کارجویان در صورت برخورداری از مهارت رانندگی و داشتن گواهینامه می‌توانند به عنوان راننده استخدام شده و کسب درآمد کنند.

نکات کلیدی استخدام راننده که نمی‌دانستید!

بسیاری از شرکت‌ها متناسب با نوع فعالیت‌شان در مشاغل مختلف اقدام به جذب نیروی انسانی بر اساس توانایی و مهارت‌های افراد می‌کنند. شغل رانندگی یکی از مشاغل خدماتی است که بسیاری از کارفرمایان نگاه ویژه‌ای به آن دارند و استخدام این دسته از مشاغل به نوعی باعث صرفه جویی در هزینه‌های خدماتی می‌شود. به عنوان مثال افزایش هزینه‌های جانبی شرکت‌ها از جمله خدمات پیک موتوری جهت ارسال و دریافت به موقع کالا و یا مرسوله باعث شده است تا برخی از مدیران به منظور کنترل زمان و هزینه، اقدام به استخدام راننده پیک موتوری نمایند. همچنین بسیاری از شرکت ها با استخدام راننده مدیر عامل، شرایط را برای رفت و آمد آسان شخص مربوطه فراهم می‌کند. برخی از شرکت‌ها همچنین با توجه به نوع فعالیت‌شان ممکن است روزانه نیازمند جابه‌جایی بار به وسیله وانت، نیسان و یا حتی کامیون باشند که استخدام راننده چنین وسایل نقلیه‌ای می‌تواند کمک شایانی به کاهش هزینه‌ها کنند.

آشنایی با شغل راننده

به طور کلی رانندگی مهارتی است که به وسیله آموزش و تمرین بدست می‌آید و افرادی که از چنین مهارتی برخوردار هستند می‌توانند علاوه بر رفت و آمد روزانه با خودرو، به کمک وسایل نقلیه و یا جابه جایی وسایل، به عنوان یک شغل، کسب درآمد داشته و امرار معاش کنند. شاید از نگاه بسیاری از افراد، رانندگی به عنوان شغل دوم محسوب می‌شود، اما برخی از شرکت‌ها به منظور کنترل هزینه‌های جانبی و افزایش سرعت ارائه خدمات، بر اساس نوع فعالیت‌شان، به استخدام راننده با خودرو و یا استخدام راننده بدون ماشین، اقدام می‌کنند.

دسته بندی استخدام راننده

با توجه به نوع وسیله نقلیه، راننده به مواردی از جمله، راننده موتورسیکلت، راننده اتوبوس، راننده آژانس یا مینی بوس، راننده تاکسی سواری یا ون، راننده لیفتراک، راننده کامیون یا تریلی یا جرثقیل، راننده مترو، راننده آمبولانس و راننده خودرو حمل پول دسته بندی می‌شود.

وضعیت استخدام راننده در ایران

بازار کار راننده در کشور از سالیان گذشته همزمان با توسعه و افزایش ساخت وسایل نقلیه مختلف سبک و سنگین، رشد یافته است. برخی از افرادی که در حوزه رانندگی مهارت و شرایط لازم را دارند، در صورت داشتن سرمایه کافی اقدام به خرید وسایل نقلیه سبک مانند موتورسیکلت و سواری و یا خودروهای سنگین مانند اتوبوس و یا کامیون می‌کنند و با جابجایی مسافر و بار به کسب درآمد می‌پردازند. این عده از افراد ممکن است بصورت شخصی دست به چنین فعالیتی بزنند و یا ممکن است با استخدام در شرکت‌ها به عنوان کارمند، به ازای فعالیت حقوق و دستمزد دریافت کنند. البته ممکن است افراد حتی بدون داشتن وسیله نقلیه به استخدام شرکت‌های متقاضی درآیند و فقط مهارت آنها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین یکسری از مشاغل از جمله راننده آمبولانس و مترو وجود دارند که صرفا شخص باید بر اساس شرایط در این شغل فعالیت کند.

استخدام فوری راننده

علاقمندان به استخدام در شرکت‌های مختلف به عنوان راننده می‌توانند از طریق سایت‌های کاریابی اقدام کرده و روزمه و درخواست خود را شرکت های متقاضی راننده جهت اعلام همکاری ارسال نمایند. سایت نیازمندی‌های همشهری روزانه با انتشار هزاران آگهی استخدام راننده در تهران، شرایط را برای علاقمندان به کسب درآمد از این طریق فراهم کرده است. جهت دسترسی به آخرین و معتبرترین آگهی‌های استخدام راننده، کلیک کنید.

وظایف و مهارت‌های راننده

افرادی که قصد دارند به عنوان راننده استخدام می شوند باید پیش از هرگونه اقدامی، با وظایف، مسئولیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز این شغل آگهی داشته باشند تا بتوانند در محل کارشان بهترین عملکرد را داشته باشند. بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط نیازمندی‌های همشهری، یک راننده باید با وظایف و مسئولیت‌های زیر آشنایی داشته باشد:

1- برخورداری از اطلاعات کامل با قوانین و مقررات رانندگی

2- توانایی رانندگی در مسیرهای طولانی و پرترافیک و در شرایط جوی ناپایدار

3- سرویس دوره‌ای و به موقع خودرو

4- تمیز نگه داشتن خودرو بصورت مداوم

5- برنامه‌ریزی و هماهنگی برای حرکت در مسیرهای مختلف

6- توانایی برقراری روابط مناسب با مسافرین

7- اطلاع از مسائل ایمنی راه‌ها

8- مدیریت بحران‌ها و مشکلات احتمالی مانند تعمیرات اولیه و تعویض لاستیک در کوتاه‌ترین زمان

همچنین راننده باید از مهارت‌هایی شامل مدیریت زمان، برخورداری از روحیه مسئولیت پذیری، آرامش در هنگام رانندگی بخصوص در مسیرهای طولانی و پرترافیک، بهره مندی از اطلاعات فنی خودرو، تکنیک‌های رانندگی، ارتباط موثر با دیگران، درک اجتماعی، آگاهی از مسائل بهداشتی و ایمنی مرتبط و داشتن روحیه مسئولیت پذیری برخوردار باشد. چرا که بسیاری از کارفرمایان به منظور استخدام افراد مناسب شغل راننده، این دسته از مهارت‌های عنوان شده را از کارجویان در جلسه مصاحبه شغلی، پرس و جو کرده تا اطلاعات دقیق‌تری بدست آورند.

نکات کلیدی استخدام راننده که نمی‌دانستید!

درآمد شغل راننده

کارجویانی که به عنوان راننده در شرکت‌های خصوصی و یا دولتی استخدام می‌شوند، متناسب با نوع قرارداد و ساعات کاری، دستمزد دریافت می‌کنند. اما در مقابل عده‌ای از رانندگان هستند که آزادانه فعالیت می‌کنند و استخدام هیچ شرکتی نمی‌باشند. چنین افرادی درآمدشان متناسب با ساعات کاری و نوع فعالیت متفاوت است. به عنوان مثال رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بسته به موقیعت جغرافیایی و میزان ساعات فعالیت، درآمد کسب می کنند. بر اساس آمار منتشر شده توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تاکسی‌های اینترنتی، افرادی که در یک ماه بصورت مداوم و در تمامی ایام بیشترین فعالیت را داشته باشند، می‌توانند به طور میانگین بین 6 الی 8 میلیون تومان درآمد داشته باشند. همچنین رانندگان سرویس مدارس به ازای جابه جایی مسافران می‌توانند درآمد قابل قبولی کسب کنند، اما شیوع ویروس کرونا طی دو سال اخیر، موجب کسادی فعالیت این دسته از مشاغل شده است و رانندگان به منظور جبران کسری درآمد، به تاکسی‌های اینترنتی روی آورده‌اند و یا درآژانس های حمل و نقل مسافر فعالیت می‌کنند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید