اشرف غنی مصداق واقعی طبل تو خالی بود. برای طالبان شاخ و شانه می‌کشید، پیراهن چاک می‌داد و می‌گفت تا آخر می‌ماند و می‌جنگد اما نه تنها کابل بلکه کل افغانستان را چنان تقدیم طالبان کرد که حتی آمریکا و بسیاری دیگر از ناظران وقایع افغانستان به خواب هم نمی‌دیدند.

وقتی دومین مغز متفکر جهان تبدیل به دومین رهبر فاسد جهان شد

سلام نو سرویس بین‌الملل:  دومین مغز متفکر جهان؛ این عنوانی است که حلقه نزدیکان اشرف غنی سعی می‌کردند پیش از سقوط کابل درباره او به کار ببرند و او را رهبری متفکر، وزین و مقتدر معرفی کنند. حالا اما مردی که روزی ادعای مغز متفکر بودن و مبارزه با طالبان را داشت، به حق در لیست فاسدترین رهبران جهان جای گرفته است.

اطرافیان اشرف غنی دروغی نمی‌گفتند. او واقعا در سال ۲۰۱۳ بعد از ریچارد داوکینز به عنوان دومین متفکر سال مجله پراسپکت انتخاب شد. اما آن‌ها نمی‌گفتند که این انتخاب بر مبنای نظر سنجی آنلاین و بر اساس جامعه رای ۱۰ هزار نفری صورت گرفت. چیزی شبیه انتخاب محبوب‌ترین بازیکن سال آسیا که هر ملیتی با یک هجوم احساسی می‌توانند باعث معرفی یک بازیکن خود به جای بهترین لژیونرهای ژاپن یا کره شوند. یعنی کافی بود اطرافیان غنی یک موج تبلیغاتی کوچک راه اندازی کنند و با چند هزار رای بازی را عوض کنند.

به هر روی پراسپکت در سال ۲۰۱۳ در توصیف اشرف غنی نوشت:

تعداد کمی از دانشگاهیان این شانس را دارند که ایده های خود را عملی کنند. اما پس از دهه‌ها تحقیق در زمینه ساخت و بازسازی دولت‌ها در دانشگاه‌های کلمبیا، برکلی و جانز هاپکینز، و به دنبال آن دوره‌ای حضور در بانک جهانی، اشرف غنی برای انجام بازسازی دولت به زادگاهش افغانستان بازگشت. او به عنوان وزیر مالیه کشور خدمت کرد و به سازمان ملل در مورد انتقال قدرت به افغان‌ها مشاوره داد. او اکنون مسئول کمیسیون انتقالی افغانستان و موسسه اثربخشی دولت است و تجربیات خود را در افغانستان در جاهای دیگر نیز به کار می گیرد.

وی حتی در سال ۲۰۰۵ سخنرانی تد خود را در مورد چگونگی بازسازی کشورهای شکسته، مانند افغانستان ارائه داد. نگاهی به مجموعه این سوابق غنی را به رییس جمهوری مطلوب برای افغانستان ویران بدل می‌کند، اما زهی خیال باطل! ظاهرا خوی قبیله‌گرایی و پشتون بودن و البته فساد گسترده افغانستان غنی را هم بلعید؛ مردی که روزی نامش برای دبیرکلی سازمان ملل هم مطرح بود.

اشرف غنی در یک انتخابات پر سر و صدا در حالی رئیس جمهور افغانستان شد که تقریبا همه می‌دانستند او با تقلب به کرسی خود رسید. در کشاکش دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فایل صوتی‌ای با صدای رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان منتشر شده که در آن خطاب به عضو ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی می‌گوید: "گوسفندها را ببرید در کوه چاق کنید" که گفته می‌شود منظور پر کردن صندوق‌های رأی در خارج از شهر با برگه‌های رأی از پیش پر شده است.

اشرف غنی مصداق واقعی طبل تو خالی بود. برای طالبان شاخ و شانه می‌کشید، پیراهن چاک می‌داد و می‌گفت تا آخر می‌ماند و می‌جنگد اما نه تنها کابل بلکه کل افغانستان را چنان تقدیم طالبان کرد که حتی آمریکا و بسیاری دیگر از ناظران وقایع افغانستان به خواب هم نمی‌دیدند. اشرف غنی و دو سه مشاور ارشدش پول‌های نقد را به جیب زدند و جوری از افغانستان گریختند که کمتر رهبری از وطنش می‌گریزد.

دوران اشرف غنی مطلقا دست آوردی نداشت. نه خبری از مبارزه با فساد بود، نه آجری روی آجر گذاشته شد و نه گرهی از گره گشوده شد. اشرف غنی کل دوران خود را به درگیری با مخالفانش، قوم‌گرایی، سرکوب فارسی زبان و در نهایت تنش‌زایی با ایران گذراند.

حالا چند ماه پس از شاهکار تاریخی اشرف غنی در تقدیم افغانستان به طالبان پروژه گزارش‌دهی جرایم سازمان یافته و فساد اداری یا او سی سی آر پی  اعلام کرده است که نام محمد اشرف غنی را در فهرست نهایی فاسدترین افراد سال به عنوان دومین رهبر فاسد درج کرده است. در گزارش این نهاد آمده است که غنی به این دلیل که هم در فساد و هم در بی‌کفایتی فاحش سهیم بود، شامل این لیست شده است.

البته نفر اول این لیست الکساندر لوکاشنکو رییس جمهور بلاروس است که کشورش را چونان پدرخوانده یک باند مافیایی اداره می‌کند و سرکوب را با فساد اقتصادی درآمیخته است.

خبرگزاری آریانیوز افغانستان در گزارشی که در سال ۹۳ درباره فساد مالی در این کشور منتشر کرد اشرف غنی را پدر فساد مالی افغانستان خواند و نوشت: می‌توان ادعا کرد که این فساد مالی سیستم آقای غنی بوده است که باعث رونق بازار شرکت‌های دزد و چپاولگر داخلی و خارجی شده و در اثر آن، میلیاردها دالر از سرمایه های مردم فقیر افغانستان و مالیات کشورهای خارجی به باد فنا رفته است.

کد خبرنگار: ۹
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید