دکتر مصطفی آجرلو مدرس دانشگاه و پژوهشگر زبان بدن عقیده دارد که زبان بدن و ارتباط غیر کلامی یک نیاز عمومی مغفول برای همه اقشار جامعه است و نقش غیرقابل انکاری در بهبود روابط میان اجزای جامعه ایفا می کند.

تسلط بر رفتارهای غیرکلامی باعث افزایش هوش ارتباطی است

سلام نو _ سرویس اجتماعی: همه ما به طور غریزی با حرکات بدن و صورت خود، افکار درونی مان را نمایان می کنیم که خاستگاه آن به غارهای انسان های نخستین برمی گردد، زمانی که حرکات صورت و بدن تنها وسیله برای برقراری ارتباط بود. زبان بدن ما جزیی از گفتگوهای مان گشته است که سیگنال هایی را از ما به دیگران می فرستد. بسیاری گمان می کنند که برای مذاکره موفقیت آمیز، مذاکره کنندگان باید بر مهارت زبان مذاکره و چانه زنی تسلط داشته باشند. تا حدی حق با آنهاست ولی حقیقت امر چیزی بیشتر از این است. در حقیقت، بسیاری از مذاکره کنندگان آگاه نیستند که بی کلام هم ارتباط برقرار می کنند. دکتر مصطفی آجرلو مدرس دانشگاه و پژوهشگر زبان بدن در گفت‌وگو با سلام نو از اهمیتِ رفتار غیر کلامی می‌گوید. 

آجرلو با اشاره به این‌که عموم مردم به اشتباه تصور می کنند زبان بدن صرفا برای سیاستمداران یا بازیگران فیلم های سینمایی یا نهایتا مذاکره کنندگان قراردادهای بزرگ تجاری کاربرد دارد، گفت: تسلط و شناخت زبان بدن و حتی رفتار غیرکلامی که زبان اشیاء و زمان و مکان را نیز دربر می گیرد، موجب می شود افزایش هوش ارتباطی و باز شدن گره های بزرگ و روان شدن همه سطوح روابط از رابطه بین فرزند و والدین گرفته تا رفتار میان همسران وسایر روابط میان فردی در جامعه خواهد شد.

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با سلام نو در ابتدا به توضیح کوتاهی درباره ارتباط غیر کلامی به خصوص در دوران کرونا پرداخت و گفت: شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که از ابتدای دوران کرونا و صورت های پوشیده از ماسک، هنگام ارتباط با اطرفیان احساس خوبی نداشته باشید. احساسی که ناشی از ضعف در ارتباط مستقیم و رو در رو بوده و به طور مشخص به همین ماسکی بر می گردد که روی صورت همه ما جا خوش کرده است. پوششی که حالات چهره و بخش قابل توجهی از زبان بدن‌مان را مخدوش کرده و به ارتباط غیرکلامی ما با اطرافیان لطمه جدی وارد کرده است.

وی افزود: زبان بدن مفهومی است که شاید خیلی از ما توجه چندانی به آن نداشته باشیم اما اگر برای لحظه ای سکوت کنیم و با صبر و حوصله به حالات و حرکات مربوط به زبان بدن در تعاملات اجتماعی توجه کنیم،درک خواهیم کرد که ما انسان ها خیلی وقت ها به جای کلام، از زبان بدن برای رساندن مفهوم به طرف مقابل استفاده می کنیم. اقدامی که تقریبا مورد استفاده همه ماست اما خیلی هایمان با این واژه غریبه ایم.

مصطفی آجرلو درباره استفاده از زبان بدن و ارتباط غیر کلامی در جامعه بیان کرد: یادگیری تکنیک‌های زبان بدن باعث می شود که ما در ارتباطات غیر کلامی خود  توانمندتر شویم. مهارتی که بخش عمده‌ای از ارتباطات ما را تشکیل می‌دهند با استفاده بهینه از این تکنیک ها می توانیم در ارتباطات و مذاکرات خود بهتر بدرخشیم.

وی با بیان این‌که این مهارت را مختص طبقه و مشاغل خاص نمی داند و تسلط بر آن را نیاز همه افراد جامعه می داند ادامه داد: این آموزش برای همه افراد یک جامعه اهمیت دارد و باعث افزایش هوش ارتباطی و یک ارتباط موفق بین طرفین خواهد شد. مثل روابط بین همسران یا فرزندان با والدین یا حتی پزشک و بیمار یا کارمند و ارباب رجوع و غیره.

تسلط بر رفتارهای غیرکلامی باعث افزایش هوش ارتباطی است

  

این استاد دانشگاه همچنین با اعتقاد به این‌که یک ارتباط موفق، زمینه موفقیت و بهره وری هرچه بیشتر را فراهم خواهد کرد، گفت: خیلی از انسانها برای یادگیری زبان های خارجیِ مختلف هزینه های زیادی می‌کنند. چراکه معتقدند شاید زمانی به فردی بر بخورند که نیاز به ارتباط با او داشته باشند ولی از این غافلند که هر ثانیه در ارتباطات خود به زبان بدن نیاز پیدا می‌کنند. 

وی ادامه داد: کسانی که می‌دانند با اطرافیان خود چگونه ارتباط موفقی برقرار کنند، بهره‌وری و روابط بهتری خواهند داشت، دوستان بیشتری پیدا می کنند، در جامعه محبوب ترند و احساس کامیابی بیشتری می‌کنند.

مصطفی آجرلو، مدرس دانشگاه و پژوهشگر زبان بدن در ادامه به نظریه یکی از معروف ترین چهره های حوزه ارتباطات غیرکلامی نیز اشاره کرد و گفت: سه عنصر تن، کلام و رفتار غیر کلامی اساس ارتباط چهره به چهره میان افراد است.  آلبرت محرابیان در کتاب پیام خاموش خود می گوید که در ارتباط با فردی دیگر تنها ۳۸ درصد از پیام ما از طریق تن صدا و ۵۵ درصد از طریق زبان منتقل می‌شود که این خود نشان دهنده اهمیت زبان بدن در ارتباطات روزمره ما است.

این استاد دانشگاه با اشاره به پیوند مقوله زبان بدن و روانشناسی، ادامه داد: به‌طورکلی زبان بدن توسط ذهن ناخودآگاه ما کنترل می‌شود و همیشه با آنچه که می‌گوییم مطابقت ندارد. افراد باهوش می‌توانند بر تفاوت‌های بین آنچه می‌گویید و آنچه که بدن شما با حرکات می‌گوید، پی ببرند و حس واقعی شما را حدس بزنند.

مصطفی آجرلو، مدرس دانشگاه و مدرس زبان بدن در پایان نیز به اهمیت این مقوله در دنیای کنونی ارتباطات اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مناطق دنیا، این نیاز احساس شده و ارتباط گرها آموزش هایی در زمینه زبان بدن برای اقشار مختلف جامعه ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال این‌که یک کارمند یا یک پزشک برای داشتن یک ارتباط موثر و رضایت بخش نزد ارتباط گر این آموزش ها را می بیند. امیدوارم روزی برسد تا در ایران تمام مشاغل این نیاز را حس کنند و به فکر تیز کردن تبر خود از راه آگاهی زبان بدن شوند.

کد خبرنگار: ۲۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید