می‌دانید بسته به دلیل درد لثه‌هایتان، از غذاهای نرم استفاده کنید، اما از چه چیزی باید اجتناب کنید؟ اگر به‌تازگی کار دندانپزشکی انجام داده‌اید یا التهاب لثه دارید، از خوردن هر چیزی که می‌تواند در لثه گیر کند خودداری کنید. این مورد شامل مغزها و دانه‌ها می‌شود.

بهترین و بدترین غذاها برای درد لثه

لثه‌های شما به‌نوعی مانند استخوان شما هستند. چند دلیل اصلی برای درد لثه وجود دارد که در ادامه ذکر می‌کنیم.

واضح‌ترین دلیل درد لثه انجام کارهای دندانپزشکی است. التهاب یکی دیگر از علل اصلی درد لثه است. آماس لثه یک نوع بیماری خفیف لثه است و می‌تواند باعث قرمزی و تورم لثه شود. برای درمان این بیماری، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کافی نیست و اگر این علائم را دارید، مراجعه به دندانپزشک برای کمک به درمان آن مهم است. یکی دیگر از علل درد لثه، آفت دهان است، زخم‌های سطحی که در دهان ایجاد می‌شوند. این زخم‌های مزاحم می‌توانند در هرزمانی روی لب‌ها، زبان یا لثه ظاهر شوند. آخرین علت اصلی درد لثه به گفته متخصصان، غذاهای تند است. خوردن غذاهای تند به‌خودی‌خود باعث درد لثه‌های شما نمی‌شود، اما اگر لثه‌های شما به‌ مزه تندی حساس باشد، مطمئنا می‌تواند باعث درد شود.

خبر خوب این است که درد لثه یک مشکل موقتی است. بااین‌حال متخصصان می‌گویند که دانستن بهترین و بدترین غذاها برای کاهش درد لثه مفید است.

بهترین غذاها برای بهبود درد لثه

اگر درد ناشی از التهاب لثه دارید یا اخیرا کارهای دندانپزشکی داشته‌اید، پیشنهاد می‌شود از غذاهایی با بافت نرم استفاده کنید. برنج، پوره سیب‌زمینی، سوپ، ماهی، آووکادو، لوبیا، نخود، ماکارونی، بلغور جو دوسر، تخم‌مرغ، پنیر، و سبزیجات خوب پخته‌شده برای کاهش درد لثه خوب هستند. البته بستنی عملا پس از انجام کارهای دندانپزشکی ضروری است.

بااین‌حال برای لثه‌های دردناک ناشی از آفت‌ یا غذاهای تند، توصیه‌های متفاوتی برای درمان وجود دارد. شما باید غذا و نوشیدنی‌هایی با طعم ملایم استفاده کنید. ادویه‌ها صد درصد طعم غذا را بهتر می‌کنند، اما بر ای لثه‌های دردناک شما مناسب نیستند. برخلاف درد ناشی از التهاب، اگر درد شما ناشی از غذای تند یا آفت باشد، بافت غذا چندان مهم نیست. بلکه شما باید از خوردن هر چیز بیش‌ازحد اسیدی اجتناب کنید.

گاهی اوقات دمای زیاد می‌تواند لثه‌های زخمی را تحریک کند. این بدان معناست که اگر لثه‌های شما به دلیل زخم‌های پوستی یا غذای تند درد می‌کند، از خوردن یا نوشیدن هر چیز خیلی داغ یا سرد خودداری کنید. نکته مهم در اینجا ملایمت است، هم از نظر طعم و هم از نظر دما. تا زمانی که این قوانین غذایی را در ذهن داشته باشید، همچنان می‌توانید آنچه را که می‌خواهید بخورید.

اگر همچنان درد شما زیاد است، شستشوی دهان با آب‌نمک گرم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بدترین غذاها برای درد لثه

می‌دانید بسته به دلیل درد لثه‌هایتان، از غذاهای نرم استفاده کنید، اما از چه چیزی باید اجتناب کنید؟ اگر به‌تازگی کار دندانپزشکی انجام داده‌اید یا التهاب لثه دارید، از خوردن هر چیزی که می‌تواند در لثه گیر کند خودداری کنید. این مورد شامل مغزها و دانه‌ها می‌شود.

اگر لثه‌های شما به دلیل زخم‌های پوستی یا غذاهای تند درد می‌کند، احتمالا می‌توانید حدس بزنید چه چیزهایی برای شما ممنوع است. بله، هر چیز تند یا بسیار گرم یا سرد. غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی نیز می‌توانند لثه‌ها را بیشتر تحریک کنند، بنابراین تا مدتی از مصرف چیزهایی مانند آب مرکبات، سس گوجه‌فرنگی و قهوه خودداری کنید. (اگر نمی‌توانید مصرف قهوه را قطع کنید، می‌توانید اسیدیته آن را با اضافه کردن شیر کاهش دهید. کلسیم به تعادل سطح پی اچ کمک می‌کند.)

نوشیدنی‌های گازدار نیز پی اچ پایینی دارند و ماهیتی اسیدی دارند. اگر لثه شما دردناک است، بهتر است از مصرف آن‌ها اجتناب کنید، مگر اینکه با مواد غذایی ترکیب شوند که پی اچ را افزایش می‌دهد.

رعایت این قوانین غذایی به بهبود سریع‌تر لثه‌ها کمک می‌کند. اگر درد لثه شما بعد از چند روز از بین نرفت، وقت آن است که برای درمان تخصصی یک نوبت دندانپزشک رزرو کنید. خوشبختانه دندانپزشکان آموزش دیده‌اند تا از لثه‌های ما به‌اندازه دندان‌های ما مراقبت کنند، بنابراین آن‌ها دقیقا می‌دانند که چگونه به شما کمک کنند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید