کوه های مریخی چابهار جلوه ای شگفت انگیز از طبیعت ایران هستند که تصویری از مریخ را در ذهن تداعی می کنند.جاده ای که شما را به کوه های مریخی می رساند یکی از زیباترین جاده های ایران به شمار می رود.

کوه های چابهار؛ سیاره ای دیگر در ایران

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، با رفتن به سوی کوه های مریخی، به منطقه ای قدم می گذارید که آسمان شبش شهرت زیادی دارد و جلوه ای تماشایی را پیش روی تان می گذارد.وجود کمپ گردشگری در حوالی این کوه ها، باعث می شود تا از بابت اقامت و دسترسی به امکانات نیز خیال تان راحت باشد. 

چابهار به خودی خود یکی از شهرهای زیبای ایران به شمار می رود؛ مکانی آرام در همسایگی دریای عمان که حال و هوایی خاص دارد. از این شهر راه شهرک مسکونی گواتر را پیش می گیریم و به جاده می زنیم. در سمت راست آبی دریا و تلالو نور در آن، نگاه مان را به سوی خود می کشاند. در این جاده ادامه می دهیم تا اینکه رنگ صورتی دریاچه ای را می بینیم که به لیپار شهرت دارد. دریاچه ای که ما را برای توقفی هر چند کوتاه گول می زند. سپس دوباره چشم مان به سواحل زیبای عمان می افتد و کم کم در میانه های جاده به کوه های مریخی می رسیم که نشانه اش کمپ گردشگری آن است.

حالا در جاده ای هستید که از یک سو کوه های مریخی با رنگ رویایی خود شما را احاطه کرده اند و در سوی دیگر منظره خیال انگیز ساحل و دریا و ماسه های سرخ با درختچه های بیابانی به چشم تان می خورد. برای همین است که اینجا یکی از زیباترین جاده های ایران و زیباترین جاده استان لقب گرفته است. این تصویر تنها در چابهار به حقیقت می پیوندد و به یکی از زیباترین خاطره های تان تبدیل می شود.

حدود ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر از شهر چابهار دور می شویم و در کنار جاده چشم مان به یکی از شگفتی های طبیعت ایران می افتد که با عنوان کوه های مریخی یا مینیاتوری شناخته می شود و در زبان محلی به کالانی یا آریا شهرت دارد. کوه های مریخی دقیقا سمت چپ جاده چابهار به گواتر دیده می شوند؛ جایی در حوزه دهستان کهیر در شهرستان ساحلی کنارک. با رسیدن به این اثر طبیعی گویی سیاره ای دیگر پیش روی مان قرار دارد و به راحتی می توانیم آن را لمس کنیم...

کوه های مریخی رنگی میان طوسی و سفید دارند و با تغییر نور روز، رنگ های متفاوتی به خود می گیرند. قدمت این کوه ها به ۴ تا ۵ میلیون سال قبل باز می گردد و رشته کوهی را تشکیل می دهند که ده ها کیلومتر به سمت شرق امتداد دارد. این رشته کوه در ادامه کوه های زاگرس شکل گرفته و کوه هایی را با ارتفاع متفاوت در خود جای داده است؛ در جایی شاهد کوه های ۵ متری هستیم و در نقطه ای دیگر به ناگاه ارتفاع آن ها از ۱۰۰ متر هم تجاوز می کند. جالب ترین نکته این کوه ها، سختی و مقاومت آن هاست به گونه ای که برای بالا رفتن از آنها باید تجربه صخره نوردی داشته باشید.

فسیل‌ صدف و ماهی و نهنگ در برخی نقاط این منطقه پیدا می شوند و یکی از جذابیت های کوه های مریخی به شمار می آیند. این احتمال وجود دارد که کوه ها زمانی غرق در آب های عمان بوده اند و یا جزر و مد دریا خودش را به این منطقه رسانده و اثرش را این گونه بر جای گذاشته است.

یکی از ویژگی هایی که می تواند در تصمیم شما برای سفر به این کوه ها تاثیرگذار باشد، یک کمپ گردشگری است که در منطقه وجود دارد و امکانات خوبی را به شما ارائه می دهد. در ادامه بیشتر برای تان از کوه های مریخی می گوییم و اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان می گذاریم.

   در سفر به کوه های مریخی از انجام فعالیت های زیر لذت ببرید

۱- گشت و گذار در فضای مریخی

سفر به کوه های مریخی مانند این است که قدم بر روی سیاره ای دیگر می گذارید. پس به جای جای این سیاره بروید و با ذهن کنجکاو خود همه جای آن را کشف کنید. مناظر مختلفی در گوشه و کنار آن منتظر شما هستند. خیال تان را پرواز دهید و دقایقی خود را بر روی مریخ تصور کنید. ذهن تان را پرواز دهید تا برای خودش قصه ببافد، اشکال تازه در میان کوه ها پیدا کند و رمز و رازهای تازه را بیابد.

۲- عکاسی

در سفر به کوه های مریخی، دوربین یا گوشی هوشمندتان را فراموش نکنید. فکر می کنید چند جای دیگر، چنین منظره شگفت انگیزی وجود دارد و چه قدر ممکن است که چنین چیزی را دوباره ببینید. پس در این سفر تصاویر خوبی را ثبت کنید تا برای همیشه جلوه زیبای این مریخ زمینی را به خاطر بسپارید.

۳- تماشای آسمان شب

اگر می توانید، به گونه ای برنامه ریزی کنید که شب را در حوالی این کوه ها به صبح برسانید یا حداقل دقایقی از شب را در آنجا حضور داشته باشید. کوه های مینیاتوری در منطقه ای واقع شده اند که افق وسیعی دارد و به گفته کارشناسان آسمان این نقطه به شما قابلیت رصد همزمان ۱۴ صور فلکی را می دهد. پس اگر از علاقه مندان ستاره نگری هستید و یا می خواهید آسمان شب را زیباتر از همیشه ببینید بار و بندیل تان را همراه خود به کوه های مریخی ببرید و شب را در آنجا بگذرانید.

۴- صخره نوردی

شاید دل تان بخواهد این کوه های مریخی را فتح کنید؛ چرا که نه؟ اگر به اصول سنگ نوردی آشنایی و تجهیزات آن را نیز دارید می توانید این تجربه متفاوت را برای خود رقم بزنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید