طبق آمارها تا ۱۹ آذرماه امسال بالغ بر ۱۰.۵ میلیارد دلار کالای اساسی، دارو و دامی وارد کشور شده که گندم و جو رشد حدود ۱۰۰ درصدی را از نظر وزن تجربه کردند.

واردات ۱۰.۵ میلیارد دلار کالای اساسی و دامی به کشور

به گزارش سلام نو به نقل از فارس،‌ جزییات واردات کالاهای اساسی از ابتدای امسال تا ۱۹ آذر ماه نشان می‌دهد که بیش از ۱۹ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۵۵۲ میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۳۷ درصد و از نظر ارزش دلاری ۸۴ درصد رشد داشته دارد.

این اقلام شامل گندم، کنجاله سویا، دارو و تجهیزات پزشکی،‌ ذرت، جو، انواع دانه‌های روغنی و روغن‌های خوراکی می‌شود.

14001010000184_Test_NewPhotoFree

بیشترین حجم کالاهای وارد شده به کشور مربوط به ذرت با ۶.۵ میلیون تن و پس از آن گندم با ۴.۷ میلیون تن و جو ۲.۵ میلیون تن است.

طبق آمارهای رسمی، واردات گندم و جو از نظر وزن ۹۲ درصد افزایش نشان می‌هد. روغن‌های خوراکی نیز ۹۰ درصد و کنجاله سویا ۹۵ درصد بیشتر وارد کشور شده است.

 سال ۹۹ در همین مدت ۵.۷ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شده بود که از نظر وزن ۳۷ درصد و ارزش ۸۴ درصد رشد کرده بود.

 در صورتی که دولت مردان با برنامه ریزی صحیح نسبت به الگوی کشت براساس آمایش سرزمین و فرصت‌های منطقه‌ای به منظور تولید کالاهای اساسی به ویژه نهاده‌های دامی اقدام می‌کردند، ارزهای نفتی صرف واردات تجهیزات تولید و رونق صنعت منجر به رونق تولید و همچنین کاهش وابستگی می‌شد.

مسئولان می‌گویند در لایحه بودجه، ارز ترجیحی برای اختصاص دادن به هفت قلم کالای اساسی و نهاده‌های دامی و دارو وجود ندارد و در صورت استمرار وجود موجود می‌تواند منجر به استقراض و تورم در جامعه شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید