آیا هوداران پرشمار استقلال و پرسپولیس و جایگاه خاص این دو باشگاه در کشور این اجازه را به وزارت ورزش می‌دهد که از تمام اصول حرفه‌ای عدول کند و به خودش و هوداران دروغ بگوید و این دو باشگاه را حرفه‌ای بنامد؟

استقلال و پرسپولیس و مجوز حرفه‌ای؛ تا کی قرار است به خودمان دروغ بگوییم؟ / کاش از عربستان یاد بگیریم!

سلام نو سرویس ورزشی: در حالی که روز گذشته خبر حذف استقلال و پرسپولیس از فصل آینده لیگ باشگاه‌های آسیا به دلیل عدم صدور مجوز حرفه‌ای منتشر شد، حالا خبر رسیده که مجوز هر دو باشگاه در دقیقه ۹۰ صادر شده است.

داریوش مصطفوی، رییس هیات استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در توضیحاتی که درباره نحوه صدور مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس ارائه کرد، تاکید داشت که این مجوز مشروط به انجام وظایفی از سوی این دو باشگاه است.

به گفته مصطفوی با توجه به این مسئله که صورتحساب‌های مالی در زمان مقرر حسابرسی نشده است، مجوز حرفه‌ای ٢٠٢١ استقلال و پرسپولیس به صورت مشروط تایید شد و به این دو باشگاه مدت ٣ ماه فرصت داده شد تا موارد را اصلاح و به تایید کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای برسانند.

رییس هیات استیناف صدور مجوز حرفه‌ای اما یک توصیه مهم هم به وزارت ورزش داشت و گفت: از همین لحظه به وزارت ورزش و جوانان به طور جدی توصیه می‌کنم که دو مجمع جداگانه برای دو باشگاه برگزار شود، چرا که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا روی این موضوع حساسیت ایجاد شده است.

آن چنان که مصطفوی نیز در بخشی از صحبت‌های خود اشاره می‌کند رای روز گذشته با نگاه به «حساسیت موضوع و توجه به اهمیت هواداران» صادر شده است. این یعنی احتمالا وزیر ورزش رایزنی جدی و مهمی انجام داده تا پرهوادارترین باشگاه‌های ایران به هر شکلی که شده از لیگ قهرمانان آسیا حذف نشوند.

احتمالا حالا خیال حمید سجادی راحت است که به عنوان وزیر ورزش اولین بحران دوران خود را به خوبی مدیریت کرده است و برخلاف بعضی از همکارانش در دولت نشان داده که تا چه اندازه کار بلد است، اما به نظر می‌رسد که همه چیز به این سادگی نیست.

صدور مجوز مشروط برای استقلال و پرسپولیس، آن هم به خاطر توجه به هواداران دو تیم، هیچ مشکلی را از مشکلات سرخابی‌های پایتخت حل نمی‌کند. با این مجوز نه طلب‌های این دو تیم صفر می‌شود، نه پنجره نقل و انتقلات بسته احتمالی آن‌ها باز می‌شود، نه امکانات حرفه‌ای دریافت می‌کنند و نه مدیریتی جدا به دست می‌آورند.

صدور این مجوز مشروط را می‌توان رخدادی غیرحرفه‌ای در فوتبال ایران دانست، فوتبالی که مدت‌ها است فقط و فقط عنوان حرفه‌ای را یدک می‌کشد. فوتبالی که مشکلات در آن حل نمی‌شود بلکه چونان خاک روی فرش تنها به زیر فرش منتقل می‌شوند.

استقلال و پرسپولیس در حالی مجوز مشروط حرفه‌ای دریافت می‌کنند که بیش از دو دهه است دولت راضی به واگذاری امتیاز آن‌ها به بخش خصوصی نمی‌شود، حق پخش تلویزیونی نمی‌گیرند، به معنای واقعی و تمام کلمه باشگاه ورزشی نیستند و تنها دو تیم فوتبال هستند و در انتها لیستی بلند بالا از طلبکاران دارند.

کدام باشگاه حرفه‌ای در دنیا یا حتی آسیا چنین وضع آشفته‌ای شبیه وضع استقلال و پرسپولیس دارد؟ کدام باشگاه حرفه‌ای در اطراف ما حتی توان پرداخت کوچک‌ترین طلب‌های خود را ندارد و سال‌های پی‌درپی از نظر مالی ضرر ده است؟

آیا هوداران پرشمار استقلال و پرسپولیس و جایگاه خاص این دو باشگاه در کشور این اجازه را وزارت ورزش می‌دهد که از تمام اصول حرفه‌ای عدول کند و به خودش و هوداران دروغ بگوید و این دو باشگاه را حرفه‌ای بنامد؟

به رفتار فوتبال عربستان در این مورد نگاه کنیم. فوتبال و فدارسیونی که همیشه از سوی ما به غیرحرفه‌ای‌گری متهم می‌شود دو تیم پرطرفدار و بزرگ این کشور را از لیگ باشگاه‌های آسیا کنار گذاشت. آن طور که نشریه «الریاضیه» عربستان خبر داد کمیته استیناف فرجام خواهی دو باشگاه النصر و الاتحاد را برای دریافت نکردن مجوز حرفه ای خود برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ را رد کرده است. در نتیجه ظاهرا دو غول فوتبال عربستان باید جای خود را به دو باشگاه الفیصلی و التعاون بدهند.

کاش از عربستان یاد می‌گرفتیم، ولی حالا به هر شکل تصمیم‌گیران در ایران به شکل دیگری پیش رفته‌اند و ما نیز تنها می‌توانیم ابراز امیدواری کنیم که این تصمیم مشکلی برای فوتبال ایران ایجاد نکند. حتی شاید در شکل خوش‌بینانه باعث جدی‌تر شدن تصمیم وزارت ورزش در واگذاری استقلال و پرسپولیس شود. آرزویی که شاید کمی دور و دراز باشد. در انتها نیز یک پرسش بی‌جواب باقی می‌ماند، آن‌هایی که حامل صدور مجوز مشروط استقلال و پرسپولیس بودند می‌توانند مسئولیت مشکلات احتمالی صدور چنین مجوزی برای فوتبال ایران را بر عهده بگیرند یا خیر؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید