سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: چین به عنوان یک کشور دوست افغانستان، اوضاع بشردوستانه این کشور را پیگیری می‌کند و آماده همکاری برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی از شیوه‌های مختلف است.

چین، آمریکا و ناتو را مسئول اوضاع کنونی افغانستان دانست

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه چین نوشت: ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مسئول اوضاع کنونی در افغانستان هستند.

وی گفت که آمریکا و ناتو باید در مورد آنچه انجام داده اند، تامل کنند، دارایی های فرامرزی افغانستان را بی معطلی آزاد کنند، جامعه جهانی را در کمک به بهبود اقتصاد افغانستان و دستیابی به توسعه این کشور یاری رسانند و در رفع مشکلات پیش روی مردم افغانستان مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به تصویب قطعنامه ۲۶۱۵ که امکان ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان را فراهم می کند، تاکید کرد که چین به عنوان یک کشور دوست افغانستان، اوضاع بشردوستانه این کشور را پیگیری می کند و آماده همکاری برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی از شیوه های مختلف است.

در همین حال، چین از سازمان ملل در ایفای نقش هماهنگ کنندگی بیشتر حمایت می کند و از همه شرکای بین المللی می خواهد کمک های خود به افغانستان را افزایش دهند.

چین همواره معتقد است کمک های بشردوستانه به افغانستان، ناقض قطعنامه های شورای امنیت نیست. این کمک ها نباید تحت هیچ شرایطی مشروط و سیاسی شود.  

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که شورای امنیت باید نقشی سازنده در کمک رسانی بشردوستانه به افغانستان ایفا کند و اقدامات باید به شفافیت موضوع و تسهیل به موقع و بدون مانع کمک های انسانی به افغانستان کمک کند.

وی یادآور شد که در جریان رایزنی در مورد این قطعنامه، برخی کشورهای عضو پیشنهاد دادند محدودیت های زمانی، فهرستی از ارائه دهندگان کمک و سازوکار گزارش دهی ایجاد شود و محدودیت ها و شرایط مصنوعی برای کمک های بشردوستانه به افغانستان تعیین شود که صدالبته از هدف انحراف می یابد.

لیجیان گفت که چین به طور سازنده ای در این رایزنی ها شرکت کرده و اصلاحات خاصی را ارائه داده است. در نهایت، این قطعنامه، دیدگاه های چین را منعکس و موضوعات کلیدی را روشن کرد و به اتفاق آرا در شورای امنیت تصویب شد تا مبنای قانونی مشخص برای ادامه کمک های بشردوستانه به افغانستان فراهم شود.

وی افزود: ما باید درک کنیم که از ماه اوت سال جاری (مرداد)، تغییرات عمیقی در افغانستان رخ داده است و ۳۹ میلیون نفر در این کشور با بحران انسانی دست به گریبان هستند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید