محققان اعلام می کنند: اگر دچار ریزش مو بیش از حد هستید یا بر روی پوستتان آسیب و تغییر رنگ مشاهده می‌کنید حتماً همین امروز به پزشک متخصص مراجعه کنید.

واضح‌ترین علائم کم خونی که در بدن ظاهر می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از دکتر دکتر، افراد دچار کم خونی در اکثر مواقع دارای پوست و موی خشک و آسیب دیده هستند و بیشتر از سایر افراد از این مسئله رنج می‌برند.

با کم شدن آهن در بدن، در ساخت هموگلوبین و اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف بدن اختلال ایجاد می‌شود. این حالت از کم خونی را به اصطلاح آنمی می‌نامند. از مهم‌ترین علت‌های کم شدن آهن در بدن خونریزی‌ شدید در دوران قاعدگی و دریافت نکردن آهن کافی از سبد غذای روزانه است. آنمی یا همان کم خونی همانند سایر اختلالات دارای نشانه و شواهدی است که با اطلاع از آن‌ها به راحتی در چهره و حالت های هر شخصی قابل تشخیص است.

 از ابتدایی ترین و واضح ترین علامت آنمی رنگ پریدگی شدید در صورت افراد است که به وضوح قابل مشاهده می‌باشد. افرادی که دچار کم خونی هستند معمولاً در نقاط مختلف بدنشان از جمله صورت، کف دست، پشت پلک و لب‌ها، و یا حتی ناخن‌ها رنگ پریدگی کاملاً قابل تشخیص است. البته اگر در برخی روزها به علت افت فشار، خستگی، بی‌خوابی یا گرسنگی رنگتان پرید در اولین قدم احتمال بروز کم خونی به خود ندهید، اما اگر این اتفاق در اکثر مواقع برایتان رخ می‌دهد، اولین و مطمئن ترین و راحت ترین روش آزمایش خون است!

علت اینکه در چهره افراد مبتلا به کم خونی رنگ پریدگی قابل مشاهده می باشد این است که وجود هموگلوبین کافی در گلبول های قرمز باعث ایجاد رنگدانه های قرمز در خون می شود و کم شدن آن به هر دلیلی طبیعتاً باعث کمرنگ شدن گلبول ها، اختلال در جریان خون طبیعی و در نهایت رنگ پریدگی در افراد خواهد شد.

افراد دچار کم خونی در اکثر مواقع دارای پوست و موی خشک و آسیب دیده هستند و بیشتر از سایر افراد از این مسئله رنج می‌برند. با کم شدن میزان اکسیژن بافت پوست و موی شما ضعیف شده و دچار آسیب می شود. به همین دلیل اگر دچار ریزش مو بیش از حد هستید یا بر روی پوستتان آسیب و تغییر رنگ مشاهده می‌کنید حتماً همین امروز به پزشک متخصص مراجعه کنید.

از دیگر نقاطی که در اثر کمبود آهن و اکسیژن دچار آسیب می شوند می توان به ناخن ها اشاره کرد. اگر ناخن های شما بیش از حد ضعیف و شکننده شده و به سادگی خم می شود و حالت نرم دارد، و یا اگر دچار تغییر شکل و رنگ شده است، شما به احتمال زیاد دچار کم خونی هستید.

از دیگر نشانه های کم خونی یا آنمی التهاب، کم رنگی، سوزش و تورم در اثر کمبود آهن است. حتی در برخی موارد کم خونی شدید باعث ایجاد خشکی، ترک و زخم در دهان می شود.

دیگر علائم رایج کم خونی

کم شدن میزان طبیعی هموگلوبین باعث کمتر شدن میزان اکسیژن مورد نیاز بافت ها هم می شود. با کم شدن میزان نرمال اکسیژن ممکن است شما هنگام انجام دادن فعالیت های روزانه‌تان از قبیل فعالیت بدنی در خانه و محیط کار و حتی پیاده روی و ورزش، احساس تنگی نفس کنید. پس تنگی نفس هم از علائم رایج کم خونی در افراد است!

آیا حتی بدون اینکه کار خاص یا فعالیت بدنی زیادی انجام داده باشید احساس خستگی بیش از حد می کنید؟ اصلاً عجیب نیست! شما مشکوک به آنمی هستید. همان طور که قبلاً اشاره کردیم کمبود هموگلوبین باعث تضعیف اکسیژن رسانی می شود. و اگر در اثر کاهش جریان اکسیژن میان بافت ها، به طور غیرعادی احساس خستگی کنید امری بدیهی است.

اگر هر روز سردرد امانتان را بریده یا به محض برخواستن ناگهان دچار سرگیجه می شوید و به اصطلاح چشمتان سیاهی می‌رود، ممکن است دچار کم خونی باشید. معمولاً یکی از بارز ترین علل سردردها وجود اختلال در سیستم اکسیژن رسانی و گشاد شدن عروق مغزی برای دریافت اکسیژن بیشتر است. البته این یکی از علت های بروز سردرد است و به تنهایی برای تشخیص کم خونی کافی نیست.

جالب است بدانید که یکی از علل بروز سندرم پاهای بی قرار هم کمبود آهن است. در موارد دچار به این سندرم معمولاً پای افراد به اصطلاح دچار گز گز، بی حسی و سوزش می شود و تداوم این امر باعث بی خوابی و بد خوابی فرد نیز می شود. طبق تحقیقاتی که انجام شده درصدی از افراد مبتلا به این سندرم دچار کم خونی شدید هستند.

در برخی افراد دچار آنمی پر خوری عصبی و اشتهای شدید نیز دیده شده، برخی افراد دارای کم خونی به دلیل ضعف شدید و کمبود اکسیژن دچار اشتهای بیش از حد می شوند. زیرا گمان می کنند هرچه میخورند به میزان منابع مورد نیازشان نزدیک هم نمی شوند! و در صورت تداوم این ضعف و گرسنگی عکس العمل هایی نظیر پرخاشگری و عصبانیت هم داشته باشند. این مورد مشکوک به کم خونی در افراد باردار بیشتر قابل مشاهده است.

دست و پایتان همیشه و در هر فصلی سرد است؟ این هم یکی از نمونه های کم خونی و وجود اختلال در سیستم اکسیژن رسانی بین بافت های بدن شماست. همچنین لازم است بدانید کمبود آهن و کم خونی باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن شما می شود و در این صورت شما بیشتر از همیشه در معرض خطر ابتلا به بیماری ها و عفونت های مختلف هستید.

از دیگر موارد رایج میان افراد مبتلا به آنمی تپش قلب است. اگر شما مبتلا به کم خونی باشید قلبتان نیاز به تلاش بیشتری برای رساندن اکسیژن کافی به بافت ها دارد. در نتیجه این فعالیت بیش از حد قلب باعث بروز علائمی نظیر تپش قلب ، ضربان نامنظم و حتی اضطراب خواهد شد.

اگر شما در سنین پایین دچار عدم تمرکز شده اید و یا یادآوری موارد و مسائل مختلف برایتان سخت شده احتمال کم خونی و کمبود آهن در شما زیاد است. تحقیقات ثابت کرده کمبود آهن می تواند یکی از علل فراموشی باشد.

بهترین و مطمئن ترین روش برای اطمینان از وضعیتتان این است که در صورت بروز و مشاهده یک یا چند نمونه از موارد بالا هرچه زودتر به پزشک متخصص مراجعه نموده و از سلامت خود مطمئن شوید. باید بدانید اکثر موارد ذکر شده قابل درمان و کنترل هستند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید