۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
کد خبر: 55307272

به نظر می‌رسد قهوه به طرز فریبنده‌ای ساده آماده می‌شود. به‌ سادگی دانه‌های قهوه آسیاب شده را در آب جوش می‌ریزید و یک فنجان قهوه‌ی خوش‌طعم آماده است؛ اما این‌گونه نیست.

ویژگی‌های یک قهوه عالی

تولید قهوه به ‌طور قابل‌ ملاحظه‌ای ظریف و سخت است، هم به‌عنوان گیاه و هم به‌عنوان یک نوشیدنی. در این مقاله تمام نکات مربوط به یک قهوه ی عالی را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 طعم قهوه از مزرعه‌ای مشابه از سالی به سال دیگر بسیار متفاوت است و قهوه‌هایی که در همان سال از دو مزرعه مجاور برداشت‌شده‌اند می‌توانند کیفیت‌های بسیار متفاوتی داشته باشند.

وقتی تمام مراحل تولید قهوه از کاشت تا برداشت و برشته کردن را بشناسید، خوردن یک فنجان قهوه برایتان شگفت‌انگیز می‌شود.

در اینجا ما تعدادی از متغیرهایی را که بر طعم و کیفیت قهوه شما قبل از قبل از تبدیل‌شدن به نوشیدنی تأثیر می‌گذارد، بررسی می‌کنیم.

قهوه‌ای که برای یک شخص، عالی است ممکن است برای شخص دیگری کاملاً بد باشد. برخی ممکن است یک قهوه تلخ با بدن چرب و طعم خوش‌طعم را ترجیح دهند، درحالی‌که برخی دیگر آن را خامه‌ای با شیرینی زیاد دوست دارند.

به‌طورکلی درهرصورتی قهوه نباید طعم سوخته یا خام داشته باشد. همچنین، باید اسیدیته، شیرینی و تلخی را در یک جرعه، با طعم ملایم احساس کنیم.

اما قبل از هر چیزی، آنچه قبل دنیایی از تفاوت را در فنجان شما ایجاد می‌کند، دانه قهوه است. تهیه‌ی قهوه با طعم عالی با یک دانه باکیفیت بالا شروع می‌شود. بیایید نگاهی به چند عامل بیندازیم که برای تولید یک دانه‌ی عالی نیاز است.

عوامل تولید دانه قهوه

مزارع

ویژگی‌های یک قهوه عالی

کاشت، کشت گیاه قهوه است که معمولاً در عملیات تجاری بزرگ انجام می‌شود. همه‌چیز از آب‌وهوا گرفته تا ارتفاع محل منشأ دانه‌ها همه در کیفیت نهایی دخیل هستند.

دانه‌های قهوه بهتر است در ارتفاعات پرورش داده شوند تا بیش‌ازحد گرم نشوند یا خیلی زود رشد نکنند. هنگامی‌که آن‌ها به‌آرامی و در دمای مناسب رشد می‌کنند، به‌احتمال‌زیاد در برابر دمای گرم که در طول بقیه مراحل کشت تجربه می‌کنند، مقاومت می‌کنند.

ارتفاع صحیح زمین، دمای مناسب، خاک مناسب و دسترسی به سیستم آبیاری خوب نیز از عواملی هستند که کیفیت دانه قهوه را تا حد زیادی تعیین می‌کنند.

برداشت

همه ما می‌دانیم که دانه‌های قهوه در داخل گیلاس قهوه رشد می‌کنند. برای کشاورزان مهم است که گیلاس‌ها را درست در زمان تکامل و پرگوشت بودن بچینند.

از آنجا، آن‌ها باید به‌موقع حمل و آسیاب شوند تا طعم و کیفیت آن‌ها حفظ شود.

به‌طورکلی، فرایند طبیعی تازه‌ترین دانه‌ها را می‌سازد. بدون قهوه تازه، قطعاً شما فقط یک فنجان نوشیدنی کسل‌کننده خواهید داشت.

برشته کردن

ویژگی‌های یک قهوه عالی

تفت دادن دانه‌ها جایی است که ویژگی‌های قهوه‌ای که همه ما با آن آشنایی داریم شروع می‌شود.

فرآیند برشته شدن قهوه، دانه‌های خام قهوه را به دانه‌های معطر و ترد متمایز که ما به‌عنوان قهوه می‌شناسیم تبدیل می‌کند. این کار معمولاً با برشته کردن و حرارت دادن قهوه انجام می‌شود.

میزان برشته شدن دانه‌های قهوه یکی از مهم‌ترین عواملی است که طعم قهوه را در فنجان تعیین می‌کند. بدون شک می‌تواند ترکیب شما را ایجاد یا خراب کند. این یک فرایند پیچیده است که نیاز به حرارت مداوم در طول زمان برشته شدن دارد.

متداول‌ترین روش برای توصیف سطح برشته قهوه، رنگ‌دانه‌های بو داده است. (از روشن تا تیره یا تیره‌تر) همان‌طور که دانه‌های قهوه گرما را در فرآیند برشته شدن جذب می‌کنند، رنگ آن‌ها تیره‌تر می‌شود. روغن‌ها در سطح دانه‌ها در دمای بالاتر ظاهر می‌شوند.

یک باریستای خوب ویژگی‌های دانه را می‌داند و می‌تواند سطح برشته شدن را با دانه مطابقت دهد.

برای خرید بهترین و باکیفیت‌ترین قهوه‌ها از سایت ام ان زد دیدن کنید.

سبک‌های دم کردن

همه متغیرهای دم کردن نیز بسیار مهم هستند! از درجه حرارت آب گرفته تا اندازه آسیاب تا فیلتر و فراتر از آن، همه آن‌ها نقش مهمی در قهوه خوشمزه دارند که به دهان شما راه پیدا می‌کند.

دم کردن قهوه فرآیند استخراج مواد محلول در قهوه بو داده است. همان‌طور که این قهوه در آب گرم دم می‌شود، صدها ترکیب منحصربه‌فرد (کافئین، اسیدها، لیپیدها و شکر) از دانه‌های آسیاب شده استخراج می‌شود که باعث ایجاد قهوه دم شده می‌شود.

در اینجا چند روش رایج برای دم کردن قهوه آورده شده است:

ترکیب پودر قهوه با آب

 آب را روی پودر خود بریزید تا طعم قهوه را در فنجان یا ظرف سرو خود بیرون بیاورید.

فرنچ پرس         

ویژگی‌های یک قهوه عالی

 یک روش دم ‌دستی، به این معنی که شما اجازه نمی‌دهید یک دستگاه الکترونیکی، همه کارها را برای شما انجام دهد. شما می‌توانید مواد مورد نیاز خود را اندازه بگیرید، قهوه را آسیاب کنید، در آب بریزید، زمان دم کردن را خودتان انجام دهید و پیستون را فشار دهید.

Aeropress

یک روش دم کردن برای کسانی که عاشق قهوه خوشمزه در سفر هستند. قهوه به مدت ۱۰-۵۰ ثانیه دم می‌شود و سپس با فشار دادن پیستون در لوله، از طریق فیلتر عبور داده می‌شود.

اسپرسو

 همچنین با استفاده از فشار، آب گرم را از طریق قهوه خرد شده و فشرده فشار می‌دهد. غلظت آن بیشتر از قهوه‌ای است که با روش‌های دیگر دم می‌شود.

قطره‌چکان خودکار

 قطره خودکار احتمالاً شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین روش تهیه قهوه است. از آن برای آسیاب کردن قهوه تا اندازه ذرات متوسط ​​استفاده می‌شود.

دستگاه قهوه ساز

این دستگاه‌ها از ساده‌ترین مدل‌ها تا تمام اتوماتیک موجود هستند. کافی است تا با توجه به نیازتان یکی تهیه کنید. هرکدام از دستگاه‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. برخی نیاز به رسیدگی و تعمیر بیشتر دارند. در صورتی که بعضی از دستگاه‌ها رسیدگی و تعمیرات کمتری دارند. تمام این موارد به نوع استفاده و میزان استفاده‌ی شما برمی‌گردد.(اینکه دستگاه را برای خانه می‌خواهید یا برای کافه)

اما چیزی که در مورد این دستگاه‌ها همیشه صادق است، تحویل دادن نوشیدنی‌های یکسان به شماست. به دلیل نوع برنامه‌ریزی که در این دستگاه‌ها به‌کاررفته است، هم میزان قهوه هم آب ورودی و دما و ... همیشه ثابت خواهد بود. در واقع شما هر رو نوشیدنی موردعلاقه‌ی خود را به‌صورت یکسان و بدون تغییر دریافت می‌کنید.

برای خرید یک دستگاه قهوه ساز باکیفیت و مناسب قیمت به سایت ام ان زد مراجعه کنید.

صرف‌نظر از روش دم کردن که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که از سایز مناسب برای روش دم کردن دلخواه خود استفاده می‌کنید. همچنین مطمئن شوید که آب شما تمیز است و از آبی که در دمای مناسب است استفاده می‌کنید.

ویژگی‌های طعم قهوه

همه عوامل فنی بالا تعیین می‌کنند که طعم قهوه شما بعد از تولید آن چگونه خواهد بود. اگرچه طعم و مزه به یک کام وابسته است، در اینجا نحوه چشیدن قهوه (فنجان) حرفه‌ای قهوه‌ها را بر اساس پنج ویژگی اصلی طعم طبقه‌بندی کرده‌ایم:

۱. طعم

طعم قهوه احساسات کلی و ترکیبی ویژگی‌های معطر و نت‌های قهوه را توصیف می‌کند.(تلخی، شیرینی و غیره)

این در مورد تعیین ویژگی‌های خاص یک قهوه با شرایط استاندارد است. برخی از قهوه‌ها طعمی شبیه به میوه‌هایی مانند توت یا مرکبات دارند.

هر چه باشد، مقدار مناسب طعم و عطر یک عامل مهم است. دانه‌های آسیاب شده به‌طور نامنظم منجر به استخراج قهوه‌ای عجیب می‌شوند. در مورد دما و زمان نامناسب نیز همین امر صادق است.

روی‌هم‌رفته، یک قهوه عالی دارای تعادل است و هیچ ویژگی طعم و مزه‌ای بر طعم کلی غلبه نمی‌کند.

۲. اسیدیته

به‌عنوان یک ویژگی طعم، اسیدیته به طعم تند و دلپذیر اشاره دارد که اغلب از آن به‌عنوان شادابی قهوه یاد می‌شود (طعم روشن و خشک که به قهوه زندگی می‌بخشد).

در قهوه، اسیدیته‌ای بسیار مطلوب است که روشنایی طعم را توصیف می‌کند. اسیدیته از کم تا زیاد یا صاف تا زنده است. قهوه بدون هیچ‌گونه اسیدیته‌ای به‌طورکلی نامطلوب است و به آن قهوه ی تخت، کسل‌کننده، خسته‌کننده و ملایم می‌گویند.

اسیدیته در یک قهوه عالی متعادل است و در قسمت جلویی زبان شما احساس دلپذیری ایجاد می‌کند. این ترکیب ویژگی‌های طبیعی موجود در قهوه را برجسته می‌کند و کل تجربه حسی را یک قدم به جلو می‌راند.

۳. بدن و بافت قهوه

ویژگی‌های یک قهوه عالی

بدن، بافت قهوه یا احساس دهانی قهوه مانند چربی، ضخامت و سنگینی آن است. احساس قهوه در دهان شما بسیار بیشتر از تأثیر طعم واقعی نوشیدنی است.

برای روشن شدن بیشتر، برخی از توصیفات بدنه قهوه را با هم بررسی می‌کنیم:

بدنه سبک

بدن سبک (بدن نازک) شبیه آب است، بقایای یا بافت بسیار کمی روی زبان است. قهوه‌هایی که در ارتفاعات کم و در خاک‌های فاقد مواد مغذی رشد می‌کنند، معمولاً بدن سبک را به نمایش می‌گذارند. روش‌های دم آوری که از فیلتر کاغذی برای حذف روغن‌ها و سایر جامدات استفاده می‌کند، می‌تواند قهوه‌ای سبک‌تر تهیه کند و همچنین به‌سرعت دم می‌شوند.

بااین‌حال، بدن سبک لزوماً چیز بدی نیست. برخی از افراد به طعم و اثرات ماندگار قهوه با وزن بیشتر حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و بنا به اولویت بدن سبک را ترجیح می‌دهند. اجازه ندهید کسی به شما بگوید که نوشیدن قهوه خاصی که از آن لذت می‌برید اشتباه است.

ازآنجاکه بدن معیار غلظت مواد جامد محلول است، رقیق کردن قهوه با آب بیشتر راهی برای روشن‌تر شدن بدن قهوه است. این کار باید بعد از دم کشیدن قهوه با استفاده از آب با دمای یکسان انجام شود تا از استخراج بیش‌ازحد ترکیبات تلخ جلوگیری شود.

بدنه متوسط

یک بدن متوسط ​​در جایی بین یک قهوه سبک (ملایم) و یک قهوه سنگین (شربت‌دار) قرار دارد. ازآنجاکه قهوه‌های سبک و سنگین دارای ویژگی‌هایی هستند که ممکن است در یک جهت بیش‌ازحد افراطی باشند، یک قهوه با حجم متوسط ​​یک نوشیدنی خوب و راحت روزانه خواهد بود.

اغلب قهوه‌های خیلی سبک یا سنگین را می‌توان با تغییر در روش دم کشیدن با بدنه متوسط ​​دم کرد. اگر قهوه به‌طور طبیعی دارای بدن سبک است (مکزیکی، برزیلی، جامائیکایی)، دم کشیدن به‌آرامی و بدون فیلتر کاغذی (مخصوصاً اسپرسو) راه خوبی برای بیرون آوردن بیشتر مواد جامد و احساس دهان است. اگر قهوه به‌طور طبیعی دارای بدن سنگین است، کاهش زمان دم کشیدن و استفاده از فیلتر قهوه کاغذی در حین دم کشیدن غلظت آن را کاهش می‌دهد.

بدن سنگین

بدن سنگین (بدن کامل) بدنی است که به دلیل ترکیبی از محتوای چربی، پروتئین و فیبر روی زبان احساس می‌شود، تقریباً بافت دارد. بدن‌های سنگین معمولاً به قهوه‌های رشد یافته و سایه‌دار نسبت داده می‌شود، به ویژه در خاک‌های آتش‌فشانی غنی و به‌عنوان یک ویژگی مثبت در نظر گرفته می‌شود. همچنین می‌تواند نتیجه روش دم کردن باشد، بیشتر در یک اسپرسو، قابلمه موکا (بالای اجاق‌گاز) یا فیلتر فولادی روی قهوه قطره‌ای (نه فیلتر کاغذی) مشاهده می‌شود.

۴. عطر

عطر قهوه دم کرده ارتباط تنگاتنگی با طعم قهوه دارد. ازآنجاکه حس بویایی ما بر طعم ما تأثیر می‌گذارد، برخی از ویژگی‌های طعم ظریف قهوه در واقع از عطر قهوه ناشی می‌شود.

در حقیقت، طبق تحقیقی درزمینهٔ شیمی قهوه، عطر قهوه مسئول همه ویژگی‌های طعم قهوه به‌غیراز احساس دهان و ویژگی‌های طعم شیرین، نمکی، تلخی و ترشی است که توسط زبان درک می‌شود.

تفاوت‌های ظریف طعم قهوه بیشتر از طعم یا بوی قهوه ناشی می‌شود تا از طعم آن. فنجان‌های قهوه برای قضاوت ویژگی‌های طعم قهوه از روی بو طبقه‌بندی می‌شوند.

علاوه بر این، عطر قهوه نیز با طعم و اسیدیته قهوه ارتباط دارد. به‌عنوان‌مثال، اگر قهوه طعم بسیار غنی داشته باشد، عطر آن نیز نشان‌دهنده این غنای است و اگر قهوه دارای طعم اسیدی باشد، بوی اسیدی نیز خواهد داشت.

۵. نت پایانی

بعد از عطروطعم قهوه، سکوت طنین‌انداز در انتهای قطعه به پایان می‌رسد. نت پایانی احساس فوری پس از بلعیدن قهوه را توصیف می‌کند.

برخی از قهوه‌ها در پایان تولید می‌شوند. آن‌ها به طرز دلپذیری تغییر می‌کنند و طعم یا احساس لذت بخشی را در پالت شما باقی می‌گذارند. گاهی اوقات این نت پایانی هم طعم نامیده می‌شود، این می‌تواند شکلاتی، سوخته، نعناعی و غیره باشد.

سرانجام، نت پایان نیز بازتابی از بدن است و بنابراین، قهوه‌های با وزن بیشتر از قهوه‌های سبک‌تر، پایان طولانی‌تری خواهند داشت.

برای خرید زیباترین لیوان‌ها و ماگ‌ها برای نوشیدن خوشمزه‌ترین قهوه‌ها به سایت ام ان زد مراجعه کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که احتمالاً از قبل مطلع هستید، قهوه بسیار پیچیده و همچنین بسیار ظریف است. اگر در هر قسمتی از فرآیند رساندن قهوه از مزرعه به فنجان شما مشکلی پیش بیاید، می‌تواند در طعم آن نتایج مخربی داشته باشد.

در پایان روز، علیرغم همه عواملی که بر اساس یک فرآیند و درجه‌بندی خاص، یک فنجان عالی قهوه را تشکیل می‌دهند، آنچه در قضاوت در مورد قهوه اهمیت دارد در نهایت طعم و مزه آن است و اینکه آیا شما آن را خوب می‌دانید یا خیر.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید