشیده شود.

گز شکلاتی

 این نوع گز را پس از تولید با لایه ای از شکلات پوشانده تا علاوه بر ایجاد تنوع در ظاهر و مزه، ماندگاری آن نیز افزایش یابد. طعم این گز، بخاطر وجود ترکیبایت همچون شیرخشک، پودر کاکائو و ... بسیار جدید و متفاوت است.

گز انگشت پیچ

 این گز به دلیل بافت بسیار نرم و لطیف آن برای سالخوردگان بسیار مناسب بوده، از مغزها در تولید آن استفاده نشده، حتی می توانید آن را با قاشق نوش جان نمایید.

گز لقمه ای

 پس از آماده سازی کامل گز، با کمک دستگاه آنها را به بخش های یک اندازه و مساوی برش و تبدیل می نمایند.

گز سکه ای

این نوع گز از لحاظ شیوه تولید کاملا مشابه گز آردی بوده تنها تفاوت، در ظاهر آن است که به شکل سکه قالب زده شده و روانه بازار می گردد.

گز مظفری

 گز کرمانی یا گز شیرین از جمله برندهای معروف در این حوزه هستند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید