اینکه دولت صرفا بخواهد بدون گزارشی از عملکرد خود در امور مختلف و پاسخگویی به مردم پیش برود و انتظار هم داشته باشد که مردم نیز از دولت مطالبه‌گری و پرسشگری نکنند چندان معقول و منطقی نیست.

مردم باید بدانند دولت چه برنامه و عملکردی دارد

به گزارش سلام نو، آرمان ملی نوشت: «مردم ولی‌نعمت ما هستند.» این سخن از امام همواره از سوی مقامات و مسئولان گفته و بدان تاکید شده است. اما سوال اینجا است که در راستای این گفته از امام(ره) چقدر به مردم، مشکلات و مسائل آنها و مهم‌تر از آن پاسخگویی در مورد چگونگی عملکردها و اقدامات بها داده شده است؟

قدرمسلم دولت‌ها با شعار بهبود وضع اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و کلا تغییر در شرایط موجود و حرکت به سمت وضع مطلوب روی کار می‌آیند. اما اینکه چه میزان در این امر موفق می‌شوند امری است که به مرور زمان و پس از پایان عملکرد می‌توان در مورد آن به قضاوت نشست.

نکته مهم اینجاست که فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور و چه دولتی بر سر کار است باید نسبت به عملکردها، تصمیمات و اقدامات در حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی به مردم گزارش داده شود و رئیس‌جمهور با مردم درخصوص مسائل مورد بحث در کشور به‌خصوص مسائل اقتصادی گفت‌وگو کند.

این رویه‌ای بوده که سابق بر این نیز در میان مردم معمول بوده و انتظار می‌رود که سیدابراهیم رئیسی نیز در دو ماهگی دولت خود بدان اهتمام کامل را بورزد. قدرمسلم هر اندازه رئیس‌جمهور و دولت از حرف تا عمل با مردم صادق باشند و درصدد حل مشکلات جامعه برآیند؛ مردم نیز بیشتر به دولت و مسئولان اعتماد پیدا خواهند کرد.

 لزوم ارائه گزارش صد روزه 

دولت حسن روحانی که روی کار آمد با وجود حضور برخی جریان‌های مخالف دولت و برخی کارشکنی‌ها؛ رئیس‌جمهور وقت بعد از گذشت بیش از ۳ ماه از روی کار آمدن دولت به وعده خود خود مبنی بر گزارش صد روزه از عملکرد دولت و شرایط کشور در حوزه‌های مختلف عمل کرد و در روز صدم در تلویزیون رودرروی مردم قرار گرفت و گزارش صد روزه خود را به مردم اعلام کرد.

این موضوع نیز باعث شد تا مردم از چند و چون کار و عملکرد دولت و همچنین شرایط کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطلع شوند و بدانند که دولت بر چه اساس، اهداف و راهبردهایی پیش می‌رود. حال اینکه امروز با گذشت چند ماه از پایان دولت حسن روحانی و روی کارآمدن سیدابراهیم رئیسی در مقام رئیس‌جمهور بسیاری بر این باورند که رئیسی نیز باید پس از گذشت ۱۰۰ روز با توجه به شناختی که در حوزه‌های مختلف پیدا کرده است گزارشی از عملکرد دولت تاکنون و راهبردها و اهداف پیش‌رو با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و نظام بین‌الملل ارائه دهد.

اینکه دولت صرفا بخواهد بدون گزارشی از عملکرد خود در امور مختلف و پاسخگویی به مردم پیش برود و انتظار هم داشته باشد که مردم نیز از دولت مطالبه‌گری و پرسشگری نکنند چندان معقول و منطقی نیست. مردم باید بدانند که دولت چه برنامه و عملکردی دارد.

از ابتدای دولت تاکنون هیچ یک از جریانات سیاسی نسبت به عملکردها، اقدامات، انتصابات و تصمیم‌گیری‌ها انتقاد و مطالبه‌گری نکرده‌اند و درصدد برآمده‌اند تا شرایط به طور کامل برای انجام کارها بر اساس سرلوحه قرار گرفتن حل مشکلات و مسائل مردم به‌ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی در دستور کار قرار گیرد.

اما قدرمسلم این رویه ثابت نخواهد ماند و جریانات سیاسی نیز مثل مردم به مطالبه‌گری از دولت و پاسخگویی و ارائه گزارش روی خواهند آورد. از همین جهت است که اصلاح‌طلبان به‌عنوان جریان منتقد هنوز نسبت به سمت‌گیری‌ها و عملکردهای دولت واکنشی نشان نداده و سیاست سکوت در پیش گرفته‌اند.

این در حالی است که برخی معتقدند اصلاح طلبان با رصد عملکردهای دولت درصدند تحت‌عنوان دولت در سایه عمل کنند و  نقایص و کمبودهای عملکردی دولت در حوزه‌های مختلف را یادآوری کنند تا این‌گونه، هم کمکی به دولت کرده باشند و هم گامی در راستای شفافیت عملکرد دولت در جامعه برداشته باشند.

هر چند برخی معتقدند که اصلاح‌طلبان خود نیز باید با نوعی آسیب‌شناسی درون جریانی در نحوه عملکردشان و هم شفافیت و صداقت با مردم در راستای بازیابی سرمایه اجتماعی برآیند تا در انتخابات پیش‌رو که کمتر از دو سال دیگر برگزار خواهد شد بتوانند در عرصه قدرت عملی حضور پیدا کنند. آنچه مسلم است نوع کنش‌گری نسبت به دولت و اظهارات و واکنش‌ها می‌تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید