۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
کد خبر: 55330080

اخبار رسیده از کمیسیون تلفیق بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد توافق اصلی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی میان دولت و مجلس حاصل شده و بحث‌های پیرامون چگونگی این اقدام در حال انجام است.

یارانه کالایی پیشنهادی چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادنیوز ، خیز دولت سیزدهم برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در قالب بودجه سال آینده را می‌توان دومین خیز دولت دراین‌راستا دانست. اولین‌بار اما مجلس پس از مخالفت با دو فوریت این لایحه، زمینه ماندگاری فضا در ماه‎‌های پایانی سال را فراهم کرد اما حالا به نظر می‌رسد دولت سیزدهم درصدد است در سال آینده پرونده یارانه ارزی را برای همیشه ببندد و واردات پنج قلم کالا شامل روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو و ذرت در کنار دارو و گندم را با ارز نیمایی در دستورکار قرار دهد.

کارشناسان متعددی نسبت به تبعات تورمی چنین طرحی هشدار داده و معتقدند در شرایطی که تورم بالاتر از چهل درصد است، چنین اقدامی می‌تواند فشار مضاعفی برای اقتصاد ایران و طبقه متوسط تلقی شود.

علی قنبری، کارشناس اقتصادی که خود پیش از این معاون وزیر جهاد کشاورزی در دولت روحانی بود، این اقدام را تورم‌زا و خطرناک می‌داند و معتقد است طبقه متوسط در ایران در معرض از میان رفتن است و افزایش فشار تورمی حیات این طبقه را بیش‌ازپیش تهدید می‌کند.

مرتضی افقه، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران نیز دراین‌خصوص به قرن نو گفت: من معتقدم چنین اقدامی می‌تواند فشار تورمی بالایی را متوجه اقتصاد کند و همین امر مشکلات متعددی را برای دهک‌های متوسط و پایین درآمدی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه راهکارهای پیش‌بینی‌شده کافی نیست، نسبت به عواقب ناگوار چنین اقدامی هشدار داد.

بااین‌حال اخبار رسیده از کمیسیون تلفیق بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد توافق اصلی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی میان دولت و مجلس حاصل شده و بحث‌های پیرامون چگونگی این اقدام در حال انجام است.

پیشنهادهای متعددی در خصوص نحوه اجرا ارائه شده است. جعفر قادری، میزان یارانه نقدی قابل‌پرداخت از محل حذف یارانه ارزی به شصت میلیون نفر را ۱۱۰ هزار تومان اعلام کرده و با استناد به مبالغ کنونی یارانه پرداختی تأکید دارد دراین‌صورت یارانه خانوار چهار نفره در ایران به هشتصد هزار تومان می‌رسد.

جزئیات یارانه کالایی پیشنهادی چیست؟

 ازسوی‌دیگر یک فعال رسانه‌ای اصول‌گرا، نزدیک به قالیباف در توضیحاتی مبسوط از طرح رئیس مجلس شورای اسلامی دراین‌راستا رونمایی و تأکید کرده است: جمعاً سیصد همت (هزار میلیارد تومان) برای پرداخت یارانه بابت حذف ارز ترجیحی در نظر گرفته شده که هشتاد هزار میلیارد تومان آن برای بیمه‌ها، هشتاد هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم و نان، و ۱۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز برای یارانه کالایی و سی هزار میلیارد تومان هم برای تأمین اجتماعی اختصاص دارد.

براساس اعلام علی قلهکی، یارانه کالایی در نظر گرفته‌شده برای بر با ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است. بنا بر این اعلام، یارانه کالایی برای شصت میلیون نفر در نظر گرفته شده؛ البته این شصت میلیون نفر به دو دسته ۳۵ میلیون نفری و ۲۲ میلیون نفری تقسیم شده‌اند. دسته اول یعنی دسته ۳۵ میلیون نفری (دوازده میلیون نفر در فقر مطلق و ده میلیون نفر دیگر در فقرند) و ۲۵ میلیون نفری تقسیم شده است.

دراین‌راستا در قالب سیاستِ جبرانی اعطای کالا، یارانه نان و دارو برای ۸۵ میلیون نفر در نظر گرفته شده است.  شش قلم کالا برای شصت میلیون نفر و یک قلم کالای اضافه برای ۲۲ میلیون نفر تخصیص می‌یابد و از این ۲۲ میلیون نفر دوازده میلیون نفر در فقر مطلق و ده میلیون نفر در فقر هستند. هفت قلم کالا اعم از مرغ (۱.۵ کیلو در ماه)، تخم‌مرغ  (یک کیلو در ماه)، گوشت قرمز (۷۵۰ گرم)، شیر (سه کیلو)، پنیر (یک کیلو) و روغن (هشتصد گرم) در نظر گرفته شده است. برنج به میزان دو کیلو  فقط به دهکِ آخرِ ۲۲ میلیونی که در فقر و فقر مطلق به‌سر می‌برند، تعلق می‌گیرد.

برنامه مکتوب بدهید 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس از جلسات رئیس مجلس با رئیس‌جمهور و معاون اول وی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داده است. رحیم‌ زارع گفته است: در آخرین جلسه‌ای که اعضای کمیسیون با رئیس مجلس داشتیم مقرر شد مسئولان دستگاه‌های اجرایی با حضور در جلسات کمیسیون، برنامه‌های خود را برای حذف این ارز به صورت مکتوب به مجلس ارائه کنند.

به گفته زارع، دستگاه‌های متولی باید برنامه‌های خود را به صورت صریح و شفاف اعلام کنند و بگویند این یارانه‌ای را که می‌خواهند از حلقه اول حذف کنند و به حلقه آخر یعنی مصرف‌کننده بدهند، چگونه می‌خواهند مدیریت کنند. نماینده آباده در مجلس با بیان اینکه تاکنون تصمیمی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس و کمیسیون اتخاذ نشده است، ادامه داد: دغدغه نمایندگان درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی نحوه اجرا و مدیریت این کار است که باید دولتی‌ها مجلس را دراین‌زمینه قانع کنند. وی افزود: در جلسه‌ای که اعضای کمیسیون با رئیس مجلس داشتند وی گزارشی نیز دراین‌زمینه به نمایندگان ارائه کرد و البته اعضای کمیسیون نیز اصرار داشتند که دولت باید برنامه‌های خود را به صورت مکتوب ارائه کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید