شهر اهواز  پر از نقاط دیدنی و عجیب است و به هر نقطه این شهر سفر کنید با غذاهای خوشمزه و خوش‌طعم مواجه خواهید شد، در این گزارش به معرفی چهار غذای خوشمزه و سنتی اهواز از قبیل قلیه ماهی، حشو، امگشت و نافله پرداخته‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

معرفی لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی اهواز که در سفر به این شهر باید آن را تجربه کنید!

مردم شهر اهواز و استان خوزستان به دلیلی نزدیکی به دریا همانند مردمان سایر شهرها که به دریا نزدیک هستند به غذاهای دریایی علاقه خاصی دارند و در ترکیب اکثر غذاهای محلی آن‌ها ماهی و موجودات دریایی یافت ‌می‌شود.

شهر اهواز غذاهای محلی متفاوت و خوشمزه‌ای دارد و علاوه بر موجودات دریایی اکثر غذاهای مردمان این سرزمین با توجه به ذائقه‌شان طعم تندی دارد و در این گزارش به معرفی چند غذای سنتی و محلی مشهور شهر اهواز پرداخته‌ایم که در صورت خرید بلیط هواپیما اهواز و سفر به این شهر باید حتماً آن‌ها را امتحان نمایید.

 پس اگر قصد یک سفر خوب و خاطره انگیز به همراه خانواده یا دوستان خود به یکی از شهرهای ایران را دارید، شهر اهواز از گزینه‌های مناسبی برای این سفر برخوردار است، پس در سفر به اهواز و برای خرید بلیط هواپیما اهواز با فلایتیو همراه باشید تا با هم گذری به این شهر داشته باشیم و با غذاهای محلی و لذیذ اهواز و استان خوزستان بیشتر آشنا شویم.

قلیه ماهی

قَلیه ماهی یکی از مشهورترین غذاهای جنوب ایران و غذای سنتی و محلی اهواز و استان خوزستان است که در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و جنوب بلوچستان و حتی برخی از مناطق استان فارس طبخ می‌شود و طرز تهیه ساده و سریعی دارد و بسیار لذیذ و خوشمزه است.

قلیه ماهی به دلیل دارا بودن طعم بی‌نظیر ترشی و تندی در ترکیب با ماهی جنوب، از پرطرفدارترین غذاهای محلی اهواز و سایر شهرهای اطراف است که در مراسم‌های رسمی و مهمانی‌های مردم استان خوزستان و جنوبی‌ها نیز جایگاه ویژه ای دارد.

معرفی لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی اهواز که در سفر به این شهر باید آن را تجربه کنید!

قلیه ماهی یکی از غذا های بومی خوزستان که آوازه‌اش در سراسر کشور و حتی جهان پیچیده، همانند خورشت است و معمولاً در کنار برنج سرو می‌شود، البته در برخی از مناطق کشور و بر اساس ذائقه مردم، بعضی از افراد آن را در کنار نان‌های محلی سرو می‌کنند و محال است که شما وارد شهر اهواز شوید و در خیابان‌های آن قدم بزنید اما بوی این غذا شما را به سمت خود نکشاند.

برای تهیه این غذای خوشمزه و پرطرفدار معمولاً از ماهی‌های هامور، شیر، زبیدی، سرخو، همار، میش ماهی، قباد، حلوا سیاه یا سنگسر و ... به همراه تمر هندی، سبزی قلیه (شنبلیله، گشنیز و ...) سیر، پیاز، رب‌گوجه، رب انار، آرد گندم، ادویه‌های لازم (نمک، زردچوبه، پودر تخم گشنیز، فلفل سیاه و فلفل قرمز)، روغن مایع و ...  استفاده می‌شود و اگر بلیط هواپیما اهواز را تهیه و به این شهر سفر کردید حتما دستورپخت و راز خوشمزگی قلیه ماهی را از مردمان آنجا بپرسید.

حشو (ماهی صبور تنوری)

ماهی صبور تنوری که در اصطلاح محلی به آن «حشو» نیز می‌گویند، یکی دیگر از غذاهای محلی اهواز و استان خوزستان است که با ماهی تهیه می‌شود و فرق آن با قلیه ماهی در نوع طبخ آن است و برعکس قلیه ماهی که به صورت خورشت است، این غذا بر روی آتش یا فر به صورت کبابی و شکم پر تهیه می‌گردد و به صورت خوراک با نان داغ و یا در کنار برنج سرو می‌شود.

حشو که از غذاهای محلی جنوب کشور است طرفداران زیادی در سایر شهرهای اطراف دارد و طعم فوق‌العاده و سالم بودن این غذا یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوب بودن آن در بین مردم محلی و گردشگران است، چراکه با هیچ روغنی سرخ نمی‌شود و کاملاً به صورت کبابی طبخ می‌شود، و تفاوت دیگر این غذا با قلیه ماهی نوع ماهی به کار رفته در آن است و به دلیل وجود ماهی صبور این غذا دارای تیغ‌های ریز است که هنگام میل کردن باید بسیار دقت کنید.

معرفی لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی اهواز که در سفر به این شهر باید آن را تجربه کنید!

ماهی صبور تنوری را پس از مزه‌دار کردن درون توری مناسب تنور قرار می‌دهند و برای اینکه ماهی طعم بهتری به خود بگیرد و برای جلوگیری از سوختن ماهی یا تلخ شدن گوشت آن، پوست ماهی را به مقدار کمی شیره خرما آغشته می‌کنند و آن را بر روی ذغال یا در شرایط آپارتمانی درون فر قرار می‌دهند.

برای تهیه این غذای خوشمزه و پرطرفدار معمولاً از ماهی‌های صبور، شوریده، سنگسر، سفید یا قزل آلا پاک شده و بدون استخوان و ... به همراه تمر هندی، سبزی‌های معطر (شنبلیله، گشنیز و ...)، سبزی پلویی، سیر، پیاز، رب‌گوجه، رب انار، آرد گندم، ادویه‌های لازم (نمک، زردچوبه، پودر تخم گشنیز، فلفل سیاه و فلفل قرمز) و ... استفاده می‌شود و اگر شما هم بلیط هواپیما اهواز را تهیه و به این شهر سفر کردید به شما پیشنهاد می‌کنیم از خوردن این غذای خوشمزه محلی غافل نشوید.

امگشت emgeshet / (مگشت پلو) megeshet 

مگشت پلو که در اصطلاح محلی به آن «امگشت» نیز می‌گویند، یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی اهواز و استان خوزستان است که با ماهی تهیه می‌شود و بیش‌تر در میان اعراب این شهر رواج دارد و در پخت آن از بهترین نوع ماهی تن جنوبی، ماهی کباب یا قباد استفاده می‌شود و در کنار برنج سرو می‌شود.

معرفی لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی اهواز که در سفر به این شهر باید آن را تجربه کنید!


برای تهیه این غذای خوشمزه دریایی که در میان مردمان اهواز از محبوبیت خاصی برخوردار است، ابتدا ماهی نمک سود و پاک شده را در آب به همراه ادویه می‌جوشانند و پس از جداسازی استخوان‌، ماهی بخارپز شده را در روغن به همراه سیر، پیاز، کشمش، گردو و ادویه‌های مخصوص تفت می‌دهند و در نهایت آن را در لابه‌لای سبزی پلویی که از قبل دم کشیده است می‌ریزند و سرو می‌کنند.

برای تهیه این غذای خوشمزه و پرطرفدار معمولاً از ماهی‌های تن (تن ماهی)، کباب، قباد و ... به همراه برنج، سبزی پلویی (شوید، گشنیز، شنبلیله و ...) سیر، پیاز، کشمش، گردو، رب‌گوجه، ادویه‌ ماهی و ادویه‌های لازم (نمک، زردچوبه، پودر تخم گشنیز، گرد لیمو، دارچین، زیره، زعفران، فلفل سیاه و فلفل قرمز)، روغن مایع و ... استفاده می‌شود.

امگشت در واقع یک نوع پلو مخلوط است و در اکثر مجالس و دورهمی‌ها سرو می‌شود و مطمئناً از خوردن آن لذت خواهید برد و اگر بلیط هواپیما اهواز را تهیه و به این شهر سفر کردید حتما این غذا را تست نمایید.

نافله

نافله یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی اهواز است و به دلیل ترکیباتش و وجود گوشت چرخ‌کرده و شکل ظاهری بسیار شبیه به کباب شامی است، با این تفاوت که همانند دونات دایره‌ای و توخالی است و به دلیل وجود شکر و سرکه یک طعم ملس خاصی دارد که آن را نسبت به سایر غذاهای این منطقه متمایز می‌کند.

معرفی لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی اهواز که در سفر به این شهر باید آن را تجربه کنید!

برای تهیه این غذای خوشمزه و پرطرفدار معمولاً از گوشت چرخکرده، پیاز، آرد نخودچی، سرکه، شکر، آب، روغن مایع و ادویه‌های لازم (نعناع خشک، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز) و ... استفاده می‌شود.

نافله را معمولا ًبا برنج و در وعده شام میل می‌کنند و به دلیل طعم و مزه خاصی که دارد متفاوت‌ترین غذای محلی اهواز است و اگر شما هم بلیط هواپیما اهواز را تهیه و به این شهر سفر کردید به شما پیشنهاد می‌کنیم از خوردن این غذای خوشمزه محلی غافل نشوید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید