شاید بیماری همه‌گیر کرونا باعث شده است که سبک زندگی و کار خود را مجدداً ارزیابی کنید، یا شاید قبلاً به تنهایی فکر کرده‌اید و منتظر بوده‌اید که این کار را انجام دهید. در هر صورت، اگر تصمیم به راه‌اندازی کسب‌وکار خود گرفته‌اید، باید برای یک دوره چالش‌برانگیز آماده باشید.

مراحل راه اندازی یک کسب و کار چیست؟ | راهنمای گام به گام

راه اندازی یک کسب و کار یکی از هیجان‌انگیزترین و با ارزش‌ترین تجربیاتی است که می‌توانید داشته باشید، اما چگونه شروع می‌شود؟ راه‌های مختلفی برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان وجود دارد، اما مهم است که قبل از تصمیم‌گیری، ایده کسب‌وکارتان، زمان و مقدار پولی را که می‌خواهید صرف آن کنید، در نظر بگیرید. مراحلی وجود دارد که طی کردن درست آن‌ها به افزایش شانس موفقیت شما در راه‌اندازی یک کسب‌وکار کمک می‌کند.

مراحل راه اندازی یک کسب و کار

در این مقاله مراحل راه اندازی یک کسب و کار و چگونگی شروع عالی یک کسب و کار جدید از تأمین مالی یک استارتاپ گرفته تا نام آن و مقابله با تشریفات اداری را بررسی کرده‌ایم.

۱) تحقیقات خود را انجام دهید

ایده کسب‌وکار شما می‌تواند به روش‌های مختلفی به وجود بیاید. ممکن است بر اساس مهارت‌های شما باشد یا بخش‌هایی از شغل فعلی‌تان باشد که لذت بیشتری از آن می‌برید یا درک اینکه شکافی در بازار برای یک محصول یا خدمات وجود دارد و یا دیدن یک کسب و کار موفق در یک صنعت یا منطقه و درک آن که می‌توان آن را تقلید کرد.

به هر حال زمانی که به این ایده رسیدید باید بررسی کنید که آیا تقاضا برای آن وجود دارد یا خیر. می‌توانید برخی از تحقیقات خود را به صورت آنلاین و با درخواست از دوستان و خانواده خود انجام دهید؛ همچنین می‌توانید از پرسشنامه‌ها، نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌ها استفاده کنید تا بدانید مصرف‌کنندگان چه می‌خواهند.

بیشتر مردم به شما می‌گویند از آنچه دوست دارید درآمد کسب کنید، اما دو عنصر بسیار مهم دیگر را از دست می‌دهد: باید سودآور باشد و چیزی باشد که در آن مهارت دارید. به عنوان مثال، شما ممکن است عاشق موسیقی باشید، اما اگر خواننده یا ترانه‌سرای خوبی نباشید، ایده کسب و کار شما چقدر قابل اجرا است؟ یا شاید شما عاشق درست کردن صابون هستید و می‌خواهید در شهر کوچک خود یک مغازه صابون فروشی باز کنید که در حال حاضر سه صابون فروشی در نزدیکی آن وجود دارد - اما وقتی همان محصولی را ایجاد می‌کنید که دیگر فروشگاه‌های مجاور تولید می‌کنید، به راحتی نمی‌توانید محصول خود را در بازار به فروش برسانید.

به این فکر کنید که در مورد رقبای خود چه چیزی را دوست دارید و چه چیزی را دوست ندارید. چگونه مشتریان را جذب می‌کنند؟ اگر ایده شما در حال حاضر وجود دارد، آیا می‌توانید آن را بهتر انجام دهید؟ زمانی که نتایج تحقیقات خود را مشاهده کردید، نسبت به آن برنامه‌های خود را تغییر دهید.

اگر به دنبال اطلاعات به روز و حرفه‌ای در مورد نحوه راه‌اندازی کسب و کار، استارتاپ و آموزش برندسازی هستید ما به شما آموزش‌های فرادرس را پیشنهاد می‌کنیم. فرادرس با ارائه‌ی آموزش‌های جامع در حوزه مراحل راه اندازی یک کسب و کار نوپا یا استارت آپ، مدیریت فرایند کسب و کار، بوم مدل کسب و کار، مدیریت تبلیغات و برند، استراتژی کسب و کار می‌تواند کمک کننده‌ی شما در این مسیر باشد.

•  آموزش راه اندازی کسب و کار و استارتاپ — کلیک کنید

۲) یک طرح تجاری تهیه کنید

برخی از صاحبان کسب‌وکار بدون اینکه به مراحل و نتیجه نگاه کنند با سر درون مسئولیت‌ها شیرجه می‌روند و فقط در حین پیش‌روی، کارها را درست می‌کنند. از آن طرف، صاحبان مشاغلی هستند که در مرحله تحلیل گیر می‌کنند و هرگز شروع نمی کنند. شاید شما ترکیبی از این دو هستید - و این درست همان جایی است که باید باشید.

بهترین راه برای دستیابی به هر هدف تجاری یا شخصی، نوشتن تمام مراحل ممکن برای رسیدن به هدف است. سپس، آن مراحل را بر اساس آنچه که ابتدا باید اتفاق بیفتد، مرتب کنید. برخی از مراحل ممکن است چند دقیقه طول بکشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است زمان زیادی ببرد، نکته این است که همیشه قدم بعدی را بردارید.

مراحل راه اندازی یک کسب و کار

 طرحی برای کسب و کارتان تهیه کنید. طرح کسب و کار یک سند پویا است که به عنوان یک نقشه راه برای ایجاد یک کسب و کار جدید عمل می‌کند. این طرح باید اطلاعاتی را در مورد آنچه ارائه می‌دهید و تفاوت آن با رقبا، برنامه‌های شما برای تأمین مالی، بازاریابی و فروش ارائه دهد. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری یا وام بانکی را تضمین کنید، باید یک طرح تجاری ایجاد کنید.

 این طرح درک و جذب را برای سرمایه‌گذاران بالقوه، مؤسسات مالی و مدیریت شرکت ساده می‌کند. حتی اگر قصد تأمین مالی خود را دارید، یک طرح کسب و کار می‌تواند به شما کمک کند تا ایده خود را بسط دهید و مشکلات احتمالی را شناسایی کنید. همچنین این طرح می‌تواند برای اندازه‌گیری پیشرفت شما استفاده شود. با خلاصه‌ای از کارهایی که کسب‌وکارتان انجام خواهد داد شروع کنید و از آنجا پیش بروید.

یک طرح تجاری جامع باید شامل بخش‌های توضیحات شرکت، مأموریت و اهداف، سازمان و ساختار، خلاصه اجرایی، تحلیل بازار، محصولات یا خدمات، طرح مالی و برنامه‌ی بازاریابی باشد.

در مورد طرح کسب و کار خود با شخصی که به آن اعتماد دارید صحبت کنید تا سؤالاتی را مطرح کنید و زمینه‌های تحقیقاتی یا فرصت‌هایی را که ممکن است در نظر نگرفته باشید شناسایی کنید.

۳) به دنبال بودجه باشید

تأمین مالی کسب و کار توسط خود شما ساده‌ترین گزینه است اما اغلب امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این، استفاده از پس‌انداز یا وام گرفتن ممکن است باعث استرس اضافی شود. در ایران کمک‌های مالی دولتی برای شروع استارتاپ‌ها وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید همچنین انبوهی از سرمایه‌گذاران وجود دارند که از معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها سود می‌برند.

راه‌های مختلفی برای تأمین مالی کسب‌وکار شما وجود دارد؛ برخی از آن‌ها به تلاش قابل توجهی نیاز دارند، در حالی که به دست آوردن برخی دیگر آسان‌تر است. دو دسته بودجه وجود دارد: داخلی و خارجی.

بودجه داخلی شامل چه مواردی است؟

•  پس‌انداز شخصی

• بودجه از دوستان و خانواده

اگر کسب و کار را با سرمایه خود تأمین مالی می‌کنید، باید بدانید در صورت شکست کسب و کار، بخشی از ثروت خود را از دست داده‌اید. با اجازه دادن به اعضای خانواده یا دوستان خود برای سرمایه‌گذاری در کسب و کار شما نیز، در صورت از بین رفتن شرکت، احساسات و روابط خود را به خطر می‌اندازید. صاحبان مشاغلی که می‌خواهند این خطرات را به حداقل برسانند، ممکن است بودجه خارجی را در نظر بگیرند.

بودجه خارجی شامل چه مواردی است؟

• وام مشاغل کوچک

•  کمک های مالی برای مشاغل کوچک

• سرمایه گذاران

کسب و کارهای کوچک ممکن است مجبور شوند از ترکیبی از چندین منبع سرمایه استفاده کنند. در نظر بگیرید که چقدر پول مورد نیاز است، چقدر طول می کشد تا شرکت بتواند آن را بازپرداخت کند و چقدر ریسک پذیر هستید. مهم نیست از کدام منبع استفاده می کنید، برای سود برنامه ریزی کنید.

مراحل راه اندازی یک کسب و کار

۴) نام را با دقت انتخاب کنید

به دنبال یک نام متمایز باشید که در بین مردم جذاب باشد. هنگامی که یکی از آن‌ها را در ذهن دارید، بررسی کنید که قبلاً استفاده نشده باشد تا اگر در آینده می‌خواهید سایت و یا صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کنید دچار مشکل نشوید. شما از روز اول شروع به ساختن نام تجاری خود خواهید کرد و فهمیدن اینکه نام کسب و کار شما در جایی دیگر استفاده می‌شود، می‌تواند فاجعه باشد.

۵) با تشریفات اداری لازم آشنا شوید

وقتی شروع به کار برای خود کردید، باید به مراجع مربوطه اطلاع دهید. شما می‌توانید همزمان شاغل و خوداشتغال شوید، اما حفظ سوابق مربوطه ضروری است.

اینکه آیا شما نیاز به ثبت نام در شرکت‌ها دارید یا نه بستگی به ساختار کسب و کار شما دارد – اگر شرکتی با مسئولیت محدود راه اندازی می‌کنید به این امر نیاز خواهید داشت. اگر شما یک تاجر انحصاری هستید، باید برای مالیات خود ارزیابی کنید.

بیمه چیزی است که هر کسب و کار کوچکی به آن نیاز دارد، اما یک گل‌فروش به پوششی مشابه مشاور فناوری اطلاعات نیاز ندارد. اگر در خانه کار می‌کنید، بررسی کنید که آیا بیمه خانه شما هر چیزی را که مربوط به تجارت است پوشش می‌دهد یا خیر.

اگر شخصاً با مشتریان سروکار دارید، ممکن است به پوشش مسئولیت عمومی نیاز داشته باشید و در صورت ارائه مشاوره یا خدمات، باید بیمه غرامت حرفه‌ای را در نظر بگیرید. قوانین مربوط به حوزه کاری خاص خود و پوششی که ممکن است مورد نیاز باشد را بررسی کنید.

۶) هویت بصری خود را در نظر بگیرید

شخصیت و ارزش‌های تجاری شما باید از طریق برندسازی و طراحی شما بیان شود. ریچ فورد، مدیر استراتژی در آژانس خلاق استودیو شرلوک، می‌گوید: این چیزی فراتر از لوگوی شماست.

او می‌گوید: پالت رنگ، فونت، عکاسی، لحن صدا، صدا و حرکت برند خود را در نظر بگیرید. در مورد چیزی که در تمام کانال‌های ارتباطی و فروش شما کار می‌کند، تصمیم بگیرید. آیا به اندازه کافی منعطف است که در اینستاگرام و همچنین بسته‌بندی یا فضای فیزیکی مانند یک پاپ آپ شاپ فوق‌العاده به نظر برسد؟ برای اینکه شما را از رقبای بالقوه متمایز کند، به عناصر سازنده بصری نیاز دارید.

•  آموزش مدیریت تبلیغات و برند — کلیک کنید

۷) امور مالی خود را مرتب کنید

اگر معامله‌گر انحصاری هستید می‌توانید از حساب شخصی خود برای پرداخت استفاده کنید. با این حال، اگر از طریق یک شرکت محدود کار می‌کنید، باید یک حساب بانکی تجاری ایجاد کنید. کسب و کار و امور مالی شخصی خود را از هم جدا نگه دارید و اگر کسب و کار شما نیاز به دسته چک دارد آن را تهیه کنید.

برای قبوض مالیاتی خود پول کنار بگذارید. یک حسابدار خوب می‌تواند ارزش خود را در زمینه مدیریت مالیات داشته باشد. از مردم توصیه بخواهید و شخصی را پیدا کنید که به کار با مشاغل کوچک عادت دارد. همچنین می‌توانید برای مدیریت جریان نقدی و ارسال فاکتورها ابزارهای حسابداری را در نظر بگیرید.

۸) داستان راه اندازی کسب و کار خود را بگویید

اگر بودجه و داستان مناسبی برای گفتن دارید، از یک آژانس روابط عمومی کمک بگیرید. یا اگر بودجه ندارید، خودتان با روزنامه‌ها و مجلات محلی، مطبوعات تجاری کلیدی یا روزنامه‌های ملی تماس بگیرید. جامعه‌ای از بنیان‌گذاران کسب‌وکار و روزنامه‌نگارانی که به دنبال مطالعات موردی و هستند، وجود دارد.

روزنامه‌نگاران دوست دارند با افراد واقعی با داستان‌های واقعی صحبت کنند. چند ساعت صرف تماس تلفنی یا ایمیل زدن می‌تواند نتایج قابل‌توجهی را به همراه داشته باشد و هر مصاحبه‌ای که می‌کنید می‌تواند محتوا را برای کانال‌های رسانه‌های اجتماعی شما ارائه دهد.

۹) برای خود شبکه‌ سازی کنید

می‌توانید از کارآفرینان دیگر مطالبی بیاموزید، بنابراین از فرصت‌های شبکه‌سازی آنلاین، در رویدادها و از طریق طرح‌های استارتاپی بهترین استفاده را ببرید.

مراحل راه اندازی یک کسب و کار

حتی می‌توانید مهارت‌های خود را با استارتاپ‌های دیگر ترکیب کنید تا کسب‌وکار خود را تقویت کنید. به عنوان مثال، می‌توانید در ازای طراحی سایت شما توسط شخص دیگری، مدیریت کسب و کار ارائه دهید.

می‌توانید با بنیان‌گذاران فوق‌العاده‌ای آشنا شوید، در آنجا ایده‌های خود را مطرح کنید، دانش خود را به اشتراک بگذارید و از دانش دیگران استفاده کنید و سؤال‌های خود را از آن‌ها بپرسید.

۱۰) مراقب خود باشید

مراحل راه اندازی یک کسب و کار می‌تواند یک پروسه استرس‌زا باشد و می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی شود. اگر برای مقابله با آن مشکل دارید، ممکن است کسب‌وکار شما نیز آسیب ببیند، بنابراین بسیار مهم است که برای خودتان وقت بگذارید. تصمیم بگیرید که قطعاً چه کاری باید انجام دهید، اما از وسوسه مقابله با همه چیز اجتناب کنید.

در همین حال، مکانیسم‌های مقابله‌ای شخصی خود را پیدا کنید. لیلا وایبر استوکس، مؤسس یک فروشگاه لوازم خانگی و طراحی پارچه، می‌گوید: "من هر روز را با نوشتن ۲۰ دقیقه در مورد هر چیزی شروع می‌کنم، از امیدها یا آرزوهایم برای کسب و کارم گرفته تا اینکه چرا در آن روز انگیزه ندارم یا از چه چیزی می‌ترسم. این کمک می‌کند روز را با ذهنی روشن شروع کنید. مهم‌ترین جنبه اداره یک استارتاپ، طرز فکر است."

مراحل راه اندازی یک کسب و کار

عموم مردم اغلب در مورد موفقیت‌های یک شبه می‌شنوند، زیرا آن‌ها یک تیتر عالی و جذاب هستند؛ اما به ندرت کسب موفقیت به این سادگی است. مردم سال‌ها رؤیاپردازی، ساختن و موقعیت‌یابی را قبل از یک عرضه عمومی بزرگ نمی‌بینند.

به همین دلیل، به یاد داشته باشید که بر روی سفر تجاری خود تمرکز کنید و موفقیت خود را با موفقیت دیگران نسنجید. باید برای کسب موفقیت آموزش دید و سپس مشورت کرد و پس از راه اندازی کسب و کار با پشتکار به موفقیت رسید. فرادرس مهم‌ترین راه که آموزش است را برای شما هموار می‌کند کافی است در هر مرحله که هستید و نیاز به آموزش و مشورت دارید به این سایت مراجعه کنید و در کمترین زمان، بالاترین کیفیت آموزش را به صورت آنلاین در هر زمینه‌ای دریافت کنید.

•  آموزش استراتژی کسب و کار— کلیک کنید

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید