۶ کشور الجزایر، تونس، مصر، لیبی، موریتانی و جمهوری جزایر قمر (کومور) رسما مخالفت خود را با پذیرش اعتبارنامه سفیر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر از سوی رییس کمیسیون این اتحادیه اعلام کردند.

مخالفت ۶ کشور با عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت: کشورهای یاد شده در بیانیه‌ای که به امضای نمایندگان دائم کشورهایشان در اتحادیه افریقا رسیده و امروز (چهارشنبه) منتشر شد، از رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا خواستند تا بر اساس آئین نامه اعطای اعتبارنامه عضو ناظر این اتحادیه، موضوع یاد شده را در دستورالعمل جلسه بعدی شورای اجرایی درج کند.  

در این بیانیه آمده است: با اشاره به بیانیه رئیس کمیسیون در ۲۲ ژوئن ۲۰۲۱، در خصوص دیدار وی با سفیر [ رژیم ] اسرائیل در اتیوپی و دریافت اعتبارنامه وی، سفارتخانه‌های مذکور مایلند کمیسیون محترم را از مخالفت با برنامه‌ای که رئیس کمیسیون درباره یک مسأله سیاسی و حساس انجام شده و اینکه اتحادیه آفریقا در تصمیم گیری های واضح و تصمیمات محکم خود در بالاترین سطح که در مدت زمان طولانی مبنی بر حمایت از فلسطین ابراز کرده است را مطلع کنند.   

کشورهای یاد شده در بیانیه خود با اشاره به اینکه موضع اتحادیه آفریقا در حمایت از فلسطین ثابت است، افزودند که اقدامات رژیم اسرائیل در تمام اشکال که علیه مردم فلسطین انجام شده است را محکوم می‌کنند و تصمیم رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا برای عضویت رژیم اشغالگر فلسطین را با منافع عالی، ارزش‌ها، آرمان‌ها و مقررات اتحادیه آفریقا در تضاد می‌دانند.  

کشورهای یاد شده ابراز تاسف کردند که رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا درخواست رژیم اسرائیل را برخلاف اصول و اهداف مندرج در اساسنامه این اتحادیه و مغایر با تصمیمات صادر شده توسط ارگانهای مختلف اتحادیه و برخلاف روشی که پیشینیان از آن پیروی کرده‌اند، مورد موافقت قرار داده است. 

امضا کنندگان این بیانیه افزودند که همچنین این درخواست بدون در نظر گرفتن منافع عالی اتحادیه، دیدگاه‌ها و نگرانی‌های کشورهای عضو و بر خلاف معیارهای در نظر گرفته شده برای اعطای عضو ناظر و نظام نامه اعتبار سنجی اتحادیه آفریقا در ژوئن ۲۰۰۵ توسط هیات اجرایی تصویب شد که نشان دهنده تخطی رئیس کمیسیون اتحادیه از فرآیند اجرایی و سیاسی و غیرقابل قبول است. 

در این بیانیه به مواضع ثابت اتحادیه آفریقا در حمایت از حقوق مشروع فلسطین تاکید شده است. 

پیش از این نیز کشورهای اردن، کویت، قطر، فلسطین، یمن و نمایندگان سفارتخانه‌های کشورهای آفریقایی در اتحادیه عرب، پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا را محکوم کردند و خواستار لغو این تصمیم از سوی این اتحادیه شدند.  

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ألیلی أدماسو» سفیر این رژیم در «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی، به عنوان عضو ناظر، استوارنامه خود را تقدیم اتحادیه آفریقا کرده است. 

پیشتر رژیم صهیونیستی در سازمان وحدت آفریقا مقام ناظر را به دست آورده بود اما پس از انحلال این سازمان در سال ۲۰۰۲ و تبدیل آن به اتحادیه آفریقا، تلاش‌های این رژیم برای ادامه عضویت آن به عنوان ناظر بی‌نتیجه بود. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید