اولین فرآیند ساخت کاغذ در چین در دوره‌هان شرقی (۲۵-۲۲۰ پس از میلاد) ثبت شد. کاغذ بعدا در قرن ششم به ژاپن معرفی شد و در حالی که بسیاری از فرهنگ‌های دیگر درگیر تا کردن کاغذ بودند، این ژاپنی‌ها بودند که آن را به یک شکل هنری تبدیل کردند. اوریگامی در ابتدا با نام اوریکاتا (اشکال تا شده) شناخته می‌شد.

تاریخچه اوریگامی؛
نمادهای پیچیده پرنده اوریگامی

وقتی به اوریگامی فکر می‌کنید، احتمالا تصویر یک پرنده کاغذی به ذهن شما خطور می‌کند. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا این پرنده برازنده مترادف با کاردستی شد؟ اهمیت پرنده اوریگامی در ژاپن پیشینه‌ای باستانی دارد و این پرنده کاغذی بعدا پس از آن که دختری به نام ساداکو ساساکی از آن برای ارسال پیامی قدرتمند و ماندگار استفاده کرد، رایج شد. امروزه مردم همچنان به ساختن و هدیه دادن پرنده‌های اوریگامی به عنوان نماد امید و عشق ادامه می‌دهند. برای کشف تاریخچه و معنای جرثقیل کاغذی با ما همراه باشید.

تاریخچه مختصری از اوریگامی در ژاپن

تاریخچه اوریگامی؛
نمادهای پیچیده پرنده اوریگامی

اولین فرآیند ساخت کاغذ در چین در دوره‌هان شرقی (۲۵-۲۲۰ پس از میلاد) ثبت شد. کاغذ بعدا در قرن ششم به ژاپن معرفی شد و در حالی که بسیاری از فرهنگ‌های دیگر درگیر تا کردن کاغذ بودند، این ژاپنی‌ها بودند که آن را به یک شکل هنری تبدیل کردند. اوریگامی در ابتدا با نام اوریکاتا (اشکال تا شده) شناخته می‌شد. با این حال، این کاردستی در سال ۱۸۸۰ به عنوان اوریگامی شناخته شد. این اصطلاح از کلمات ژاپنی oru (تا کردن) و کامی(کاغذ) گرفته شده است. زمانی که اوریگامی برای اولین بار تمرین شد، کاغذ گران بود، بنابراین این کاردستی فقط برای نخبگان بود. راهبان ژاپنی برای مراسم تشریفاتی شینتو و برای تزئین مراسم رسمی، مجسمه‌های کاغذی می‌ساختند. تا قبل از دوره ادو ژاپن (۱۶۰۳-۱۸۶۸) ، زمانی که کاغذ مقرون به صرفه تر بود، اوریگامی به عنوان یک فعالیت تفریحی در نظر گرفته شد. مردم عادی شروع به تمرین اوریگامی و هدیه دادن آثار کاغذی خود به دوستان و خانواده کردند. امروزه، اوریگامی همچنان یک سرگرمی محبوب در ژاپن و سراسر جهان است.

تاریخچه اوریگامی؛
نمادهای پیچیده پرنده اوریگامی

در ژاپن، چین و کره اعتقاد بر این است که پرنده اوریگامی موجودی افسانه‌ای است که ۱۰۰۰ سال عمر می‌کند. با این حال، ژاپنی‌ها علاقه خاصی به پرنده دارند و اغلب از آن به عنوان " پرنده خوشبختی " یاد می‌کنند. تصور می‌شود که پرنده نشان دهنده خوشبختی و طول عمر است و اعتقاد بر این است که بال‌های آن محافظت کننده است. حتی یک دعای سنتی وجود دارد که گاهی اوقات توسط مادرانی که نگران فرزندان خود هستند خوانده می شود:

"ای گله پرنده‌های بهشتی فرزندم را با بالهایت بپوشان."

در فولکلور ژاپنی، ادعا می‌شود که اگر یک نفر ۱۰۰۰ پرنده اوریگامی را تا بزند، می‌توان یک آرزوی خود را برآورده کند.

تاریخچه اوریگامی؛
نمادهای پیچیده پرنده اوریگامی

وقتی ساداکو ساساکی دو ساله بود، در معرض تشعشعات ناشی از بمب اتمی بود که در سال ۱۹۴۵ هیروشیما را ویران کرد. در زمانی که او ۱۲ ساله بود، قرار گرفتن در معرض تشعشعات به سرطان خون تبدیل شد و پزشکان تنها یک سال به او فرصت دادند. دختر جوان شروع به ساخت ۱۰۰۰ پرنده کاغذی کرد به این امید که آرزویش برای بهبودی از بیماری برآورده شود. با این حال، با گذشت زمان و افزایش مجموعه پرنده‌های اوریگامی، هدف او تغییر کرد. ساساکی تصمیم گرفت به جای زندگی خود آرزوی صلح جهانی داشته باشد. با بدتر شدن وضعیت او، او هرگز ساخت پرنده‌های کاغذی را متوقف نکرد و حتی همکلاسی‌هایش برای کمک به او به او پیوستند. پس از مرگ، او با تاج گلی از ۱۰۰۰ پرنده کاغذی به خاک سپرده شد و نماد صلح و عشق شد. ساساکی اکنون برای همیشه در پارک صلح هیروشیما به یادگار مانده است، جایی که مجسمه‌ای از او که یک اوریگامی غول‌پیکر در دست دارد به نام بنای یادبود صلح کودکان ایستاده است.

تاریخچه اوریگامی؛
نمادهای پیچیده پرنده اوریگامی

هر سال هزاران نفر به یادمان صلح کودکان می‌آیند و جرثقیل اوریگامی بیش از ۷۰ سال بعد به تجسم آرزوی فداکارانه ساساکی برای شفای جهان ادامه می‌دهد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید