رئیس سازمان نظام پرستاری اظهار کرد که تعداد ۱۵۰ نفر از پرستاران جامعه پرستاری و کادر درمان به عنوان ۱۵۰ شهید جامعه پرستاری به ثبت رسیده‌اند.

هر پرستار به جای دو نفر کار می‌کند / کرونا جان ۱۵۰ پرستار را گرفت

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، شیرین اسماعیلی، به نمایندگی از جامعه پرستاران در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به مناسبت روز پرستار و ولادت حضرت زینب (س) افزود: خستگی ناشی از کمبود پرستار در مراکز بهداشتی و درمانی، موانعی برای زندگی شخصی پرستاران ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: با توجه به جمعیت ۷۰ درصد زنان در حوزه پرستاری کشور، کمبود پرستار در مراکز درمانی و بهداشتی سبب می‌شود تا پرستاران به صورت اضافه کار اجباری مشغول خدمت رسانی شوند.

این پرستار، خستگی، مسئولیت زندگی و فرزندان، بارداری و رسیدگی به امورات خانه و خانواده را بخشی از معضلات پرستاران زن جامعه عنوان کرد.

هر پرستار در کشور ما، به جای دو پرستار کار می‌کند

امین کوهساریان دیگر پرستار حاضر در استودیو گفت: در حال حاضر هر پرستار در کشور ما، به جای دو پرستار کار می‌کند و مشکلات ناشی از کمبود نیرو در جامعه پزشکی و درمانی سبب فرسودگی و خستگی زودتر از موعد پرستاران می‌شود.

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ارتباط زنده تصویری از خرم آباد با این برنامه گفت: خستگی و فرسودگی پرستاران جامعه درمانی و پزشکی، افت کیفیت در سرویس دهی به بیماران و بازگشت دوباره بیماران به مراکز درمانی را در پی خواهد داشت و عوارض ناشی از بیماری، مردم را بیشتر درگیر می‌کند پس از آن به شکل ثانویه بر روی اقتصاد سلامت هم تاثیر گذار خواهد بود.

او ادامه داد: در حال حاضر، ظرفیت خالی برای جذب نیرو در جامعه سلامت کشور وجود دارد منتهی این مجموعه‌ها از سوی دولت به صورت سالیانه باید پیش بینی شود ضمناً به تبع قانون مشاغل سخت، پرستاران می‌توانند حدود پنج سال سنوات ارفاقی بگیرند روی هم رفته عقب افتادگی در تامین نیروی پرستار هر روز رو به افزایش است.

شهادت ۱۵۰ پرستار در دوره کرونا

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری در ارتباط زنده از خرم آباد با استودیو گفتگوی ویژه خبری گفت: تعداد ۱۵۰ نفر از پرستاران جامعه پرستاری و کادر درمان به عنوان ۱۵۰ شهید جامعه پرستاری به ثبت رسیده اند و تا این لحظه ۶۵ تن از این آمار مورد تایید قرار گرفته اند.

او ادامه داد: یکی از ایرادات بحث استخدام نیروی پرستار این است که دستگاه‌ها باید بر روی یک استاندارد قابل قبول توافق داشته باشند با پیگیری‌های انجام شده متاسفانه با افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و بازنشستگی تعداد قابل توجهی از پرستاران، اما نیروی جایگزینی به جای آن‌ها جذب نشد حتی در دوره کرونا هم جذبی صورت نگرفت به این ترتیب فشار بیشتری بر روی پرستاران فعلی وارد آمد که در پی صحبت‌های رهبری، بالاخره در دولت قبل با زحمت فراوان مجوزهای استخدامی داده شد و تعداد ۵۵ هزار نفر مجوز استخدام گرفتند، اما موضوع اینجاست که این تعداد مجوز به پیراپزشکان، پرستاران، نیروهای پشتیبانی و نیروهای غیر پرستار را شامل می‌شد و تنها ۴۵ درصد به پرستاران اختصاص یافت نکته جالب این جاست که از این ۵۵ هزار نفر فقط ۳۰ هزار نفر آن هم به تازگی وارد سیستم کار شده اند و ما بقی هنوز موفق به استخدام نگردیده‌اند.

عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت از اتمام کار ۸۰ درصد مرحله گزینش نیروهای در حال جذب پرستاری خبر داد و افزود:​ ۲۰ درصد باقیمانده نیروهای پرستار هم با اینکه در انتظار مرحله گزینش به سر می‌برند، اما در حال کار و داخل سیستم پرستاری و درمانی قرار دارند.

مهاجرت پرستاران، زنگ خطری برای نظام سلامت کشور

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهاجرت پرستاران زنگ خطری برای حوزه سلامت کشورمان است.

عبادی در ارتباط زنده تصویری از خرم آباد با استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: قانون تعرفه گذاری خدمت پرستاری و تعدیل کارانه پرستاری مصوب ۸۶/۴/۶ هم برای پرستاران و نظام سلامت و هم برای مردم منفعت دارد.

او ادامه داد: برخی از خدمات مشترک پرستاران و سایر گروه های علوم پزشکی سبب ایجاد منافع میان این گروه‌ها می‌شهادهشود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اضافه کرد: این قانون آماده اجراست فقط تفسیر و تعبیری که سازمان برنامه و بودجه از متن ابلاغی دارد با تعبیر و تفسیر وزارت بهداشت متفاوت است.

شیرین اسماعیلی پرستار حاضر در استودیو از آمادگی پرستاران برای مهاجرت به خارج کشور گفت و افزود: همه بچه‌های پرستار در حال فراگیری زبان هستند تا آمادگی مهاجرت داشته باشند بسیاری از آنها حاضر به تمدید طرح و همکاری در داخل کشور نیستند زیرا ممکن است مدارکشان گرو قرار گیرد ظاهراً کشورهایی که ارزش پرستار را می‌دانند موانع بر سر راه مهاجرت پرستاران را تسهیل کرده‌اند و پروسه ویزا را سریعتر از قبل انجام می‌دهند.

مهاجرت حداقل ۱۲۵۰ پرستار در سال ۹۹

عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت در این خصوص گفت: طبق اطلاعاتی که از مراجع حرفه‌ای امر داریم سال ۹۹ حداقل هزار و ۲۵۰ نفر از سازمان نظام پرستاری درخواست مدرک Good Standing کرده‌اند اما تخمین زده می‌شود این رقم بیشتر از میزان اعلام می‌باشد زیرا ممکن است برخی کشورها به خاطر کرونا نگاه سخت گیرانه قبل را کنار گذاشته و جذب بالاتری انجام دهند.

او افزود: با تأسف باید گفت حدود ۳۰ دانشکده پرستاری کشورمان در حال تربیت نیروهایی هستند که قصد مهاجرت به خارج دارند، این زنگ خطری برای حوزه پزشکی و سلامت کشورمان است و تا نظام پرداخت ما اصلاح نشود جوانان انگیزه ای برای ماندن در کشور نخواهند داشت.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید