عیدی نوه و نتیجه یا آجیل با کیفیت نه! ولی مبلغ عیدی عادلانه شاید مرحمی باشد بر هزار و یک زخم و دردی که محصول سال‌ها کارگری پرفشار و سنگین است. محروم کردن کارگر از همین عیدی، که چیزی بین ۳ تا ۵ میلیون تومان است، نه اخلاقی و نه قانونی است.

حقوق کارگری، عیدی کارمندی و عیدهای غم انگیز کارگران بازنشسته

سلام نو کیوان پیشرویان: در فرهنگ لغات عید به معنای هر روزی است که در آن یادبودی از خوشی و شادی برای گروهی از مردم باشد؛ روز جشن. در ذهن همه ما هم عید مترادف با شادی، سرور و البته عیدی است.

اما واقعیت این است که عید و عیدی چند سالی است که به قصه پر غصه بسیاری از مردم، از جمله بازنشستگان، بدل شده است. بازنشستگانی که حقوق را با نرخ کارگری و عیدی را با نرخ کارمندی می‌گیرند و گاه حتی توان سرخ نگه داشتن صورت خود با سیلی را نیز ندارند.

عیدی امسال بازنشستگان افزایش می‌یابد؟/ گمانه زنی درباره مبلغ جدید عیدی بازنشستگان

براساس قانون کار، همه کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف‌اند به هر یک از کارگرانشان به‌نسبت یک سال کار و معادل ۶۰ روز آخرین مزد، عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. در این قانون تأکید شده است «مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک‌سال در کارگاه کار کرده‌اند، باید بنابر ۶۰ روز مزد و به‌نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود».

همین کارگر اما وقتی تبدیل به کارگر بازنشسته می‌شود عیدی خود را معادل عیدی کارمندی می‌گیرد که به شکل محسوسی از عیدی کارگری کمتر است. این در حالی است که کارگران اصولا در دوران کاری خود مزایای کاری کمتری نسبت به کارمندان دارند.

این اقدام یک پرسش جدی را میان جامعه کارگری مطرح می‌کند و آن این است که چرا وقتی زمان کار است و کارگر از حقوق کم شکایت دارد و خود را با کارمند مقایسه می‌کند می‌گویند که او کارگر است و حقوق کارگری می‌گیرد، اما بعد از بانشستگی ناگهان شامل عیدی کارمندی می‌شود و تمام!

ماجرا وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم قصه حقوق کارگری و عیدی کارمندی در حال رسوخ در میان کارگران در حال کار است. ظاهرا بر اساس  دادنامه شماره ۱۰۸۳ صادره در بیست و پنجم خرداد ماه ۱۴۰۰ کارگران قرارداد مستقیم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به اندازه کارمندان، فقط یک ماه حقوق به عنوان عیدی پایان سال دریافت خواهند کرد.

هر چند این قانون مدت‌ها است درباره بازنشستگان اعمال می‌شود، اما گذشت زمان هیچ چیز از تضاد و مشکل‌دار بودن آن کم نمی‌کند. نمی‌شود تمام سال برای کارگران «شعبان» باشد و به عید که می‌رسیم «رمضان» شود.

عیدی نوه و نتیجه یا آجیل با کیفیت نه! ولی مبلغ عیدی مکفی شاید مرهمی باشد بر هزار و یک زخم و دردی که محصول سال‌ها کارگری پرفشار و سنگین است. محروم کردن کارگر از همین عیدی، که چیزی بین ۳ تا ۵ میلیون تومان است، نه اخلاقی و نه قانونی است.

عیدی ۱۴۰۱ کارگران بازنشسته چقدر است؟

با این تفاسیر عیدی ۱۴۰۱ کارگران چقدر است؟ باتوجه‌به بودجه سال ۱۴۰۱ و با در نظر گرفتن اینکه در این بودجه مبلغ عیدی کارمندان ۱۵میلیون ریال، معادل یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان تعیین شده است، در نتیجه به احتمال زیادی عیدی کارگران هم باید معادل همین عدد باشد.

علی دهقان کیا، رییس کانون بازنشستگان سازمان تامین تهران با اشاره به این که سال گذشته بازنشستگان به اندازه حقوق یک ماه عیدی دریافت کردند، گفت: در این خصوص پیگیری‌هایی دارد صورت می‌گیرد که بازنشستگان هم باید مثل شاغلان عیدی دریافت کنند.

وی تاکید کرد: انتظار ما از دولت فعلی، آقای رییسی و آقای عبدالملکی به عنوان وزیر کار که رییس شورای عالی کار نیز است، این است که باز دوباره به ما این وعده را ندهند که در آینده قرار است با کم کردن تورم، سبد هزینه خانوار را بالا ببریم و سفره خانوار را پررنگ‌تر کنیم.

سیدحسن هاشمی، رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگی کارگری شهرستان اصفهان، نیز در گفت‌وگو با ایمنا یکی از درخواست‌های بازنشستگان را دریافت عیدی متناسب با شاغلان دانست و گفت: بازنشستگان هم مشمول قانون کار هستند و در دوران فعالیت دو ماه عیدی را دریافت می‌کردند.

حال باید دید دولت ابراهیم رئیسی و وزیر کار آن ایده‌ و اراده‌ای برای اصلاح این وضعیت دارند یا با توجه به مشکلات ریز و درشتی که دارند امسال هم کارگران بازنشسته مثل سال‌های قبل عیدی کم را تجربه می‌کنند.

کد خبرنگار: ۹
۱۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • بازنسشته IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    3 1
    باسلام لطفا دل همه بازنشستگان راشاد کنید ونگذارید انقدر در رنج وعذاب زندگی کنند خدا را درنظر بگیرید
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    1 0
    بابا درب خزانه را باز کنید به حقوق بگیران درست حسابی عیدی بدهید ضرر نمیکنید اینها همانهایی هستن که ۸ سال جلو دشمن قد علم کرد ۱۵ م ریال یک جفت کفش بچه گانه است یا اثلا پرداخت نکنید که بگوییم دولت عیدی نداد که راحتر هستیم
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    2 0
    خواهشند عیدی بازنشسته ها را مثل کارگران بدید دو ماه عیدی بدید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید