در دنیای صنعتی امروز ماشین‌آلات و دستگاه‌های مختلف به شکل عجیبی با زندگی بشر آمیخته شده‌اند و چرخه زندگی بدون استفاده از این دستگاه‌ها عملاً متوقف خواهد شد.‌ تمام این دستگاه‌ها وماشین‌آلات به وسیله الکتروموتور کار می‌کنند.

نکات مهمی که هنگام خرید الکتروموتور باید بدانید

در واقع هر کجا که حرکتی در کار است، پای یک الکتروموتور در میان است. این دستگاه با نام‌های موتور الکتریکی و دینام نیز شناخته می‌شود و نحوه عملکرد آن در یک تعریف کلی به این صورت است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. استفاده از این موتور در دستکاه‌های صنعتی سبب شده که نیرو و انرژی انسانی به حد چشمگیری کاهش یابد و بسیاری از فعالیت‌های صنعتی بدون نیاز به نظارت اپراتور انجام شود. دینام در بسیاری از تجهیزات از یک اسباب بازی کوچک تا دستگاه‌های بزرگ صنعتی استفاده می‌شود. بنابراین طبیعی است که برای این موتور تنوع بالایی تعریف شده باشد.

نکات مهمی که هنگام خرید الکتروموتور باید بدانید

 اهمیت توجه به انواع مختلف الکتروموتور و مشخصات آن هنگام خرید مشخص می‌شود چون اگگر انتخاب درستی انجام ندهید، نه تنها نمی‌توانید به استفاده بهینه برسید، بلکه ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری به تجهیزات وارد کنید.‌ قبل از این که به نکات مهم هنگام خرید موتور الکتریکی بپردازیم، مختصری راجع به این دستگاه صحبت می‌کنیم. هر موتور الکتریکی از دو قسمت محرک و متحرک تشکیل می‌شود. قسمت متحرک آن روتور است که با چرخش شافت قدرت مکانیکی را تامین کرده و تحویل بخش‌های دیگر می‌دهد. بخش ثابت این دستگاه نیز استاتور نام دارد که درون موتور قرار می‌گیرد و از مدار الکترومغناطیسی موتور شامل سیم پیچ‌ها و آهنربای دائمی تشکیل می‌شود. علاوه بر آن بر اساس یک تقسیم بندی کلی، دینام از لحاظ ساختار توسط برق حریان مستقیم DC و برق جریان متناوب AC تغذیه می‌کند. بر اساس برق مصرفی نیز در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می‌شوند. در ادامه به شرح انواع این موتور می‌پردازیم.

  • الکتروموتور AC

این موتور الکتریکی جریان متناوب در اکثر  لوازم خانگی و صنعتی استفاده می‌شود. مهم‌ترین قطعات تشکیل دهنده این نوع دینام القایی شامل استاتور و روتور می‌شود که با ایجاد یک میدان مغناطیسی چرخنده انرژی الکتریسیته را به انرژی حرکتی تبدیل می‌کند. حدود نود درصد موتورهای الکتریکی جریان متناوب به صورت قفسه سنجابی هستند و خود شامل دو نوع سنکرون و آسنکرون می‌شوند.  الکتروموتور AC تک فاز بیشترین کاربرد را در بین انواع دینام دارد و با با منبع تغذیه تک فاز به صورت متناوب کار می‌کند. نکته‌ای که در خصوص این نوع دینام مطرح می‌شود این است که موتور تک فاز حتماً به استاتر نیاز دارد چون هنگام اتصال به برق، گشتاور لازم برای چرخش موتور فراهم نمی‌شود. موتور الکتریکی تک فاز جریان متناوب برای دستگاهی که کمتر از سه اسب بخار قدرت نیاز دارند به کار گرفته می‌شود. بنابراین برای توان‌های بالاتر از سه اسب بخار از برق سه فاز استفاده می‌شود.

  • الکتروموتور DC

این نوع موتور الکتریکی جریان مستقیم انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. علاوه بر آن به دلیل استفاده از برق مستقیم می‌تواند به عنوان ژنراتور انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. این موتور از دو بخش مهم استاتور و روتور ساخته شده است. بخش ثابت استاتور میدان مغناطیسی را تولید می‌کند و بخش متحرک روتور گشتاور الکترومغناطیسی و نیروی الکتریکی القایی را تولید می‌کند.‌ این نوع دینام مزایای بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال: گشتاور یکنواختی دارد، راه اندازی آن آسان است، سرعت دینام با دقت بالایی کنترل می‌شود. برای کاربردهای دینامیکی حتماً باید از یک موتور الکتریکی جریان مستقیم استفاده کنید.

نکات مهمی که هنگام خرید الکتروموتور باید بدانید

راهنمای خرید الکتروموتور

  • برای خرید الکتروموتور باید به مشخصات فنی آن دقت کنید. مشخصات فنی هر دینام با توجه به حرکت و عملکردی که از آن انتظار دارید، تعیین و مشخص می‌شود. مشخصات هر دینام بر روی پلاک آن درج می‌شود و شما به راحتی می‌توانید با استفاده از آن به انتخاب درستی برسید.
  • قبل از هرچیزی باید میزان فضایی که برای نصب موتور لازم دارید را تعیین کرده و حجم موتور را بر اساس فضای نصب انتخاب کنید.
  • در محیط‌هایی که شرایط سختی دارند باید دینامی را استفاده کنید که به پوسته تقویت شده مقاوم به ضربه، زنگ زدگی و گرد و غبار مجهز باشد. اگر از لحاظ هزینه مشکلی ندارید، می‌توانید الکتروموتورهایی که از بدنه الیاژی مقاوم ساخته شده‌اند را خرید کنید که طول عمر بالایی دارند. در صورت محدودیت هزینه نیز می‌توانید موتورهای الکتریکی بدنه فلزی را تهیه کنید. این موتورها در صورت نگهداری و سرویس به موقع به خوبی پاسخگوی نیاز شما خواهند بود.
  • در خرید دینام حتماً به سرعت آن توجه کنید. اکثر دینام‌ها قابلیت تنظیم سرعت را ندارند. به همین دلیل باید موتوری انتخاب کنید که سرعت چرخش آن مطابق با نیاز دستگاه باشد.
  • گشتاور دینام از نکات مهم حین خرید آن است. قبل از خرید مشخص کنید که چه میزان گشتاوری نیاز دارید.
  • توان دینام میزان قدرتی است که عرضه می‌کند. بنابراین توان دینام باید با میزان نیرویی که از دستگاه انتظار دارید تناسب داشته باشد.
  • اگر کار شما نیازمند عملکرد بدون وقفه موتور با کمی تغییر دنده است باید موتور الکتریکی جریان متناوب تهیه کنید که قابلیت خنک کنندگی داشته باشد.

قیمت الکتروموتور

قیمت این موتور با توجه به پارامترهای مختلف مشخص می‌شود. تمام مواردی که در بالا اشاره کردیم از جمله سرعت، گشاور، توان، جنس موتور، ابعاد و ظرفیت آن، نوع دینام و غیره در قیمت این تجهیز تأثیرگذار هستند. اگر از ویژگی‌های خاص شافت بهره‌مند باشد، قیمت آن گران‌تر خواهد بود. عوامل دیگری همچون مدت زمان نصب و برند تولیدکننده نیز به صورت مستقیم بر قیمت این موتور تأثیر می‌گذارند.

نکات مهمی که هنگام خرید الکتروموتور باید بدانید

خلاصه: موتور الکتریکی دستگاهی متشکل از چند قطعه کوچک است که در کنار یک دیگر قرار گرفته‌اند و در نهایت دینامی را می‌سازند که انرژی الکتریکی را به صورت دائم به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند و با عملکرد خود چرخ‌های مختلف صنعت را می‌چرخاند. به دلیل  کاربرد گسترده این موتور انتخاب درست آن اهمیت بسیاری دارد.

معتبرترین شرکت فروش الکتروموتور

اگر اطلاعات جامع و یا تجربه کافی در مورد این موتور ندارید و ممکن است عدم آگاهی شما به خرید نادرست منجر شود، بهتر است شرکتی را برای خرید انتخاب کنید که علاوه بر قیمت مناسب مشاوره درستی جهت خرید مطمئن و استاندارد به شما ارائه دهند. گروه تلمبه موتور غرب بهترین ارائه دهنده انواع تجهیزات و خدمات آبرسانی از جمله موتور الکتریکی با نمایندگی‌های مختلف است. علاوه بر آن به تمام نقاط  کشور ارسال دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر وارد سایت شرکت تلمبه موتور غرب شوید.

https://westpumpiran.com/

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید