دندان‌های شما پس از اتمام خوردن یک کاسه زغال‌اخته، تا مدتی بنفش می‌شوند و به رنگ بنفش باقی می‌مانند. رنگ‌دانه موجود در میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، زغال‌اخته، انار و تمشک بیشتر از سایر میوه‌ها روی دندان‌ها می‌مانند که این امر می‌تواند باعث ایجاد لکه شود. این به این دلیل است که ذرات آلی میکروسکوپی در این میوه‌ها می‌توانند به منافذ مینای دندان نفوذ کرده و به آن متصل بمانند.

۳ ماده غذایی که روی دندان‌های شما لکه ایجاد می‌کند!

وقتی در مورد غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث لکه‌دار شدن دندان‌ها می‌شوند صحبت می‌کنیم، قهوه بیشترین سهم ایجاد لکه را بر عهده دارد، اما قهوه درواقع بدترین نوشیدنی برای لکه‌دار شدن دندان‌ها نیست و این افتخار متعلق به چای است. به‌طور مشابه غذاهای غیرمنتظره دیگری نیز وجود دارند که دندان‌ها را لکه‌دار می‌کنند. دو عامل مهم وجود دارد که شایع‌ترین علل رنگ گرفتن دندان هستند: سلامت دندان و شیوه زندگی. مورد اول شامل افزایش سن و ژنتیک، مصرف داروهای خاص، عفونت‌های قبلی و موارد مشابه می‌شود. دندان‌های ما به‌طور طبیعی با افزایش سن درخشندگی خود را از دست می‌دهند و مینای دندان که اساسا به سفیدی و مرواریدی بودن دندان‌ها کمک می‌کند، نازک و شفاف می‌شود و باعث می‌شود عاج بیشتر نمایان شود. درنتیجه دندان‌های شما ممکن است با گذشت زمان زودتر خراب شوند. البته ضخامت مینای دندان شما یک جزء ژنتیکی نیز دارد.

سبک زندگی سطلی است که آنچه می‌خورید و می‌نوشید در آن قرار می‌گیرد. از منظر جهانی، رتبه‌بندی بدترین غذاها برای ایجاد لکه دندان دشوار است، اما یک قاعده خوب که می‌توانید استفاده کنید این است: هر چیزی که بتواند یک پیراهن سفید را لکه‌دار کند، می‌تواند دندان‌های شما را نیز لکه‌دار کند.

بااین‌حال سه نوع ماده غذایی وجود دارد که باعث ایجاد لکه در دندان‌ها می‌شود. اما هیچ دلیلی برای متوقف کردن خوردن یا نوشیدن هیچ‌یک از آن‌ها وجود ندارد، فقط کافی است نکات زیر را رعایت کنید تا از لکه شدن دندان‌های خود جلوگیری کنید.

۳ ماده غذایی که دندان‌ها را لکه‌دار می‌کند

۱. غذاهایی با پایه گوجه‌فرنگی و سس‌های تیره‌رنگ

مواد غذایی مانند سس کچاپ، سس باربیکیو و حتی سس گوجه‌فرنگی بسیار اسیدی هستند و مینای دندان را از بین می‌برند. این امر در مورد غذاهایی که در آن‌ها گوجه‌فرنگی به‌کار رفته است نیز صدق می‌کند. همچنین ادویه‌جات و غذاهای تیره‌رنگ می‌توانند باعث لک گرفتن سریع‌تر دندان‌ها شوند. مواد غذایی دیگر شامل سرکه بالزامیک، سس سویا، نوشابه‌های تیره مانند کولا، شکلات تلخ، قهوه و غیره است. شستن دهان با آب پس از خوردن هر چیزی که سس گوجه‌فرنگی دارد یا هر ماده دیگر تیره‌رنگ یا دارای رنگ‌دانه زیاد، می‌تواند به دندان‌های شما در برابر لکه‌دار شدن کمک کند.

۲. میوه‌های دارای رنگ زیاد

دندان‌های شما پس از اتمام خوردن یک کاسه زغال‌اخته، تا مدتی بنفش می‌شوند و به رنگ بنفش باقی می‌مانند. رنگ‌دانه موجود در میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، زغال‌اخته، انار و تمشک بیشتر از سایر میوه‌ها روی دندان‌ها می‌مانند که این امر می‌تواند باعث ایجاد لکه شود. این به این دلیل است که ذرات آلی میکروسکوپی در این میوه‌ها می‌توانند به منافذ مینای دندان نفوذ کرده و به آن متصل بمانند. بهداشت دهان و دندان در افراد مختلف بسیار متفاوت است، بنابراین دندان‌های هر فرد به رنگ‌دانه غذاها واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. بااین‌حال اگر دندان‌های شما مستعد لکه‌دار شدن و رنگ گرفتن هستند، ممکن است باگذشت زمان متوجه لکه‌های مداوم و سرسخت شوید.

۳. نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا دارای قند بالایی هستند. محتوای قند زیاد، باکتری‌هایی را جذب می‌کند که می‌توانند مینای دندان را ضعیف کنند. این نوشیدنی‌ها همچنین بسیار اسیدی هستند و در مورد نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز صادق است. محققان دریافتند که مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا ارتباط تنگاتنگی با تجزیه مینای دندان دارد که باعث ایجاد لکه می‌شود. نوشیدنی‌های انرژی‌زا دارای اسیدیته قابل‌تجزیه هستند و باعث حل شدن مینای دندان می‌شوند.

چگونه از لکه‌دار شدن دندان‌ها در اثر غذا جلوگیری کنیم؟

رعایت بهداشت مناسب دندان‌ها مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، شستن دندان‌ها بعد از غذا و قبل از خواب می‌تواند تاثیر رنگ‌دانه غذاها بر مینای دندان را به حداقل برساند. اگر چیزی اسیدی می‌خورید یا می‌نوشید، حتما ۱۵ دقیقه منتظر بمانید و سپس مسواک بزنید تا به مینای دندان آسیب نرسانید. اگر می‌خواهید لکه‌های موجود دندان را به حداقل برسانید، محصولات سفیدکننده بدون نسخه و حرفه‌ای می‌توانند به مبارزه با لکه‌ها کمک کنند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید