با توجه به نوسانات بازار، گاهی اوقات افت در معاملات فارکس چالش‌برانگیز است، برای کاهش اثرات افت بر معاملات فارکس خود، باید محدودیت‌ها و توقف‌ها را در نظر بگیرید.

چگونه می‌توان معامله‌گر فارکس شد؟ + آموزش فارکس به همراه  معرفی دوره‌ها و وبینارهای رایگان

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران فعال امروز به انواع متفاوتی از ابزارهای معاملاتی دسترسی دارند. تصمیم‌گیری در مورد اینکه در کدام یک از این بازارها برای تجارت سرمایه‌گذاری کنید بسیار پیچیده است و قبل از اینکه سرمایه‌گذاری را شروع کنید، این موضوع بسیار حیاتی است که بدانید کدام یک برای استراتژی معاملاتی مناسب است و همچنین علاقه شما به کدامین حوزه بیشتر است.

عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند تا بهترین انتخاب را داشته باشید. بازار فارکس و بورس دو مورد از محبوب ترین بازارهای مالی برای تجارت در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند.

معامله گران اغلب فارکس را با بورس مقایسه می کنند تا تعیین کنند کدام بازار برای معامله بهتر است. علیرغم ارتباط متقابل ، بازار فارکس و بورس بسیار متفاوت هستند.

بازار فارکس دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را از سایر بازارها متمایز می کند و در نظر بسیاری نیز جذابیت بیشتری برای تجارت دارد، اما مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری نیز دارای ریسک است که تنها با آموزش تخصصی در این حوزه می‌توان به موفقیت رسید. 
اگر قصد دارید تا آموزش آنلاین در زمینه بازار فارکس توسط اساتید مجرب این حوزه بهره‌مند شوید، به سایت فرادرس مراجعه کنید.
مشاهده مجموعه آموزش بورس و تحلیل تکنیکال — کلیک کنید.

هنگام انتخاب تجارت در فارکس یا بورس، اغلب به این معناست که بدانید کدام سبک معاملاتی بیشتر مناسب شما است. اما دانستن تفاوت ها و شباهت های بین بورس و بازار فارکس همچنین معامله گران را قادر می سازد تا بر اساس عواملی مانند شرایط بازار ، نقدینگی و ظرفیت تصمیمات تجاری آگاهانه بگیرند.

۱. فارکس چیست؟

معاملات فارکس درواقع تبدیل یک ارز به ارز دیگر است. فارکس یکی از فعال‌ترین بازارهای معاملاتی در جهان است که افراد، شرکت‌ها و بانک‌ها روزانه معادل ۶.۶ تریلیون دلار معاملات فارکس انجام می‌دهند.

معاملات فارکس اصطلاحی است که برای توصیف افرادی که اغلب با هدف منفعت یا سود مالی درگیر مبادله فعال ارزهای خارجی هستند، به کار می رود. این افراد می‌توانند در قالب دلالانی باشند که به دنبال خرید و فروش ارز با هدف سودآوری از انتقال قیمت ارز هستند یا به دنبال محافظت از حساب‌های خود در صورت حرکت نامطلوب در برابر موقعیت‌های ارزی هستند می تواند به منظور کاهش ریسک باشد.

در حالی که بسیاری از مبادلات ارزی برای اهداف عملی انجام می شود ، اما اکثریت قریب به اتفاق تبدیل ارز توسط معامله گران فارکس برای کسب سود انجام می شود. مقدار ارز تبدیل شده در هر روز می تواند تغییرات قیمت برخی از ارزها را بسیار بی ثبات کند، این چیزی است که قبل از شروع تجارت فارکس باید از آن آگاه باشید.

جفت ارز فارکس چیست؟

جفت فارکس ترکیبی از دو ارز است که در برابر یکدیگر معامله می‌شوند. صدها ترکیب مختلف برای انتخاب وجود دارد، اما برخی از رایج ترین آنها شامل یورو در برابر دلار آمریکا (EUR/USD) ، دلار آمریکا در برابر ین ژاپن  (USD/JPY)و پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا (GBP/USD) است.

ارزهای پایه و مظنه (کوت) چیست؟

آموزش فارکس

ارز پایه همیشه در سمت چپ یک جفت ارز و ارز کوت که در فارسی به آن ارز قیمت‌گذاری شده یا مظنه نیز می‌گویند، همیشه در سمت راست قرار دارد. ارز پایه همیشه معادل یک است یعنی در مثال زیر برای خرید ۱ پوند انگلیس نیاز است که ۱.۳۵۳۶۱ دلار آمریکا پرداخت شود. بنابراین، وقتی در حال معامله ارز هستید ، همیشه یکی را برای خرید دیگری می فروشید.

پیپ در فارکس چیست؟

پیپ در فارکس معمولاً یک حرکت یک رقمی در چهارمین رقم اعشار یک جفت ارز است. بنابراین ، اگر GBP/USD از ۱.۳۵۳۶۱ دلار به ۱.۳۵۳۷۱ دلار منتقل شود ، یک پیپ واحد را منتقل کرده است. اما ، اگر در حال معاملات ین ژاپن هستید، پیپ در دومین رقم اعشار تغییر می‌کند. تغییر قیمت در پنجمین رقم اعشار در معاملات فارکس به عنوان «پیپت» شناخته می‌شود.

آموزش فارکس

لات در معاملات فارکس چیست؟

ارزها در لات معامله می‌شوند، که درواقع دسته‌ای از ارزها هستند که برای استانداردسازی معاملات فارکس استفاده می‌شود. از آنجا که تغییرات قیمت ارز معمولاً کوچک است، لات‌ها بسیار بزرگ در نظر گرفته می‌شوند. به عنوان مثال، یک لات استاندارد برابر ۱۰۰۰۰۰ واحد پول پایه است. درواقع لات، واحدی است که مقدار معامله را اندازه‌گیری می‌کند.

آموزش فارکس

تجارت فارکس چگونه کار می‌کند؟

معاملات فارکس مانند هر معامله دیگری عمل می‌کند که در آن شما با استفاده از ارز یک دارایی می‌خرید. در مورد فارکس ، قیمت بازار به معامله‌گر می‌گوید که چقدر از یک ارز برای خرید ارز دیگر مورد نیاز است. به عنوان مثال، قیمت فعلی بازار جفت ارز GBP/USD نشان می‌دهد که برای خرید یک پوند چند دلار آمریکا لازم است.

آموزش فارکس

هر واحد پولی کد خاص خود را دارد که به معامله گران اجازه می‌دهد تا به سرعت آن را به عنوان بخشی از یک جفت شناسایی کنند. در زیرکدهایی برای برخی از رایج‎ترین ارزها را مشاهده می‌کنید.

خرید یا فروش یک جفت ارز به چه معناست؟

خرید یک جفت ارز به این معنی است که شما انتظار افزایش قیمت را دارید ، این نشان می‌دهد که ارز پایه نسبت به ارز مظنه تقویت می‌شود. فروش یک جفت ارز به این معنی است که شما انتظار دارید قیمت کاهش یابد، که در صورت تضعیف ارز پایه در برابر قیمت ارز مظنه اتفاق می‌افتد.

برای مثال، اگر فکر می‌کنید که پوند در برابر دلار تقویت می‌شود، بنابراین جفت GBP/USD را خریداری می‌کنید، به این معنی که بعد از مدت زمانی برای خرید یک پوند به دلار بیشتری نیاز دارید. یا اگر فکر می‌کنید که پوند در برابر دلار تضعیف می‌شود، این جفت را می‌فروشید به این معنی که برای خرید یک پوند به دلار کمتری نیاز دارید.

اسپرد در معاملات فارکس چقدر است؟

اسپرد در معادلات فارکس در واقع تفاوت قیمت خرید و فروش است. به عنوان مثال ، قیمت خرید ممکن است ۱.۳۴۲۸ و قیمت فروش ۱.۳۴۲۴ باشد. برای اینکه موقعیت شما سودآور باشد ، به قیمت بازار احتیاج دارید که از قیمت خرید بالاتر برود یا از قیمت فروش کمتر شود.

حاشیه(مارجین) و اهرم (لوریج) در معاملات فارکس چیست؟

حاشیه به سپرده اولیه‌ای گفته می‌شود که برای بازکردن و حفظ موقعیت اهرمی لازم است برای تعهد بدهید.

اهرم به شما این امکان را می‌دهد تا از بازاری که در آن معامله می‌کنید بسیار بیشتر از مبلغی که برای باز کردن معامله سپرده گذاری کرده‌اید، استفاده کنید. محصولات مورد استفاده، مانند شرط‌بندی گسترده و بازار سهام، هرچند سود بالقوه شما را افزایش می‌دهد، اما همچنین ممکن است  ضرر احتمالی شما را نیز افزایش دهد.

بنابراین ، معامله با EUR/GBP ممکن است فقط به ۳.۳۳٪ حاشیه نیاز داشته باشد تا باز شود. در نتیجه ، به جای نیاز به ۱۰۰،۰۰۰ پوند برای باز کردن موقعیت ، فقط باید ۳۳۰۰ پوند واریز کنید.

چرا مردم معاملات فارکس انجام‌ می‌دهند؟

گمانه‌زنی در مورد تقویت یا تضعیف ارزها

معامله‌گران در مورد جفت ارزی که مبادله می‌کنند درواقع حدس می‌زنند که یک ارز در آینده در برابر دیگری تقویت می‌شود یا تضعیف می‌شود. هنگامی که قیمت یک جفت در حال افزایش است، به این معنی است که ارز پایه در برابر ارز مظنه تقویت می‌شود و هنگامی که کاهش می‌یابد، یعنی ارز پایه در برابر ارز مظنه تضعیف می‌شود.

آموزش فارکس

این بدان دلیل است که افزایش قیمت به این معنی است که برای خرید یک واحد پایه به قیمت بیشتری نیاز است و کاهش قیمت به این معنی است که برای خرید یکی ارز پایه تعداد کمتری از قیمت مورد نیاز است. بنابراین ، معامله‌گران اگر ارز پایه نسبت به ارز مظنه تقویت شود ، به احتمال زیاد آن معامله را بیشتر نگه خواهند داشت اما اگر ارز پایه نسبت به ارز مظنه نضعیف شود، معامله کوتاه مدت خواهد بود.

برخی از محبوب‌ترین سبک‌های معاملات فارکس شامل اسکالپ، معاملات روزانه، معاملات نوسان و معاملات موقعیتی هستند. بسته به اینکه چشم انداز کوتاه مدت یا بلند مدت دارید ، ممکن است سبک متفاوتی را انتخاب کنید. 
اگر شما نیز جزو آن دسته افرادی هستید که هنوز به طور کامل مفهوم فارکس را نمی‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم از آموزش‌های سایت فرادرس در این زمینه دیدن کنید.
فارکس چیست ؟ — کلیک کنید. 

هدجینگ(مصون سازی) با فارکس

هدجینگ راهی برای کاهش قرار گرفتن در معرض خطر است و به نوعی می‌توان آن را بیمه سرمایه شما تصور کرد. این امر با بازکردن موقعیت‌هایی به دست می‌آید که اگر ارزش سایر موقعیت‌های شما هم کاهش یابد باز هم موجب سوددهی خواهد شد یا حداقل سودشما بتواند بخشی از ضررها را جبران کند. همبستگی ارزی راه‌ موثری برای محافظت از قرار گرفتن در معرض ریسک فارکس است. به عنوان مثال EUR/USD و GBP/USD به دلیل اینکه در یک جهت حرکت می‌کنند، رابطه مثبت دارند. بنابراین ، در صورت داشتن موقعیت طولانی EUR/USD برای مصونیت از افت احتمالی بازار ، می‌توانید دارای موقعیت کوتاهی در GBP/USD باشید. به این نحو که زمانی که می‌خواهیم بر روی EUR/GBP سرمایه‎گذاری کنیم یعنی حدس زده‌ایم که یورو تقویت و ین در حال تضعیف است، بنابراین EUR/USD را خریداری می‌کنیم چراکه یورو در حال تقویت است و از طرفی GBP/USD را می‌فروشیم چراکه حدس زده‌ایم در حال تضعیف است. درواقع قسمتی از سود ما توسط تضعیف یک ارز حاصل شد و ما دارای سود بیشتری خواهیم شد.

نحوه عملکرد بازارهای ارز

چه چیزی بازار فارکس را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بازار فارکس از ارزهای سراسر جهان تشکیل شده است که می‌تواند پیش بینی نرخ ارز را دشوار کند زیرا عوامل زیادی می‌توانند در تعیین قیمت‌ها نقش داشته باشند. با این وجود ، عوامل زیر می توانند بر بازار فارکس تأثیر بگذارند.

بانک‌های مرکزی

عرضه ارز توسط بانک‌های مرکزی کنترل می‌شود، آن‌ها می‌توانند اقداماتی را که تأثیر قابل توجهی بر قیمت آن ارز دارد، اعلام کنند. به عنوان مثال، تسهیل گردش پولی شامل تزریق پول بیشتر به اقتصاد است و می‌تواند باعث کاهش قیمت ارز با افزایش عرضه شود.

گزارش‌های خبری

بانک‌های تجاری و دیگر سرمایه‌گذاران تمایل دارند سرمایه خود را در اقتصادهایی که چشم انداز قوی دارند قرار دهند. بنابراین، اگر یک خبر مثبت در مورد منطقه خاصی به بازارها برسد، سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند و تقاضا برای ارز آن منطقه را افزایش می‌دهد. در صورت انتشار اخبار منفی، انتظار می رود تقاضا کاهش یابد.

احساسات بازار

احساسات بازار ، که اغلب به اخبار واکنش نشان می‌دهد و بر اساس این واکنش می‌تواند نقش مهمی در افزایش قیمت ارز داشته باشد. اگر معامله‌گران بر این باورند که ارز در جهت خاصی حرکت می‌کند، آن‌ها بر این اساس معامله می‌کنند و ممکن است دیگران را متقاعد کنند که تقاضا را افزایش یا کاهش دهند.

چگونه می توان معامله‌گر فارکس شد؟

روش‌های تجارت فارکس را بیاموزید

آموزش فارکس

روش‌های مختلفی برای معامله فارکس وجود دارد، از جمله معاملات فارکس نقطه‌ای، قرارداد سلف (Forex Forward) و اختیار خرید ارز.

زمانی که معامله می‌کنید، در مورد قیمت فارکس نقطه‌ای، قرارداد سلف و اختیار خرید ارز و اینکه افزایش یا کاهش می‌یابد ، گمانه‌زنی می‌کنید.

معاملات فارکس نقطه‌ای به شما امکان می دهد جفت ارز فارکس را با قیمت فعلی بازار بدون هیچ گونه انقضای معامله مبادله کنید.

قرارداد سلف شما را قادر می‌سازد تا جفت های فارکس را با قیمت مشخص معامله کنید تا در تاریخ معینی در آینده یا در محدوده‌ای از تاریخ های آینده تسویه شود.

اختیار خرید فارکس یا ارز به شما این امکان را می‌دهد که قراردادهایی را معامله کنید که به دارنده، این حق ، اما نه تعهد را می‌دهد که خرید یا فروش یک جفت ارز با قیمت تعیین شده صورت می‌گیرد، اما این در صورتی است که در یک بازه زمانی مشخص از این قیمت فراتر رود.

همه این موارد با شرط‌های گسترده و قراردادهای مابه‌تفاوت (CFD) قابل معامله هستند. اینها مشتقات مالی هستند که به شما امکان می دهد در مورد افزایش یا کاهش قیمت ها بدون داشتن دارایی اصلی فکر کنید.

کارگزار یا بروکر فارکس کیست؟ 

یک کارگزار فارکس دسترسی به سیستم عامل های تجاری که می تواند برای خرید و فروش ارز استفاده شود، را فراهم می‌کند.

کارگزاران فارکس معمولاً هزینه ای را به صورت اسپرد دریافت می‌کنند. کارگزار در واقع بخش کوچکی از اسپرد را به عنوان کارمزد برای خدمات ارائه شده کسر می‌کند. اسپرد تفاوت بین قیمت خرید (پیشنهاد) و فروش (پیشنهاد) است که در اطراف قیمت اصلی بازار پیچیده شده است. هزینه های یک معامله در این دو قیمت لحاظ می‌شود ، بنابراین همیشه کمی بالاتر از قیمت بازار خرید می‌کنید و کمی کمتر از آن می‌فروشید.

به طور سنتی، یک کارگزار فارکس ارزها را به نمایندگی از مشتریان یا معامله‌گران خرد، خرید و فروش می‌کند. اما با افزایش معاملات آنلاین، تا زمانی که به یک پلتفرم معاملاتی دسترسی دارید، می‌توانید ارزهای خود را با مشتقات مالی مانند شرط‌بندی‌های اسپرد و معاملات مابه‌التفاوت (CFD) خرید و فروش کنید. این امر به این دلیل است که همه معاملات فارکس به جای سهام مشابه در بورس ، خارج از بورس (OTC) انجام می‌شود.

خطرات و مزایای تجارت فارکس

· فارکس پرمعامله‌ترین بازار مالی در جهان است، به این معنی که قیمت فارکس دائما در حال تغییر است و فرصت‌های بیشتری را برای تجارت ایجاد می‌کند.

· برخی از جفت‌های فارکس نسبت به دیگر جفت ارزها بی‌ثبات هستند. معمولا جفت ارزهایی که نقدینگی پایینی دارند غالباً بی‌ثبات هستند.

· جفت‌هایی که شامل دلار آمریکا می شوند اغلب نقدینگی بیشتری دارند زیرا دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی اغلب تقاضای زیادی دارد.

· با توجه به نوسانات بازار، گاهی اوقات افت در معاملات فارکس چالش‌برانگیز است. برای کاهش اثرات افت بر معاملات فارکس خود، باید محدودیت‌ها و توقف‌ها را در نظر بگیرید. اما، اگر از خطرات آگاه هستید و اقدامات مناسب را برای کاهش ریسک خود انجام می دهید ، بازار فارکس می تواند فرصت خوبی برای شما باشد.

دوره‌ها و وبینارهای رایگان تجارت فارکس

برای موفقیت در معاملات فارکس ، باید از منابع و بسترهای آموزشی استفاده کنید تا به شما در ایجاد اعتماد به نفس کمک کند.  
 وقتی اعتماد به نفس خود را تقویت کردید و احساس کردید که آماده تجربه معامله بازارهای فارکس هستید می‌توانید با استفاده از آموزش‌هایی که دریافت کردید به سودهای کلانی برسید.
اگر نیاز به مشاهده و مطالعه این آموزش‌ها دارید ولی هنوز نمی‌دانید از کجا آن را تهیه کنید، به سایت فرادرس سری بزنید. این سایت آموزش‌های متنوعی در زمینه‌های بورس و فارکس و بازارهای مالی در اختیار شما قرار خواهد داد.
آموزش آشنایی با بازارهای مالی — کلیک کنید. 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید