پزشکان و متخصصان بهداشتی اغلب لیپوم را با انجام معاینه فیزیکی به همان روش‌هایی که در بالا ذکر شد، تشخیص می‌دهند. در برخی موارد، متخصصان پوست ممکن است از نمونه برداری برای تشخیص این عارضه کمک بگیرند. در طی این روش، آنها قسمت کوچکی از بافت را نمونه برداری کرده و برای آزمایش به آزمایشگاه میفرستند. در بیشتر موارد این آزمایش برای رد احتمال سرطان انجام می‌شود.

علل و علائم لیپوما (توده های پوستی)

به گزارش سلام نو، لیپوما به بافت چربی در حال رشد اطلاق می‌شود که به آرامی در زیر پوست شکل می‌گیرد. افراد در هر سنی می‌توانند به لیپوماتیک مبتلا شوند، اما کودکان به ندرت درگیر این مشکل می‌شوند. لیپوما می تواند در هر قسمت از بدن ایجاد شود، اما به طور معمول در گردن، شانه‌، بازو و ران بیشتر مشاهده می‌شود، اما ممکن است در مناطق دیگر مانند معده و کمر نیز وجود داشته باشد.

در علم پزشکی لیپوما به عنوان سرطان خوش خیم یا تومورهای بافت چربی طبقه بندی می‌شوند. این بدان معنی است که لیپوم سرطانی نیست و به ندرت می تواند باعث ایجاد خطرات جدی و مرگ شود. درمان خاصی برای این مشکل ذکر نشده مگر در شرایطی که وجود توده‌های چربی باعث شود شما در انجام کارهای روزانه با مشکل مواجه شوید.

لیپوما با چه علائمی ظاهر می‌شود؟

انواع مختلفی از تومورهای پوستی شناخته شده‌اند که هر کدام دارای علائم و نشانه‌های قابل تشخیص هستند، اما در این بین لیپوما با علائم خاص‌تری ظاهر می‌شود که شما با لمس می‌توانید آن را تشخیص دهید. در زیر به مهم‌ترین علائم این عارضه اشاره شده است:

● با لمس کردن متوجه توده نرمی خواهید شد

● اگر نوک انگشتان خود را تکان دهید، توده چربی به راحتی شروع به حرکت می‌کند

● این عارضه فقط در زیر پوست قرار دارد

● بی رنگ بودن و رشد آرام از دیگر ویژگی‌های لیپوما است

لیپوما در صورتی دردناک است که اعصاب زیر پوست را تحریک کند. یک نوع شناخته شده از آن که به آنژیولیپوما نیز معروف است، در اغلب موارد  دردناک‌ تر از لیپوماتیک معمولی است. در صورت مشاهده تغییر در پوست باید با پزشک متخصص در این زمینه تماس بگیرید. در موارد نادر لیپوماها می‌توانند بسیار شبیه سرطانی نادر به نام لیپوسارکوما باشند.

چه عواملی باعث به وجود آمدن لیپوما می‌شوند؟

 بنا به اظهارات متخصصان علت لیپوم‌ها تا حد زیادی ناشناخته است و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، ژنتیک می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در ابتلای افراد به لیپوماهای چندگانه باشد. اگر فردی سابقه خانوادگی لیپوماتیک داشته باشد، خطر ابتلا به این نوع توده‌های پوستی در او بسیار زیاد است.  دیگر نتایج این مطالعات نشان می‌دهند که افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند، البته شرایط خاص پزشکی نیز می‌تواند میزان ابتلا را افزایش دهد. در زیر به مهم‌ترین این شرایط اشاره شده است:

● Adiposis dolorosa  نوعی اختلال نادر که با لیپوماهای دردناک متعدد مشخص می‌شود

● سندرم کودن

● سندرم گاردنر

● بیماری مادلانگ

● سندرم بانایان-رایلی-روبالکابا

چگونگی تشخیص لیپوم

پزشکان و متخصصان بهداشتی اغلب لیپوم را با انجام معاینه فیزیکی به همان روش‌هایی که در بالا ذکر شد، تشخیص می‌دهند. در برخی موارد، متخصصان پوست ممکن است از نمونه برداری برای تشخیص این عارضه کمک بگیرند. در طی این روش، آنها قسمت کوچکی از بافت را نمونه برداری کرده و برای آزمایش به آزمایشگاه میفرستند. در بیشتر موارد این آزمایش برای رد احتمال سرطان انجام می‌شود. اگرچه لیپوم سرطانی نیست، اما به ندرت می‌تواند علائمی شبیه لیپوسارکوم بدخیم یا سرطانی از خود نشان دهد.

اگر احساس می‌کنید، لیپوم بزرگ و دردناک شده‌، نگران نباشید، پزشک میتواند آن را جراحی نماید تا ناراحتی شما را تسکین دهد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید