از آنجایی که لوله کشی می تواند در دماهای بسیار دور از دمای محیط کار کند و میزان جریان حرارت از یک لوله به اختلاف دما بین لوله و هوای محیط اطراف مربوط می شود ، جریان گرما از لوله کشی می تواند قابل توجه باشد.

تاریخچه عایق کاری با فوم پلی اتیلن

عایق حرارتی یک ماده طبیعی یا ساخته شده است که جریان حرارت را به تاخیر می اندازد یا کند می کند. مواد عایق تولید شده می توانند انتقال حرارت را به دیوارها ، لوله ها یا تجهیزات کند کرده و با اشکال و سطوح مختلف مانند دیوارها ، لوله ها ، مخازن یا تجهیزات سازگار شوند. عایق همچنین در ورق های سفت و انعطاف پذیر ، تخته های فیبر قابل انعطاف ، پر کردن دانه ای یا فوم سلول باز یا بسته تولید می شود.

باستان شناسی نشان داده است که انسان های ماقبل تاریخ از مواد طبیعی مختلف به عنوان عایق استفاده می کردند. آنها پوست حیوانات ، پشم و پوست حیوانات را می پوشیدند یا می پوشاندند. خانه های ساخته شده از چوب ، سنگ و خاک ؛ و از مواد طبیعی دیگر مانند نی یا سایر مواد آلی را برای محافظت در برابر سرما در زمستان و گرما در تابستان استفاده میکردند. در قرون وسطی ، در آب و هوای سردتر شمالی ، دیوارها پر از نی بودند. گچ گل با کاه مخلوط میشد تا از سرما جلوگیری شود. ملیله ها روی دیوارهای قلعه ها یا کاخ ها آویزان شده بودند تا با سنگ فرش ها بین سنگ ها مبارزه کنند.

ساختمانهای قدیمی احتمالاً مکانهای سرد و شیب دار بدون عایق و درزگیرها در برابر رسوبات بودند. عایق بسیار آهسته تکامل یافت تا سال ۱۹۳۲ ، هنگامی که فرایند ایجاد فایبرگلاس به طور تصادفی کشف شد. اولین الیاف شیشه ای بافته شده با نام پشم معدنی در سال ۱۸۷۰ توسط مخترعی به نام جان پلیر تولید شد. در ابتدا ، او الیاف پشم معدنی را به عنوان عایق نمی دید. او فکر کرد که این می تواند یک پارچه جدید باشد که می تواند برای تهیه لباس گرم استفاده شود. پلیر در نمایشگاه جهانی ۱۸۹۳ ، لباسی از پارچه فایبر گلاس پشم معدنی را به نمایش گذاشت. تنها ۴۵ سال بعد ، در سال ۱۹۳۸ ، زمانی که تولدو ، شرکت Owens Corning مستقر در اوهایو ، اولین عایق فایبر گلاس را تولید کرد. این ماده به صورت پتو به نام "bats" ساخته شد و شرکت شروع به فروش آن کرد تا ساختمان ها را کارآمدتر و راحت تر کند. عایق فایبر گلاس به سرعت به عنوان اصلی ترین روش عایق بندی خانه ها و ساختمانها بر بازار تسلط یافت.

تاریخچه عایق کاری با فوم پلی اتیلن

درک جریان حرارتی / انتقال حرارت

درک مفهوم جریان گرما یا انتقال حرارت بسیار مهم است. به طور کلی ، گرما همیشه از سطوح گرم به سطوح سردتر جریان می یابد. این جریان تا زمانی که دما در دو سطح برابر نباشد متوقف نمی شود. انتقال حرارت با سه روش مختلف انجام می شود: هدایت ، همرفت و تابش. عایق، انتقال حرارت را کاهش می دهد.

کنترل تراکم در جایی که لوله ها در دمای زیر محیط کار می کنند ، این احتمال وجود دارد که بخار آب روی سطح لوله متراکم شود. رطوبت به انواع مختلف خوردگی کمک می کند ، بنابراین جلوگیری از تشکیل چگالش روی لوله ها معمولاً مهم تلقی می شود. عایق لوله می تواند از تشکیل چگالش جلوگیری کند ، زیرا دمای سطح عایق با دمای سطح لوله متفاوت است. به شرطی که (الف) سطح عایق بالاتر از دمای نقطه شبنم هوا باشد ، تراکم رخ نمی دهد. و (ب) عایق شامل نوعی مانع یا بازدارنده بخار آب است که از عبور بخار آب از عایق روی سطح لوله جلوگیری می کند. انجماد لوله از آنجا که برخی از لوله های آب یا در خارج و یا در مناطق گرم نشده قرار دارند که ممکن است دمای محیط گاهی اوقات به زیر نقطه انجماد آب برسد ، هر گونه آب موجود در لوله ممکن است به طور بالقوه یخ بزند. هنگامی که آب یخ می زند ، منبسط می شود و این انبساط می تواند به هر طریقی باعث خرابی سیستم لوله شود. عایق لوله نمی تواند از یخ زدن آب ایستاده در لوله کشی جلوگیری کند ، اما می تواند زمان لازم برای یخ زدگی را افزایش دهد ، در نتیجه خطر یخ زدگی لوله ها را کاهش می دهد.

هنگام عایق کاری لوله سرد ، استفاده از مانع بخار روی عایق و چسباندن اتصالات برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و تعریق چگالش در عایق بسیار مهم است. عایق مرطوب باعث می شود حرارت به طور موثرتری منتقل شود.

هر ساختمان اعم از خانه یا مشاغل باید عایق بندی خوبی داشته باشد. بهترین راه حل از نظر هزینه و عملکرد ممکن است ترکیبی از دو یا چند عایق مختلف باشد که هر کدام در جایی و زمانی استفاده می شوند که بتوانند بهترین جنبه های ویژگی های خود را ارائه دهند.

به طور معمول ، پوشش ساختمان عایق بندی شده از نوع معماری است. لوله کشی و سیستم های مکانیکی نیز عایق بندی شده اند. افزودن عایق بخش بسیار مهمی از هر پروژه ساختمان است و آثار آن تا حد زیادی نامرئی است. این عایق صورتحساب های گرمایش و سرمایش را هر ماه کاهش می دهد و میزان گرمایش جهانی را که به ساختمان منتسب است کاهش می دهد.

ذخیره انرژی تامین آب گرم عایق بندی شده و لوله کشی هیدرونیک بر روی دیگ بخار گاز

از آنجایی که لوله کشی می تواند در دماهای بسیار دور از دمای محیط کار کند و میزان جریان حرارت از یک لوله به اختلاف دما بین لوله و هوای محیط اطراف مربوط می شود ، جریان گرما از لوله کشی می تواند قابل توجه باشد. در بسیاری از موارد ، این جریان گرما نامطلوب است. استفاده از عایق لوله حرارتی باعث ایجاد مقاومت حرارتی و کاهش جریان گرما می شود. ضخامت عایق لوله های حرارتی که برای صرفه جویی در انرژی استفاده می شود متفاوت است ، اما به عنوان یک قاعده کلی ، لوله هایی که در دماهای بسیار شدید کار می کنند ، جریان حرارتی بیشتری را نشان می دهند و ضخامت های بیشتری به دلیل صرفه جویی بیشتر در بالقوه اعمال می شود.

فوم سفت و سخت عایق لوله ها یا PUR در برخی از کشورها رایج است. عایق فوم سفت دارای حداقل عملکرد صوتی است اما می تواند مقادیر رسانایی حرارتی کمی از ۰.۰۲۱ W/(m · K) یا کمتر نشان دهد ، که باعث می شود قوانین صرفه جویی در مصرف انرژی در حین استفاده از ضخامت عایق کاهش یابدعایق های سلولی از سلول های جداگانه کوچکی تشکیل شده اند که به هم متصل شده یا از یکدیگر مهر و موم شده اند و ساختار سلولی را تشکیل می دهند. شیشه ، پلاستیک و لاستیک ممکن است مواد اولیه را تشکیل دهند و از انواع مواد کف کننده استفاده می شود. عایق های سلولی اغلب بیشتر به عنوان سلول باز (سلولها به هم متصل می شوند) یا سلول بسته (سلولهای مهر و موم شده از یکدیگر) طبقه بندی می شوند. به طور کلی ، موادی که بیش از ۹۰ درصد محتوای سلول بسته دارند ، مواد سلول بسته در نظر گرفته می شوند.

تاریخچه عایق کاری با فوم پلی اتیلن

چگونه می توان لوله های تامین آب را مانند یک حرفه ای عایق بندی کرد ؟

عایق کاری با فوم پلی اتیلن معمولاً به عنوان ابزاری برای جلوگیری از افزایش یا از دست دادن گرما در نظر گرفته می شود. طراحی ساختمان با کارآیی انرژی باید به سیستم های لوله کشی داخلی بپردازد و مصالح عایق مناسب را با ضخامت مناسب مشخص کند. این سیستم های مکانیکی به ویژه از توانایی عایق برای جلوگیری از تراکم ، نفوذ رطوبت و خرابی سیستم بهره می برند. اغلب تصور می شود که تمام عایق ها برای هر کاربردی به یک اندازه مناسب هستند. با این حال ، سیستم های لوله های سرد و گرم نیاز به توجه متفاوتی دارند و تعیین نادرست می تواند منجر به خرابی سیستم ، اتلاف انرژی و حتی بسته شدن ساختمان شود.

اگر هدف جلوگیری از لوله های یخ زده و تراکم است ، مهمترین لوله هایی که باید از آنها محافظت شود لوله هایی هستند که در فضاهای گرم نشده در مکان هایی مانند اتاق های مکانیکی ، دیوارهای بیرونی ، ساختمانهای ذخیره نشده ، حفره های کف بالای فضاهای خزنده گرم نشده ، یا حتی اتاق زیر شیروانی یا زیرزمین عبور می کنند.. اگر هدف کاهش هزینه های گرمایش آب است ، عایق بندی لوله های آب گرم در هر کجا که در ساختمان به آنها دسترسی دارد بسیار مهم است. اگر هدف عایق کاری لوله ها از بین بردن تعریق لوله و مشکلات مربوط به کپک زدن است ، لوله های آب سرد بیشترین نیاز به عایق را دارند.

. ۱برای اطمینان از اندازه مناسب عایق لوله ، قطر قسمت قابل مشاهده لوله کشی را اندازه بگیرید. اندازه عایق لوله ای را انتخاب کنید که مناسب ترین قطر لوله شما باشد. سپس طول لوله هایی را که می خواهید عایق کنید اندازه بگیرید تا میزان عایق مورد نیاز خود را محاسبه کنید .

۲. پس از انتخاب عایق لوله ، اولین طول لوله ای را که قرار است روی آن کار کنید اندازه بگیرید. یک چاقو بردارید و عایق لوله را به طول مورد نیاز برش دهید ، سپس عایق فوم را در شکاف آماده باز کرده و عایق را روی لوله بکشید. برای بستن عایق ، نوارهای روی عایق چسبنده را بردارید یا چسب اضافه کنید. ما همچنین توصیه می کنیم از نوار چسب یا نوار عایق برای ایمن سازی قطعات مجاور عایق لوله فوم با هم استفاده کنید.

. ۳. پس از رسیدن به گوشه ای یا خم شدن لوله کشی ، چند گزینه برای نصب عایق لوله وجود دارد. ۳a در صورت رسیدن به پیچ شدید ۹۰ درجه ، چاقو را بردارید و عایق لوله را با زاویه ۴۵ درجه برش دهید. سپس دو قطعه عایق را در هر طرف خم ۹۰ درجه در لوله قرار دهید و آنها را بچرخانید به طوری که دو سر آنها با هم همخوانی داشته باشند. سپس از نوار چسب یا نوار عایق برای محکم کردن آنها به یکدیگر استفاده کنید.

انواع عایق لوله

مهمترین فاکتوری که هنگام انتخاب لوله های فوم باید در نظر بگیرید ، مواد مورد استفاده برای تولید آن است. عایق های حرارتی این نوع مواد معمولاً از مواد متخلخل-شیشه یا پشم معدنی ، لاستیک ، پلی استایرن ، پلی اورتان یا فوم پلی اتیلن ساخته می شوند.

یکی از انواع عایق های روکش لوله عایق غشایی حباب با روکش فویل است که به صورت نواری عرضه می شود. یک انتخاب خوب برای کاهش پتانسیل انجماد لوله های سرد است. اما همچنین می تواند برای حفظ گرما در لوله های گرم استفاده شود.

لوله پلی اورتان فوم بیشتر برای عایق کاری خطوط لوله حرارت مرکزی و آب خانگی استفاده می شود. این ماده در محدوده دمایی -۵۰ تا ۱۳۵ درجه سانتیگراد مقاوم است و ضریب انتقال حرارت پایینی دارد. چنین عایق حرارتی محکم است و از لوله ها در برابر آسیب کاملاً محافظت می کند. لوله های ساخته شده از فوم پلی اورتان با مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی متمایز می شوند. در نسخه های نرم ، سخت و فوق سخت تولید می شود.

فوم پلی اتیلن یک عایق فوم پلاستیکی انعطاف پذیر است که به طور گسترده ای برای جلوگیری از انجماد لوله های تامین آب خانگی و کاهش تلفات حرارتی از لوله های گرمایش خانگی استفاده می شود.

فوم پلی اتیلن همچنین برای عایق کاری خطوط مستقیم مناسب است. تقریباً کاملاً ضد آب ، بسیار انعطاف پذیر است و به راحتی بر روی لوله ها اعمال می شود. در برابر درجه حرارت بین ۸۰- تا ۱۰۵ درجه سانتی گراد مقاوم است. یک فوم پلی اتیلن نازک کاملاً از لوله ها در برابر گرما محافظت می کند. علاوه بر این ، کاربرد آن نویز مربوط به عملکرد سیستم را حذف می کند و افزایش هزینه ها را حذف می کند. همچنین ، ایمنی را بهبود می بخشد و راحتی بیشتری را برای ساکنان فراهم می کند.

فوم پلی اتیلن دارای مقاومت بالایی در برابر آب است. با این حال ، از آن برای عایق حرارتی نیز استفاده می شود زیرا هدایت حرارتی پایینی دارد. علاوه بر این ویژگی ها ، نسبتاً در برابر رشد کپک و باکتری که در محیط های مرطوب اتفاق می افتد ، مقاوم است و برخی از محصولات عایق لوله لاستیکی نیز دارای حفاظت ضد میکروبی برای محافظت بیشتر هستند.

تاریخچه عایق کاری با فوم پلی اتیلن

تولید کنندگان فوم پلی اتیلن در ایران

میتوان به جرات گفت صنعت فوم در ایران رشد چشمگیری داشته و تولیدات متنوع در انواع مدل های فوم پلی اتیلن و یا eva باعث شده ایران زبانزد منطقه گردد . یکی از معروف ترین تولید کننده فوم پلی اتیلن مجموعه پارس فوم پلیمر مشبک می باشد که در سطح گسترده در تهران اقدام به تولید انوع رول فوم پلی اتیلن و ورق فوم نموده است. ارسال به سراسر ایران و حتی صادرات این محصولات به کشور های همسایه نشان از کیفیت تولیدات ایرانی است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید