کلم بروکلی یک سبزی‌ کاملاً متفاوت از دیگر انواع سبزی‌هاست و فیبر بسیار بالایی که در کلم بروکلی وجود دارد، که می‌تواند یک درمان مؤثر برای سم‌زدایی و چربی‌زدایی کبد باشد.

خوراکی‌های مفید برای درمان کبد چرب؛ از ماست و کلم بروکلی تا اسیدهای چرب امگا ۳

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کبد چرب نوعی از تجمع چربی در سلول‌های کبدی است که با التهاب کبد مشخص می‌شود و برای سلامتی افراد نیز بسیار با اهمیت است. عملکرد کبد مانند یک دستگاه تصفیه و فیلتر بوده و وظیفه آن نیز پاک‌سازی خون و تصفیه آن است. حالا تصور کنید این دستگاه تصفیه خراب شده و منافذ آن بسته شود. قطعا عملکرد تمام سیستم‌های حیاتی بدن دچار مشکل می‌شود. این اتفاق را غالبا کبد چرب می‌نامند. در ادامه قصد داریم ضمن آشنایی اجمالی با عارضه‌ی کبد چرب، بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب را معرفی کنیم.

کبد چرب چیست و چه عوارضی دارد؟

در طول روز با توجه به برنامه‌های غذایی و خوراکی‌های غیرطبیعی که می‌خوریم، حجم زیادی از مواد سمی و غیرمجاز وارد بدن و خون ما می‌شوند. این مواد سمی اگر آزادانه در بدن فعالیت داشته باشند، باعث ایجاد آسیب‌های فراوانی به بخش‌های مختلف بدن می‌شوند. ازآنجاکه خلقت خداوند در بدن انسان یک خلقت کامل است، دستگاهی برای مقابله با این سموم در بدن تعبیه شده است. کبد عضوی است که وظیفه تصفیه خون و سم‌زدایی از بدن را بر عهده دارد؛ اما همان‌طور که تمام قهرمانان دشمنان سرسختی دارند، کبد هم دارای یک دشمن سرسخت است. چربی یکی از عواملی است که باعث تداخل در انجام‌وظیفه‌ی کبد می‌شود. این تداخل در نهایت با کبد چرب بروز پیدا می‌کند. شاید در نگاه اول آن‌قدر مهم به نظر نرسد، اما عوارض آن کاملا خطرناک است؛ به‌طوری‌که امروزه درمان کبد چرب یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در دنیای پزشکی و تغذیه است.

کبد چرب دارای علائم و نشانه‌هایی است که به‌محض دیدن آن‌ها باید به فکر درمان باشید. به‌عنوان‌مثال برخی از علائم و عوارض کبد چرب به این شرح است:

  • سرگیجه، بی‌حالی و کسلی دائم
  • حالت تهوع
  • کاهش وزن و کم شدن اشتها
  • درد در نواحی مختلف بدن
  • گیجی
  • ضعف شدید
  • عدم تمرکز
  • تاری در دید

بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب

بهترین کار برای جلوگیری از یک مشکل، مقابله با سرمنشأ آن است. از آنجا که دلیل اصلی در چرب شدن کبد، برنامه‌های غلط غذایی هستند، پس بهترین کار برای درمان کبد چرب، جلوگیری از عادت‌های مضر تغذیه‌ای و پیروی از رژیم غذایی مناسب برای پاک‌سازی کبد است. هرچند درمان‌های دیگری مانند حجامت نیز برای پاک‌سازی کبد وجود دارند، اما تا زمانی که مشکل تغذیه حل نشود، درمان‌های دیگر تنها راه‌حل‌های زودگذر هستند که دوام نخواهند داشت. خوراکی‌هایی که می‌خوریم به‌سرعت روی بدن و سلامتی ما تأثیر می‌گذارند، پس باید به دنبال برنامه‌ای باشیم که بتواند روی کبد تأثیر مثبت بگذارد.

بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. به‌عنوان‌مثال، فاقد چربی، نمک، قند، کربوهیدرات باشد یا این مواد در آن به‌صورت حداقلی باشند و البته فاقد الکل باشد. الکل قاتل اصلی کبد است. همچنین دارای فیبر و ویتامین‌های مختلف باشد. پس به‌طورکلی، مصرف میوه و سبزی‌ها که به‌صورت کامل دارای این ویژگی‌ها هستند، بسیار مناسب است. رژیم‌های گیاهی و مصرف زیاد میوه در طول روز به پاک‌سازی و درمان کبد چرب کمک کرده و مسیر را برای سالم ماندن شما فراهم می‌کند. بعضی از میوه‌ها و خوراکی‌ها از خواص بیشتری در این درمان برخوردار هستند و مصرف آن‌ها به‌صورت ویژه پیشنهاد می‌شود. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کلم بروکلی

کلم بروکلی یک سبزی‌ کاملاً متفاوت از دیگر انواع سبزی‌هاست. این خوراکی پر از خیروبرکت و خواص فراوان است. فیبر بسیار بالایی که در کلم بروکلی وجود دارد، می‌تواند یک درمان مؤثر برای سم‌زدایی و چربی‌زدایی کبد باشد.

ماست

ماست یک لبنیات فوق‌العاده در درمان کبد چرب است. تنها نکته‌ای که در مصرف ماست باید به آن توجه کنید، عدم وجود شکر و قندهای مصنوعی است. ماست را می‌توانید همراه با خیار و مقداری آویشن میل کنید تا علاوه بر اینکه یک میان وعده سالم و خوشمزه خورده باشید، برای کبد چرب خود هم چاره‌ای پیدا کنید.

اسیدهای چرب امگا ۳

هر چربی بد نیست. خوراکی‌هایی مانند گردو، تن ماهی و غذاهای دریایی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این چربی‌ها نه‌تنها مضر نیستند، بلکه سطح کلسترول و چربی خون را به‌شدت کاهش داده و در درمان کبد چرب بسیار مفید عمل می‌کنند. با استفاده از خوراکی‌هایی که امگا ۳ دارند می‌توانید بر عوارض کبد چرب مانند گیجی، بی‌حالی، افسردگی و ضعف شدید مقابله کنید.

انتخاب رژیم برای درمان کبد چرب

اگر قصد دارید برنامه‌های غذایی خاصی را دنبال کنید یا رژیم لاغری و کاهش وزن بگیرید و همچنین از مشکل کبد چرب رنج می‌برید باید به چند نکته دقت کنید. ابتدا توجه کنید رژیمی را انتخاب کنید که موارد گفته‌شده در بالا در آن وجود داشته باشد. به‌عنوان‌مثال رژیم‌های گیاهی در این زمینه مناسب هستند. نکته دوم این است که توجه کنید رژیم‌هایی که بر پایه‌ی مصرف چربی‌ها هستند را به‌هیچ‌عنوان انتخاب نکنید. رژیم‌های پروتئینی می‌توانند با کم کردن سطح کلسترول و قند خون علاوه بر حفظ سلامت بدن به درمان کبد چرب نیز کمک کنند. در دوران درمان به‌هیچ‌عنوان سراغ خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های الکلی نروید، زیرا امضای مرگ را برای کبد خود به جان‌خواهید خرید.

در پیام برای درمان کبد چرب می‌توانید از رژیم‌های اختصاصی که با توجه به بیماری شما ارائه می‌شوند استفاده کنید. گاهی برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند می‌توانند از رژیم‌های آماده اینترنتی برای کمک به درمان کبد چرب استفاده کنند، اما یک رژیم اشتباه می‌تواند عوارض کبد چرب را برای فرد دو چندان کند.ّ

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید