کویر مرنجاب، یکی از مقاصد طبیعت‎گردی در شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان به شمار می‎رود. این کویر با چشم‎ اندازهای زیبا شامل تپه‌های شنی و رمل ها در مجاورت دریاچه نمک واقع شده است و در ادامه به پارک ملی کویر می‌رسد.

کویر مرنجاب چشم اندازی زیبا در اصفهان

به گزارش سلام نو به نقل از ویزیت ایران، کاروانسرای شاه عباسی مرنجاب یکی از دیدنی‎ های این کویر بکر و زیباست. این بنا در سال ۱۰۱۲ هجری قمری به دستور شاه عباس صفوی در مسیر جاده ابریشم ساخته شد تا مسافرانی که اغلب از مسیرهای کویری عبور می‎کردند، شب را در آن سپری کنند. این کاروانسرا تقریبا به شکل مربع و در زمینی به مساحت نزدیک به ۳۵۰۰ متر مربع ساخته شده و دارای ۲۹ اتاق است.

هنگام سفر به مرنجاب، علاوه بر کاروانسرا، دیدار با سایر آثار تاریخی و فرهنگی این منطقه را نباید از یاد برد. یکی از این آثار «چاه دستکند» است. این چاه که در فاصله پنج کیلومتری از شرق کاروانسرا قرار گرفته، آب شیرین و گوارایی دارد. گفته می‎شود دلیل وجود آب شیرین در چاه، به‎واسطه وجود لایه‎های ماسه است که شوری آب را به خود گرفته و آب را با کم‎ترین درصد نمک تصفیه می‎کند.

اما جاذبه ‎های طبیعی مرنجاب هم درکنار آثار تاریخی آن به چشم می‎آیند. از جمله آن‎ها می‎توان به دریاچه نمک اشاره کرد. دریاچه نمک با نام‎های دیگری از جمله «مسیله» و «دریاچه نمک آران و بیدگل» هم شناخته می‎شود و رودهایی مثل «رود شور» به آن می‎ریزد. این دریاچه در فاصله نه کیلومتری از کاروانسرای عباسی مرنجاب قرار دارد. دریاچه نمک در بیشتر طول سال خشک و پوشیده از نمک است، با این وجود پس از بارش باران و تبخیر آب می‌توان اشکال هندسی را روی سطح زمین دید که حاصل از رسوبات نمک است. در علم زمین‎شناسی به این پدیده‎ها «پُلی‎گون» گفته می‎شود.

جزیره‌ سرگردان از جمله دیگر جذابیت‎های کویر مرنجاب به حساب می‎آید که در دریاچه‌ نمک قرار گرفته است. این جزیره نه در آب، بلکه در دریایی از نمک سرگردان است. سرگردانی و حرکت جزیره پس از بارش باران به چشم می‎آید. با آغاز بارش باران، اطراف کویر را آب فرا می‎گیرد و تکان خوردن آب باعث می‎شود این تصور به وجود بیاید که جزیره در حال تکان خوردن است.

پیمایش رمل‌های بلند مرنجاب و بازی با شن‌های روانی که هر لحظه به شکلی در می‌آیند از جذابیت‌های اصلی سفر طبیعت‌گردی به کویر مرنجاب است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید