شاید کشورهای دشمن توافق و رژیم صهیونیستی دیگر نتوانند احیای برجام را متوقف کنند و بدبینی ایران و آمریکا مانعی جدی بر سر احیای برجام نباشد، اما نباید تندروهای مخالف برجام در ایران و آمریکا را نادیده گرفت.

چه کسانی می‌توانند مذاکرات احیای برجام را نابود کنند؟

سلام نو - سرویس سیاسی: دیگر قابل انکار نیست که آسمان وین این روزها آفتابی و حتی اروپایی‌های بد قلق هم از فضای مذاکرات راضی هستند. این یعنی دیر یا زود باید منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات بود، به نتیجه رسیدنی که می‌توان ختم به بازگشت آمریکا بر سر میز برجام و حتی مذاکره مستقیم ایران با ایالات متحده شود.

در این مدت چند اتفاق مهم افتاده است:

۱- ایران برای مذاکره مستقیم با ایالات متحده به منظور رسیدن به توافق خوب اعلام آمادگی کرد. این حرف توسط وزیر خارجه مطرح و توسط دبیر شورای عالی امنیت ملی تایید شد. ابراهیم رییسی نیز به طور ضمنی این مسئله را تایید کرد. همزمان با این مسئله سه عضو تیم مذاکره کننده آمریکا که با رابرت مالی، رئیس هیئت آمریکایی، اختلاف داشتند از این تیم کنار رفتند. مالی به نرمش در برابر ایران شهرت دارد.

۲- تحرکات در حاشیه خلیج فارس افزایش یافته است. وزیر خارجه قطر پیش از سفر آتی امیر این کشور به ایالات متحده به تهران سفر کرد و قبل از آن نیز چند بار وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کرد.

۳- وزیر خارجه به چین و رییس جمهور به روسیه رفتند. دو مقام ارشد به دو کشور متحد ایران سفر کردند و بعد از این سفرها تحولات سرعت گرفت.

تمام این موارد و بسیاری از موارد دیگر نشان دهنده سرعت گرفتن قطار توافق است، اما این به چه معنایی است؟ آیا دیگر باید توافق را قطعی دانست و هیچ چیز نمی‌تواند احیای برجام را متوقف کند؟

نه اینطور نیست. شاید کشورهای دشمن توافق و رژیم صهیونیستی دیگر نتوانند احیای برجام را متوقف کنند و بدبینی ایران و آمریکا مانعی جدی بر سر احیای برجام نباشد، اما نباید تندروهای مخالف برجام در ایران و آمریکا را نادیده گرفت.

"پائول پیلار" کارشناس سابق سیا اخیرا در مقاله‌ای در "نشنال اینترست" با اشاره به فعال شدن دوباره مخالفان مذاکره میان ایران و امریکا و حصول توافق هسته‌ای می‌نویسد: "چندین سال پیش در آستانه حصول برجام و مذاکرات ایران و امریکا با مخالفت‌های مشابهی مواجه شدیم. در آن زمان برخی از سناتورهای امریکایی که مخالف مذاکره با ایران بودند سعی در تضعیف مذاکرات میان طرف امریکایی با ایران داشتند و نامه‌ای را به رهبران ایران نوشتند. آنان درباره تبعات توافق هسته‌ای با ایران هشدار می‌دادند. اکنون با اعلام آمادگی دولت بایدن برای بازگشت به میز مذاکره با ایران برای توافق هسته‌ای با آن کشور دستگاه مخالفت مخالفان بار دیگر تجهیز شده و استدلال‌های مشابهی را مطرح می‌کنند.

او در ادامه می‌نویسد: مخالفان برجام از توافقی بهتر سخن می‌گویند، اما هیچ بدیلی را ارائه نمی‌دهند و توجه ندارند که برجام در نتیجه مذاکراتی فشرده و طولانی مدت حاصل شد.

ماجرا در ایران هم مشابه است. جریانی که نوبت پیش مخالف شکل‌گیری برجام بود امروز هم مطلقا مخالف احیای برجام است و برای این مخالفت از تخریب حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم، هم نمی‌گذرد. امیرعبداللهیان در تمام سال‌های گذشته مصداق دیپلمات انقلابی و یار و یاور حاج قاسم سلیمانی بود، اما حالا که در راستای سیاست‌های کلان نظام از احیای برجام و احتمال گفت‌وگو با آمریکا سخن می‌گوید مورد حمله شدید برخی از حامیان دیروزش قرار می‌گیرد.

نکته قابل توجه درباره تندروهای ایران و آمریکا این است که آن‌ها نفوذ زیادی در ساختار حاکمیت کشور خود دارند و می‌توانند با فشار رسانه‌ای و سیاسی سنگ‌هایی پیش پای مذاکرات احیای برجام بیندازند که مذاکرات را به شکست بکشاند.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید